Gå til innhold

Twinmos tar i bruk Winbond BH-5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk nylig Speed Premium PC3500 BH-5 2x512. Kjører de nå på 2-2-2-5-1, 208MHz, 2,9v.

 

2,9v er max hva min Shuttle klarer å gi, og siden min Winchester lett klarer 2,5GHz, kjører jeg CPU:RAM 200:166, altså 208MHz. Jeg fikk bootet opp 2-2-2-5-1@225MHz, og begynt på memtest, men gadd ikke vente så lenge. Kjørte en test, ca 50 min uten feil. Men alt i alt tror jeg det blir for mye for min PSU på 240W. Klarer liksom ikke kombinasjonen av høy frekvens på både CPU og RAM, selv om de hver for seg er gode for det.

 

 

Off-topic: Har jeg fått med meg stock vcore her?

Clawhammer: 1,5v

Newcastle: 1,5v

Winchester: 1,4v

Venice: 1,4v

San Diego: 1,4v??

Eller har jeg blingsa her?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Mine kjører høvelig stabilt  - 2x512 på 238 @ 2-2-2-6-1T med 3,4 volt på et NF7-S 2.0. Tror de vil yte bedre med Venice/DFI NF4. Forer minnekretsen direkte fra 3,3-volten:

Fin mod det der onkel BOB :thumbup:

 

Har gjort noe lignende selv tildigere, fungerte til en viss grad

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TAKK TWINMOS!!!

 

Har endelig funnet billige brikker som takkler 245 i dual channel 2 2 2 5!!

 

Har hatt 2 par ocz winbond vx value...men disse greide aldrig mer enn 225 i dual channel.

 

Er så glad så glad

 

3.3V stabilt 245 2 2 2 5 for 1200 kr - ER fornøyd.

 

Gidder ikker å teste de lenger ettersom min cpu stopper opp på 10x245.

Lurer på hvor langt de kan gå.....???

Lenke til kommentar
vet ikke om det er helt stabilt enda.. men det er iallefall ikke langt ifra... @3.53 vDimm

 

ramhastighet.jpg

 

Må si meg ganske fornøyd ja :D

Ser du har 0 inne i der og 1,5.....detter er vel raskere en 2 2 2 5?

Hvordan går det ann med 0 egentlig?

 

En annen tin unok....dram idke timer står på 256 hos meg og 16 hos deg,

stor forskjell her eller??

Lenke til kommentar
Ser du har 0 inne i der og 1,5.....detter er vel raskere en 2 2 2 5?

Hvordan går det ann med 0 egentlig?

un0kai: Det med å bruke tRAS 0 har jeg også lurt endel på. tRAS er jo "rammen" som avgjør hvor mange sykluser banken er åpen, før tRP lukker den igjen. Jeg kan jo sitere XS-artikkelen du linker til i guiden din:

 

tRAS - Row Active Time:

tRAS is the number of clock cycles taken between a bank active command and issuing the precharge command.

 

tRC - Row Cycle Time:

The minimum time interval between successive ACTIVE commands to the same bank is defined by tRC.

tRC = tRAS + tRP

Annen kilde:

tRAS is unique, in that lowering it can lead to problems and lesser performance. tRAS is the only timing that has no effect on real performance, if it is configured as it should. By definition, real-life performance is the same with different tRAS settings with a certain exception. tRAS should be a sum of tRCD, CAS, and 2. For example, if you are using a tRCD of 2 and a CAS of 2 on your RAM, then you should set tRAS to 6. At values lower than that theory would dictate lesser performance as well as catastrophic consequences for data integrity including hard drive addressing schemes --- truncation, data corruption, etc --- as a cycle or process would be ended before it's done. How is it possible for memory timings to affect my hard drive? When the system is shut down or a program is closed, physical ram data that becomes corrupted may be written back to the hard drive and that’s where the consequences for the hard drive come in. Also let’s not forget when physical ram data is translated by the operating system to virtual memory space located on the hard drive.

 

While it's important to consider the advice of experts like Mushkin, your own testing is still valuable. Systems – both AMD & Intel alike, can indeed operate with stability with 2-2-2-5 timings, and even exhibit a performance gain as compared to the theoretically mandated 2-2-2-6 configuration. The most important thing in any endeavor is to keep an open mind, and don't spare the effort. Once you've tried both approaches extensively it will be clear to you which is superior for your particular combination of components.

Vel, når de sier "catastrophic consequences" må jeg jo erkjenne at det ikke ser fullt så ille ut i praksis. Men uansett vil jeg gjerne høre hva som er teorien bak det å sette tRAS til 0 :)

 

Det er jo visse forskjeller mellom brikkesettene, så jeg utelukker ikke at dette er spesielt for nForce4. Men i grunnnen vil jeg anta at dette handler vel så mye om selve DDR1-arkitekturen.

Lenke til kommentar

Hei, først og fremst så har dram idle timer nesten ingenting å si for ytelsen..

 

Når det kommer til tras så har jeg denne på 0 siden det gir meg størst båndbredde i sisoft sandra. Kunne sikkert hatt den på 3, 4, eller 5 også uten å legge merke til noen forskjell. Som dere sikkert vet så har ofte teori lite å gjøre med praksis :p

 

Så vidt jeg har forstått så er tras minste tid brukt før ras blir initsiert. Jeg har forstått det sånn at om rammen trenger mer tid så får den det, om dere forstår.... Godt mulig jeg tar feil, da jeg er langt ifra sikker i min sak.. Alt jeg vet er at det virker ;)

 

Så kort fortalt: jeg sjekker alle instillinger med sisoft sandra mens jeg forandrer timings med a64tweaker. Det som gir meg høyest båndbredde går jeg inni bios og setter.. Dette er teorien bak tras på 0.. prøv og feil ;)

Lenke til kommentar
Når det kommer til tras så har jeg denne på 0 siden det gir meg størst båndbredde i sisoft sandra. Kunne sikkert hatt den på 3, 4, eller 5 også uten å legge merke til noen forskjell. Som dere sikkert vet så har ofte teori lite å gjøre med praksis :p

 

Så vidt jeg har forstått så er tras minste tid brukt før ras blir initsiert. Jeg har forstått det sånn at om rammen trenger mer tid så får den det, om dere forstår.... Godt mulig jeg tar feil, da jeg er langt ifra sikker i min sak.. Alt jeg vet er at det virker ;)

 

Så kort fortalt: jeg sjekker alle instillinger med sisoft sandra mens jeg forandrer timings med a64tweaker. Det som gir meg høyest båndbredde går jeg inni bios og setter.. Dette er teorien bak tras på 0.. prøv og feil ;)

Jada, jeg erkjenner glatt at det finnes gråsoner også i den digitale verden - selv om det egentlig er nokså ulogisk.

 

Jeg har alltid oppfattet tRAS som en fastlåst minimumsverdi, men det er mulig at nForce4 justerer dette automatisk, slik at tallet kan økes om nødvendig. Det virker igrunnen sannsynlig, ettersom det er ganske mange som bruker mye lavere verdi enn hva som beskrives i teksten jeg linket til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...