Gå til innhold

Linux på laptop, med ACPI støtte?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har prøvd å legge inn Linux på min Dell Inspiron 4150 en gang før, og gav opp etter ca. 10 dager med "hacking". Jeg fikk opp IR-porten, GPRS, WLAN, Samba, SpeedStep, batterimåler, USB-disk(MP3 spilleren min), delvis Wine, og kanskje ATI sin power saving på skjermkortet (fikk ikke testet). Den gangen startet jeg med FreeBSD (En livecd som heter FreeSBIE), og så gikk jeg over til Slackware, og var relativt fornøyd med det.

 

Det eneste som manglet var Suspend / Standby, og Hibernation, altså modi for å spare batteri eller strøm når jeg ikke bruker PCen. Webcam støtte hadde heller ikke skadet. Samme med en lettkonfigurert firewall.

 

Har dere noen forslag til distroer som klarer seg bra på laptoper, har alle de ACPI-sakene på plass "out of the box", og helst har et UI for å konfigurere "slå av disken etter så og så lang tid",etc. (ingen flere shell scripts plz:). Da har dere vervet en ny Linux-bruker :p

 

Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å skru av harddisken etter ein viss tid:

Beklager, det var et litt dårlig eksempel fra min side, for jeg hadde faktisk et laptop_mode script som kjørtes automatisk hver gang man koblet fra strømmen, som gjorde noe tilsvarende:) Det virkelige problemet var ting som "Når jeg lukker lokket(?): gå til Sn" hvor n er nummeret på et ACPI standby modus. Og bedre blir det ikke: "5 minutter etter jeg brukte tastaturet eller musa: Slå av skjermen". For eksempel. Jeg innser at jeg er litt kresen men dette er nesten nødvendig for mitt bruk...

Lenke til kommentar

Fra Ubuntu sin hardware support side:

Dell Inspiron 4100

After a default install the computer freezes anytime a power management function kicks in, including pull the power plug.

After play with ACPI and APM on the 2.6.8.1 kernel I went back to 2.6.7 with APM and now everything works as expected.

Dell Inspiron 5000 (...)

 

Jeg søker nå for å finne hvilken kernel som er standard - og informasjonen over kan jo være gammel- men APM er greit for meg, tror jeg. Det som forvirrer meg er at de ikke en gang har nevnt 4150... Kanskje det ikke er noen problemer med den

 

HVordan er den man velger APM i Ubuntu? Og bør jeg velge 5.x eller 4.x for vanlig desktop bruk?

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
Fra Ubuntu sin hardware support side:
Dell Inspiron 4100

After a default install the computer freezes anytime a power management function kicks in, including pull the power plug.

After play with ACPI and APM on the 2.6.8.1 kernel I went back to 2.6.7 with APM and now everything works as expected.

Dell Inspiron 5000 (...)

 

Jeg søker nå for å finne hvilken kernel som er standard - og informasjonen over kan jo være gammel- men APM er greit for meg, tror jeg. Det som forvirrer meg er at de ikke en gang har nevnt 4150... Kanskje det ikke er noen problemer med den

 

HVordan er den man velger APM i Ubuntu?

Den der er for Ubuntu Warty. Hoary støtter den helt fint.

Lenke til kommentar
så gikk jeg over til Slackware, og var relativt fornøyd med det.

 

Det eneste som manglet var Suspend / Standby, og Hibernation,

Vil bare legge til at Slackware er like bra som alle andre distroer på bærbare, siden ACPI har med kernelen å gjøre. Har selv installert Slackware på mange bærbare og har aldri hatt noen problemer med ACPI. Prøve deg fram med forskjellige kerneler.

Lenke til kommentar

ok, da velger jeg nok Slackware ved neste oppgradering:) nå har jeg to ubuntu torrents på gang, og ikke mye tid til eksperimenter:/ det er fint med slackware at man ser mye av det som foregår i OSet (ikke akkurat, men dere skjønner hva jeg mener), men det tar litt tid å sette opp for en nokså uerfaren Linux-bruker

Lenke til kommentar

Hei her er jeg igjen ..:/ Nå har jeg installert Linux men jeg sliter med å komme ut av S3 sleep modus. Det er bare farger og streker på skjermen. Det er ikke et kjempestort problem, for Dvalemodus funker, men det tar litt lang tid å komme ut av det. (S3 er suspend to rAM). Det går faktisk an å gjøre ting etter den er ute av S3, men man ser ingenting (f.eks. Ctrl-Alt-F1, login, pw, sudo reboot, pw: denne sekvensen reboota pcen)

 

Jeg bruker Mesa ATI driveren (standard) og dette er uname -a output:

Linux fa 2.6.10-5-386 #1 Wed Mar 30 19:46:52 BST 2005 i686 GNU/Linux

 

Har prøvd å søke litt på Google men det er vanskelig å vite hva man skal søke på.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Radeon driveren nå, og har nøyaktig samme problem. Jeg har eksperimentert litt med instillingene i /etc/default/acpi-support, uten hell.

 

ACPI sleep fungerer én gang, men når den kommer ut av det, går det 5-30 sekunder, så går den tilbake i Sleep mode, og da blir skjermen "korrupt" når jeg trykker på Power-knappen.

 

Closed-source driverne til ATI gav feilmelding under start av X. Det stod ikke at de har støtte for 7xxx chippene, bare 8000, 9000, FireGL og X--. Det kan likevel være en annen grunn til at de feiler her. Feilmeldingen er (EE) Device not found, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Jeg driver akkurat og installerer MEPIS 3.3 på min laptop. Det virker da som om det går helt smertefritt og enkelt både mht acpi og andre laptop særegenheter

Kan du fortelle hvordan det gikk og hvilket skjermkort du har i laptoppen ;) (hvis MEPIS klarer å sette opp acpi så skal jeg nok laste ned det, det så ut som de hadde en LiveCD man kan teste først)

Lenke til kommentar

Det er en gammel sliter med et ATI Rage LT Pro. At laptopen er gammel og sær taler bare til distroens fordel spør du meg

 

Ja, det er en livecd som enkelt kan installeres. Den fant alt hardware helt uten problemer inkludert "touch-platen", USB-støtte og et pcmcia nettverkskort; boota opp rett i x og konfa nettverket over dhcp. ACPI støtte måtte jeg skru på i "controlcenter" eller hva det heter

Endret av gnom1
Lenke til kommentar
Har du prøvd å bruke Radeon-driveren og closed-source driveren til ATI?

Nå laster jeg ned mepis, men jeg lurer på en ting: jeg skiftet "Driver" strengen i x-konfigurasjonen, betyr det at jeg bruker denne driveren? Eller er det noe mer jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Har du prøvd å bruke Radeon-driveren og closed-source driveren til ATI?

Nå laster jeg ned mepis, men jeg lurer på en ting: jeg skiftet "Driver" strengen i x-konfigurasjonen, betyr det at jeg bruker denne driveren? Eller er det noe mer jeg må gjøre?

Hvis du skiftet driver-strengen og startet X på nytt (Ctrl+Alt+Backspace) bruker du den nye driveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...