Gå til innhold

Digitalkamera, EU modeller


Anbefalte innlegg

Ser at noen av de billigste aktørene på nettet averterer digitalkameraer som "EU-modell", og at dette er billigere enn norsk modell. Så vidt jeg har forstått har EU-modeller bruksanvisning på engelsk i stedet for norsk, noe mange kanskje ser på som en ulempe. For meg gjør ikke det noe fra eller til. Er det andre ulemper ved å kjøpe en EU-modell fremfor en norsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at noen av de billigste aktørene på nettet averterer digitalkameraer som "EU-modell", og at dette er billigere enn norsk modell. Så vidt jeg har forstått har EU-modeller bruksanvisning på engelsk i stedet for norsk, noe mange kanskje ser på som en ulempe. For meg gjør ikke det noe fra eller til. Er det andre ulemper ved å kjøpe en EU-modell fremfor en norsk?

Ellers er det garanti delen. Skulle det skje noen feil ved kamera vil det ta noe lenger tid med en eu modell enn med en vanlig norsk. Mitt valg ville vært det billigste alternativet siden det ikke er noen reell forskjell på de.

Lenke til kommentar

Garanti har ikke noe med modell å gjøre, men med importør. Hvis det er en EU-modell, har ikke den ofisielle importøren importert varen, og vil derfor ikke utføre garantireparasjoner på varen, siden disse kostnadene belastes det enkelte land.

 

Så om du kjøper en EU-modell, og det er noe galt med den, må produktet først sendes til selger, som videresender produktet til et EU verksted feks i Tyskland.

 

Tar kanskje litt mer tid, eller ikke stor forskjell. Du mister selvfølgelig all kundeservice som måtte eksistere i et kundeforhold mellom deg og importør.

Lenke til kommentar
Ser at noen av de billigste aktørene på nettet averterer digitalkameraer som "EU-modell", og at dette er billigere enn norsk modell. Så vidt jeg har forstått har EU-modeller bruksanvisning på engelsk i stedet for norsk, noe mange kanskje ser på som en ulempe. For meg gjør ikke det noe fra eller til. Er det andre ulemper ved å kjøpe en EU-modell fremfor en norsk?

Du kan ikke regne med engelsk bruksanvisning.

Den er nok heller på tysk, kanskje også polsk.

Lenke til kommentar

Og går den butikken der du kjøper kameraet konkurs, så sliter du ganske sterkt hva angår reklamasjoner. Kjøper du EU modell er det butikken som står ansvarlig overfor deg når det gjelder garanti/reklamasjon, og må derfor leveres akkurat der du kjøpte det. Norske modeller kan du levere til en hvilken som helst forhandler av det merket som deretter sender til norsk importør.

 

Ellers er det som andre sier... du får ikke trykket manual på ett nordisk språk og er heller ikke garantert det på engelsk. Ja, du kan laste de ned, men selv foretrekker jeg en trykket manual. Ikke alle kamera har manualer til nedlasting på nettet heller.

 

Det kan også være annerledes innhold i pakken, selv om det ikke skjer så ofte. Og er versjonen fra England, kan det være du må kjøpe overgang fra engelsk til norsk kontakt. Mer seriøse butikker skulle man tro la dette med om det var nødvendig, men stol ikke for mye på det. Har selv hørt om personer som har måttet kjøpe overgang for å kunne bruke kameraet i Norge. Spør først i såfall.

 

Garanti og reklamasjonssaker tar lenger tid. Kjøper du norsk modell kan du, om du bor i nærområdet, levere direkte til norsk importør, eller i verste fall til nærmeste forhandler. Kjøper du EU modell fra nettbutikk må du først sende det i posten til de, de må deretter sende det i posten til f.eks. Spania eller Frankrike eller noe sånt, det må deretter returneres til butikken og deretter til deg. Total reparasjonstid kan bli 2-3 uker lenger enn om du kjøper norsk modell.

