Gå til innhold

Robust Videokamera - kjøperåd


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny bruker av dette forumet. Veldig bra, og jeg har søkt og funnet mye nyttig informasjon her.

 

Jeg er også i ferd med å kjøpe meg nytt Videokamera. Mine behov og krav til kamera er litt forskjellig fra det som det er spurt etter lenger nede.

 

Prisnivå maks 10000,- Lavest mulig vekt (under 500 gram), mest mulig robust. (Jeg vet det er en motsetning her).

Bruk: Fjellturer, deriblant i Nepal i 4 uker opp til over 6000 meter, kajakkpadling innpakket i Aquapac og generellt bruk, men primært vil dette kameraet være med på Nepalturen i første omgang, og primært er jeg ute på høydeturer her hjemme. Også ski. Batterikapasitet spiller en stor rolle, bruk i kulde likeså. Nattbruk eller ved dårlig lys er også et pluss. Har ofte med stativ. Regner med å ta med ekstra batterier. Jeg foretrekker at det har analog inngang også men ikke noe must. Jeg drasser på et Nikon D70 så derfor er det ikke noe must med fotokvalitet på DV.

 

Er det noen DV som er mer robust enn andre, eller er det noen her som har erfaring med kamera til litt mer kald og våt bruk enn til julepakkefilmen?

 

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen

 

Jeg har ikke fått noen svar på min forespørsel, men vil omformulere mitt spørsmål litt:

 

Etter grundig lesing av utenlandske og norske tester, har jeg funnet ut at Panasonic er det mest stabile merket. Mest mulig kamera for pengene, og lite feil på dem i ettertid.

 

Jeg står mellom 2 typer Panasonic, nemlig NV GS 35, som har 30 ganger optisk zoom, og NV GS 140, som er etterfølgeren til populære 120. Denne har kun 10 ganger zoom men Leica optikk.

GS 35 fåes til bare 3342,- pluss moms, mens GS140 koster 5395,-

Er bildekvaliteten så mye bedre på GS140 at det forsvarer 2000,- høyere pris?

 

er denne GS35 http://no.nomatica.com/index.asp?chargemen...PanasonicNO.htm

 

Den samme som denne på XD? http://www.xd.no/asp/info.asp?p=48184&l=3&...13&likepattern=

 

Legg merke til at tallet for digital zoom er vidt forskjellig selv om det er samme produktet...

 

Kjell Iver

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Personlig mener jeg bestemt at SONY tåler mest. Der mine kompiser har hatt JVC, Panasonic osv osv og fått problemer etter et par dunk i bakken, han mine SONY kamera tålt smell etter smell.

Bare saltvann, coke, eller tyveri har klart å ødelegge mine SONY kameraer.

Jeg har hatt PC-4, PC-8, PC101 og PC109. Venter nå på mitt nye HC-1000 som er på vei i posten.

 

Bruker kameraene til filming i paraglider, og det sier seg nesten selv at de må tåle en støt i blant.

 

Det som miniDV kamera tåler dårligst er støt og slag. Det får billedhodet til å gå ut av posisjon, og man ender opp med firkan støy (digitale forstyrrelser) på båndet. Enten i opptak eller avspilling. Verst blir det om man kjører LongPlay (men det gjør vel ingen uansett, ivertfall bør man ikke om man er redd for opptakene sine). Det virker som at SONY skrur denne mekanikken bedre fast enn de andre merkene.

Lenke til kommentar

Hmm, problemet her er pris og kravene....spesiellt størrelse...umulig få til allt...

 

Batterier sliter i kulde uansett om det er sonykamera til 3000 eller kameraer til millionen med enorme AntonBauer batterier...

 

Hadde jeg kunnet strekke budsjettet så det rakk til en Panasonic gs400 tror jeg nok det er verdt det. Bra bilder og relativt bra egenskaper for å være ett 3ccd kamera til den prisen.

Problemet med de rimligere 3ccd kameraene til panasonic er ikke at bildet er dårlig, er veldig bra, men ccd brikkene er så små at egenskapene i dårlig lys blir veldig dårlige...

 

Om det står panasonic, sony, jcv på et konsum kamera har nok ikke allverden å si for holdbarhet uansett, fnnes "problemer" med alle merker.

 

Personlig liker jeg IKKE sony sitt tull med touchscreen, ikke spesiellt brukervennlig med tanke på manuelle instillinger under bruk, men det kommer ann på hvem som skal bruke det...

Lenke til kommentar

Sony DCR-HC42 har iallefall analog inn og kan ta veldig store batterier. Tror det største batteriet kan filme i +6 timer, men det koster mellom 1000-1500 kr. Byggekvaliteten er utrolig solid, og det er mye mindre enn Panasonic-modellene (Tror ingen av de Panasonicene har analog inn). Sony kan også filme i 0 lux med innebygd IR-lys.

 

Vil det ikke være en stor fordel for deg at kameraet er så kompakt som mulig, når du skal på sekk-tur til Nepal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...