Gå til innhold

Hva er ditt favoritt hovedkort gjennom tidene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Abit VP6 - Det er i bruk den dag i dag i filserveren min.

Dual socket 370, fire minneslots, onboard raid, og ikkje minst fjellstabilt!

 

VP6.jpg

 

[edit]Hmm.. Ser ut at at eldre Abit-kort er ein gjenganger blandt favorittene...[/edit]

Jeg hade ett BH6 som jeg var godt fornøyd med, men min favoritt er uten tvil mitt Abit BP6, som fortsatt tøffer og går (selv om det nå er min kone som bruker det sammen med to celeron 466cpuer.

 

Men en ting jeg lurer på: 2eren altså VP6, hvor raske cpuer gikk det an å ha på den?

 

intel 440bx var et konge brikkesett :thumbup:

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Mulig ett lite sidespor - men dere husker vel HK med den legendariske trioen Paula, Agnes, og Denise :love: ?

Jepp, gode gamle navn på supre brikker det der. Synd at UAE ikke klarer å emulere disse godt nok. :)

 

Tenkte på følelsen av å ha noe godt ved bordet, jeg. :love:

Lenke til kommentar

Når dere nevner i440BX som en av tidenes brikkesett så er jeg helt enig. Og i denne anledning kom jeg på at i begynnelsen av 2002 så skrev jeg en artikkel på en webside som jeg holdt på med for endel år tilbake. Artikkelen hette "Intel 440BX Back From The Grave". Her er linken: http://www.ocmax.com/Articles/I440BX%20Bac...grave_page1.htm

 

Det jeg prøvde å bevise med denne artikkelen var at 440BX ikke var død selv i begynnelsen av 2002. Jeg overklokket et BE6-II i et Vapochill kabinett. Obs: Serveren er ikke betalt på flere år og er gått over i gratis modus slik at der er noen bannere.

 

EDIT: i440BX var forøvrig så fleksibelt at man kunne faktisk klokke det til 160MHz+ FSB med høy stabilitet! Og standard var 100MHz! Ingen andre brikkesett på den tiden kom i nærheten. Og dette gjaldt selvfølgelig de senere i440BX kortene til Abit. Slik som BE6-II, BF6 og BE6-II Rev.2. Jeg hadde vel omtrent hele i440BX serien til Abit gjennom årenes løp. BX6, BH6, BX6 ver.2, BE6 og BE6-II. Mulig det var flere. Husker ikke i farta. Og før BX6 hadde jeg LX6. LX6 var vel det første hovedkortet som hadde en uoffisiell 100MHz buss. Denne flukserte veldig og var overhodet ikke stabil. Og dette hovedkortet var selvfølgelig basert på i440LX. Tror dette var i 1997. Før dette igjen hadde jeg en skare av Sokkel 7 kort. Men det gidder jeg ikke ta her. Beste der i gården var forøvrig i430TX brikkesettet. På denne tiden var Intel rett og slett mye bedre å produsere brikkesett enn Via, SIS og Ali.

 

Kan jo legge til at BE6-II og BF6 hadde en uoffisiell 133MHz buss som faktisk hadde 1/4 PCI deler. Slik at PCI bussen kjørte 33MHz på denne bussen. Noe som egentlig ikke var støttet av i440BX. AGP derimot hadde bare denne 2/3 deleren og ikke 1/2 som ville være nødvendig for 66MHz på 133MHz buss. Dette greide de ikke å kode seg rundt. Men allikevel hadde skjermkortene på den tiden høy toleranse på høy AGP buss. Så det var stortsett ikke noe problem å kjøre AGP buss overklokket ganske mye. nVidia kortene hadde lite problemer. Men tror ATI kortene slet litt mer.

 

Etter jeg var ferdig med i440BX eraen gikk jeg over på AMD's T-Bird og Via KT133. Og etter dette har jeg hatt så mange forskjellige konfigurasjoner at jeg ikke orker nevne det her. Men T-Bird sokkel 462 er iallefall den første prosessoren fra AMD som virkelig fikk overtaket på Intel Pentium3 Coppermine. AMD hadde jo denne SlotA prosessoren mens Intel hadde sine P3 Katmai CPU'er. Men her fikk ikke AMD helt overtaket. Som sagt, i mine øyne var det med T-Bird gjennombruddet kom. Og dessverre så havnet Intel på villspor etter P3 Coppermine. Som forøvirg er en av tidenes prosessor i mine øyne. Da P4 med RAMBUSS minne kom dalte det nedover med Intel. De rotet seg bort i flere år før de endelig begynte å få såpass høye busser og DDR minne på P4 at den begynte å bli brukbar. Syntest hele dette opplegget ble en tragedie for Intel.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...