 

Man må selv velge om det er verdt pengene å kjøpe norsk modell. Med tanke på servicemuligheter, og mulighet til support fra norskstasjonert supportsenter, synes jeg det er mer enn verdt pengene. Du kan heller ikke regne med noe goodwill fra norsk importør om du skulle trenge noe hjelp i fremtiden.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hei Afseth,

eg reagerer litt på måten dei norske importørane/forhandlarane behandlar dei kundane som ikkje har kjøpt kamera gjennom dei "rette" kanalane.

Skulle tru at ein importør hadde eit ansvar for si "merkevare", uansett kvar den har blitt kjøpt.

Er det berre norske kundar som blir "viste bort" på denne måten, eller er det også umulig å få hjelp for f.eks. uheldige turistar som får problem med apparatet?

 

Det er godt mulig at den beskrivelsen du gir er rett, eg har ikkje eigne erfaringar med dette (heldigvis ;-)), så eg kan ikkje seie noko om det. Men eg er ganske sikker på at kundar som blir utsett for slik behandling neppe vil føle nokon trong til å handle frå denne importøren/forhandlaren på eit seinare tidspunkt, dette må være ein effektiv måte å kvitte seg med framtidige potensielle kundar på.

 

Og forresten, EU kan vel like gjerne være Danmark eller Sverige; kvifor må dei sende til Frankrike eller Spania?

Lenke til kommentar

Norske importører har vel sine busjetter og salgstall å levere de også. Skjønner godt de ikke vil røre produkter som er kjøpt i andre kanaler. Som at Elkjøp ikke ville tatt et større tap for en Lefdalkunde selv om det er samme eiere.

 

 

EU kan jo være danmark og sverige ja, men hvorfor skal man kjøpe noe fra de landene, prisforskjellene er minimale. Lite trolig at en norsk butikk kjøper varer fra en av de landene og selger som EU-modell.

Lenke til kommentar
Norske importører har vel sine busjetter og salgstall å levere de også. Skjønner godt de ikke vil røre produkter som er kjøpt i andre kanaler. Som at Elkjøp ikke ville tatt et større tap for en Lefdalkunde selv om det er samme eiere.

 

Nei, meiner ikkje at dei skal ha økonomiske tap på dette, er det ikkje produsenten som må dekke utgifter i forbindelse med garanti/reklamasjon då?

Trudde at visst f.eks. eit Canon-kamera måtte inn til garanti-reparasjon, så var det til sjuande og sist Canon-fabrikken som måtte dekke dette, ikkje importøren. Men det er mulig dette er feil...

 

Meiner berre at når f.eks. Canon-importøren har fått denne "konsesjonen", så har dei samtidig påtatt seg eit ansvar overfor alle canon-kundar, også dei som tilfeldigvis har kjøpt kamera andre plassar enn i Norge.

 

EU kan jo være danmark og sverige ja, men hvorfor skal man kjøpe noe fra de landene, prisforskjellene er minimale. Lite trolig at en norsk butikk kjøper varer fra en av de landene og selger som EU-modell.

 

Trudde kanskje at dei innafor EU hadde ei ordning der ein kan få utført garanti-reparasjonar i alle EU-land.

Altså at eit canon-kamera kjøpt i Spania f.eks. kan bli reparert i Danmark?

Lenke til kommentar
Hei Afseth,

eg reagerer litt på måten dei norske importørane/forhandlarane behandlar dei kundane som ikkje har kjøpt kamera gjennom dei "rette" kanalane.

Skulle tru at ein importør hadde eit ansvar for si "merkevare", uansett kvar den har blitt kjøpt.

 

Og forresten, EU kan vel like gjerne være Danmark eller Sverige; kvifor må dei sende til Frankrike eller Spania?

Det er ikke nødvendigvis produsenten av kameraet som driver den norske avdelingen. For eksempel er det Interfoto som importerer Nikon til Norge. De er ikke interessert i at utgaver kjøpt av Nikon i f.eks. Tyskland skal bli en belastning for de. Selv Canon Norge har eget budsjett.

