Gå til innhold

GPS til mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det gjelder GPS systemene så vil jeg egentlig legge til en koomentar: Skjermen. Skjermen blir egentlig for liten til navigasjon i mine øyne.

 

Det finnes minnekort til Nokia 6630 forresten ;)

Tja... Symbian-telefonene har da som regel brukbart store skjermer. Holder man mobilen i hånda er vel skjermen mer enn bra nok til å navigere. Kanskje vanskeligere i en bil om man må myse på skjermen samtidig som man kjører - da kan det bli trøbbel med lesbarhet og brukervennlighet...

 

Men om man har mobilholder rett til høyre for rattet eller noe kan det da gå bra... Snuser på å kjøpe en slik GPS-løsning selv da jeg synes ultraportabilitet og prisleiet er gull verdt... (Sammenliknet med dedikerte systemer og/eller fastmonterte systemer i bil som man ikke kan ta med seg på fottur...)

Lenke til kommentar
Tja... Symbian-telefonene har da som regel brukbart store skjermer. Holder man mobilen i hånda er vel skjermen mer enn bra nok til å navigere. Kanskje vanskeligere i en bil om man må myse på skjermen samtidig som man kjører - da kan det bli trøbbel med lesbarhet og brukervennlighet...

 

Men om man har mobilholder rett til høyre for rattet eller noe kan det da gå bra... Snuser på å kjøpe en slik GPS-løsning selv da jeg synes ultraportabilitet og prisleiet er gull verdt... (Sammenliknet med dedikerte systemer og/eller fastmonterte systemer i bil som man ikke kan ta med seg på fottur...)

Var i bil jeg tenkte på ja, er da her hovedbruksområdet egentlig er... (?)

Når det gjelder andre systemer så finnes det mye bra og ikke så utrolig dyrt å velge mellom.

Til bilnavigasjon så synes jeg skjermen rett og slett blir irriterende liten. Tilogmed PDA skjermer er ifølge meg på grensen. Man trenger noe stort og klart, da er det ingen vei utenom dedikerte systemer egentlig enten orginalt (Som ofte har rundt 5-8 tommers skjermer, bare til sammenligning med en S60 telefons ca. 2 tommers "store" skjerm) eller diverse uorginale systemer.

Det er bare min mening, vet at brukeren spurte om råd til hvor man kan finne slikt, men jeg bare snakker ut ifra erfaring, slik at han er litt forberedt på saker og ting, jeg ble iallefall litt overasket hvor elendig ting var i praksis og føler min trang til å si ifra :)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
For å si det sånn, så har ikke '£€O' muligheten til å kjøre bil (lovlig) ennå. ;)

 

Det går jo også ann å bruke GPS-en i naturen, men finnes det et GPS-program til Symbian S60 som ikke bare er egnet til bil?

Tja... er ikke alle GPS-systemer i utgangspunktet tilpasset bil? :p Kartverkene er hovedsaklig tilrettelagt for bilveier, og ikke turstier etc.

 

Alle GPS-systemer (for mobil) funker jo helt fint utenfor en bil også, men du får neppe opp stier, gangveier osv.

 

Er vel laget systemer for jakt osv., men de finnes ikke på mobil da. Er vel egne enheter spesielt tilpasset formålet både hva enheten og kartverket angår.

Lenke til kommentar
For å si det sånn, så har ikke '£€O' muligheten til å kjøre bil (lovlig) ennå. ;)

Hvordan vet du dette? :innocent:

Profilen sier meg ialllfall intet.

 

Uansett så finnes det GPS både til vei og ikke vei :p

Bla. Garmin har forøvrig noen små, kjekke GPS enheter som tåler en liten støyt.

Men jeg tror nok de fleste klarer å skrive under på at en mobilskjerm er, iallefall, i det minste laget til slik bruk, særlig bilnavigasjon.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
For å si det sånn, så har ikke '£€O' muligheten til å kjøre bil (lovlig) ennå. ;)

Hvordan vet du dette? :innocent:

Profilen sier meg ialllfall intet.

Jeg kjenner han godt, og han er bare 1-2 måneder eldre enn meg. ;)

 

Men men... nok om det.

Siden han spurte om GPS til mobil, så er det vel faktisk ikke mange programmer som har kart over natur, hvert fall ikke som jeg vet om. De fleste GPS-programmer til mobiltelefoner er vel for det meste, sånn skrevet tidligere, bare egnet til å brukes i bil (og da tenker jeg på Symbian-telefoner generelt).

Lenke til kommentar

Har også Wayfinder og bruker dette veldig ofte. Må si at det fungerer utrolig bra i bilen, siden man da bruker veiguide med piler og stemmestyring. Skal man derimot sitte å se på kart, så er skjermen liten. Det som er mest negativt med Wayfinder er at Wayfinder-selskapet har full kontroll på hvor jeg har vært til enhver tid. Nå har ikke jeg så mye å skjule, men uansett så har de kontroll på hvor brukerne har vært.

 

En annen ting som er bra på Wayfinder er at man har en "gule sider" funksjon for hele Europa, noe som er genialt for å finne firmaer rundt omkring. Testet dette i flere europeiske land og det fungerer meget, meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...