 

Nå gir de fleste ett års garanti på EU modeller da den internasjonale produsenten gjerne dekker dette, men ettersom den norske reklamasjonsfristen på fem år er ganske unik, finner ikke den internasjonale produsenten noen grunn til å dekke det, da det er importør som er ansvarlig for det. Og da skjønner du vel at f.eks Interfoto ikke vil ta den økonomiske belastningen det vil være å reparere ett kamera kjøpt i Tyskland når det kun er Nikon international som tjener på det.

 

EU modell betyr bare at det er importert fra ett annet land i EU enn fra Skandinavia... det kan derfor ikke sendes til f.eks Sverige om det er kjøpt i Tyskland.

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendigvis produsenten av kameraet som driver den norske avdelingen. For eksempel er det Interfoto som importerer Nikon til Norge. De er ikke interessert i at utgaver kjøpt av Nikon i f.eks. Tyskland skal bli en belastning for de.

Etter mi meining så burde dei også ta vare på Nikon-kundar generelt.

Men det kjem sjølvsagt an på kva rolle dei har; eg ville nesten tru at når dei får eit slikt agentur så blir dei samtidig "Nikon sin representant i Norge", og det medfører enkelte forpliktelsar utover det å sørge for å fylle si eiga lommebok ;)

 

Eit eksempel:

Når Audi oppdaga ein mulig feil ved airbaggen på ein serie bilar, så var det møller som importør i Norge som stod ansvarlig for å rette på dette i Norge, uansett om bilen var kjøpt i t.d. Tyskland. Det er eit slikt system ein forventar av ein seriøs aktør...

Endret av hev
Lenke til kommentar

Det hadde garantert nikonimportøren gjort om det var en kjent feil med et større antall kameraer også. Men hadde Møller reparert en selvimportert bil uten kostnader om det var en annen tilfeldig feil?

 

Hvis jeg drev norges importør av feks Nikon, hadde det irritert meg grenseløst med alle salg i norge som ikke gikk gjennom meg. Det er jo å bruke penger på kunder som jeg i utgangspunktet tapte penger på at kjøpte i utlandet.

 

EDIT:

Og kanskje det viktigste, hadde de startet behandle kunder(butikker) som har kjøpt EU-kameraer på samme måte som norske kameraer hadde butikkene garantert sluttet kjøpe fra de, og heller kjøpt alt fra utlandet og produsert sin egen norske manual som de legger med.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar
Og går den butikken der du kjøper kameraet konkurs, så sliter du ganske sterkt hva angår reklamasjoner. Kjøper du EU modell er det butikken som står ansvarlig overfor deg når det gjelder garanti/reklamasjon, og må derfor leveres akkurat der du kjøpte det.

Man kan jo fint reklamere til tidligere salgsledd, som det så fint heter, f.eks til produsenten av kameraet. Det er det som er så flott med den fantastiske forbrukerkjøpsloven.

 

Går selger konkurs retter du reklamasjonen til den selger kjøpte kameraet av i sin tid.

 

Er kameraet forventet å vare vesentlig lenger enn 2 år ved normal bruk kan man gjøre dette i 5år fra kjøpsdato.

Lenke til kommentar
Man kan jo fint reklamere til tidligere salgsledd, som det så fint heter, f.eks til produsenten av kameraet. Det er det som er så flott med den fantastiske forbrukerkjøpsloven.

 

Går selger konkurs retter du reklamasjonen til den selger kjøpte kameraet av i sin tid.

 

Er kameraet forventet å vare vesentlig lenger enn 2 år ved normal bruk kan man gjøre dette i 5år fra kjøpsdato.

Nei, det er her vi har det største problemet med EU modeller. Du må finne ut hvem butikken kjøpte kameraet fra, og det er i tillegg i utlandet. Du må altså henvende deg til en utenlandsk importør/grossist, og de har ingen plikt til å følge norsk kjøpslov så lenge de er stasjonert i utlandet.

 

Så lenge butikken selv har importert det til Norge, så var det de som var pliktige til å gi deg fem års reklamasjonsrett.. Så går butikken konkurs, har du kun ett års garanti (i beste fall to), og ingen reklamasjonsfrist... og du må altså gjøre dette selv med en grossist i utlandet. Kanskje Tyskland, Spania, Frankrike eller lignende.

 

Var det i utgangspunktet norsk utgave man kjøpte, kan man reklamere til norsk importør, enten gjennom en annen forhandler av samme merke, eller direkte.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Så langt jeg vet så har alle EU land samme "rettighetene" som i Norge...

Dvs. man skal følge de samme reglene i Norge som i resten av EU...

Dvs. igjen at de samme reglene som norge følger er de samme som de i EU...

 

 

Correct me if I`m wrong...

 

Som sagt.. jeg er ikke helt sikker...'

 

:cry:

Lenke til kommentar
Man kan jo fint reklamere til tidligere salgsledd, som det så fint heter, f.eks til produsenten av kameraet. Det er det som er så flott med den fantastiske forbrukerkjøpsloven.

 

Går selger konkurs retter du reklamasjonen til den selger kjøpte kameraet av i sin tid.

 

Er kameraet forventet å vare vesentlig lenger enn 2 år ved normal bruk kan man gjøre dette i 5år fra kjøpsdato.

Nei, det er her vi har det største problemet med EU modeller. Du må finne ut hvem butikken kjøpte kameraet fra, og det er i tillegg i utlandet. Du må altså henvende deg til en utenlandsk importør/grossist, og de har ingen plikt til å følge norsk kjøpslov så lenge de er stasjonert i utlandet.

 

Så lenge butikken selv har importert det til Norge, så var det de som var pliktige til å gi deg fem års reklamasjonsrett.. Så går butikken konkurs, har du kun ett års garanti (i beste fall to), og ingen reklamasjonsfrist... og du må altså gjøre dette selv med en grossist i utlandet. Kanskje Tyskland, Spania, Frankrike eller lignende.

 

Var det i utgangspunktet norsk utgave man kjøpte, kan man reklamere til norsk importør, enten gjennom en annen forhandler av samme merke, eller direkte.

Min godeste Afseth:

 

Jeg har tipset deg om det tidligere og må visst gjøre det igjen.

På samme måte som man klager til forbrukerrådet ved reklamasjoner i Norge kan man klage til et Clearing House om man er misfornøyd med noe i EU/EØS-området.

 

Videre.... Kjøper du f.eks et Canon-kamera av en norsk butikk, som senere går konkurs er det ikke vanskelig å finne et tidligere salgsledd, da man fint kan hoppe over grossisten og gå direkte på produsent. (ref: FTU's vedtak mot Nokia: (...)Vedtaket slår videre fast to prinsipper som er mer vidtrekkende og vil gjelde for alle ting (elektronikk, biler, båter etc.):

 

Nokia, og andre utenlandske virksomheter, kan klages inn for Forbrukertvistutvalget i Norge.

Norsk lover gjelder, så lenge virksomheten holder til i et annet EU-land.

De to siste prinsippene kan for eksempel gjøre det lettere å klage når man bestilt ting gjennom Internett, og det leveres fra et annet land.

 

Vedtaket er rettskraftig og har samme virkning som en vanlig dom for domstolene.)

 

Så der har du den.

Lenke til kommentar

Det meste av de dere skriver høres ut som en ren skremselspropaganda. Faktum er at nordmenn er "oppdratt" til å tenke at alt som er norsk eller i hvertfall kjøpt i Norge er såååå mye bedre enn alt som finnes i utlandet. Dette har bl.a. ført til at norske forbrukere nøyer seg med verdens dårligste utvalg av matvarer (i tillegg til skyhøye priser og elendig kvalitet!).

Selv har jeg kjøpt elekronisk utstyr både i utlandet og i Norge (EU-modeller). Den eneste forskjellen er stort sett at man selv må levere varen til et autorisert verksted (garantien gjelder alltid for hele EU/EØS-området).

Jeg oppfordrer flere til å kjøpe varer i utenlandse butikker (dersom det er billigere selvfølgelig). Kanskje begynner norske forhandlere etterhvert å skjønne at det faktisk finnes konkurranse ute i verden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...