Gå til innhold

SATA-installasjon manglende a:


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stusselig proprietært(?) fra Dell.

 

Det jeg da i utgangspunktet lurer på er om det finnes noen smarte løsninger for å installere driverne fra en annen kilde, som en USB-penn, en USB-disk eller en CD.

 

(Svar til edit ^^)

 

Installasjonsprogrammet sier noe sånt som "Insert driver disk in a: and press enter", dersom jeg forsøker meg med en CD, eller driverne kopiert til en USB-penn skjer det absolutt ingen ting når jeg trykker enter.

Endret av Mefix
Lenke til kommentar

Mefix er en type gasbind, et desperat valg av nic etter for lang tids arbeid på rikshospitalets lager. Jeg så med skrekk i etterkant at det kunne feiltolkes :)

 

Jeg har forsøkt fem ganger med CD, men jeg skal ta en runde til, sannsynligvis, til din glede, og også min (men med en viss flau bismak) vil det sikkert fungere da...

Lenke til kommentar

Det finnes ingen enkel vei utenom dessverre. Det er helt normalt at Windows XP krever driver til S-ATA kontrollere på litt eldre hovedkort. Dessverre er det ingen mulighet for å få XP til å lete noen annen plass enn a: etter driveren under installasjonen. Det finnes noen hobbyløsninger som å mekke en RAM drive o.l men det enkleste er rett og slett å finne en gammel diskettstasjon og sette i midlertidig dessverre uansett hvor irriterende det er.

Lenke til kommentar
Jepp, har dessverre det... da får jeg bare beskjed om at det ikke finnes noen HD.

Kan du si litt mer om hva som skjer? Høres ikke ut som den rette feilmeldingen, du skal få formatert og kopiert over en masse filer, også en blåskjerm etter første reboot. (Der det står at den ikke får tilgangen til enheten den skal boote fra)

 

 

Litt mer info om maskinen hadde vert greit, er vell ganske sikkert at det er et eller annet Intel chipset siden det er en dell, men man vet jo aldri.

 

Ingen Intel chipset med SATA krever driver under installasjonen av XP, med mindre du kjører raid. Er vell også mulig at du har en eller annen onboard sata kontroller i maskinen. Dette må du jo nesten finne ut av, ellers vet du jo ikke hvilke drivere du skal laste inn... (når du kommer så langt)

Endret av mar
Lenke til kommentar

Det er en standard dell maskin, så ja, det er intel chipset.

 

Når jeg ikke trykker F6 kommer jeg til biten etter at installasjonsprgrammet sier at windows starter, jeg kommer så til stedet der jeg kan trykke F3 for å reparerer en installasjon, eller enter for å installere windows på nytt.

 

Når jeg så trykker enter får jeg kun beskjed om at jeg ikke har noen harddisk installert.

 

Maskinen er helt ny, og fungerer med Windows Home Edition, det er Professional jeg forsøker å installeren (kan det være et problem?).

 

Jeg skal sjekke om det er noen form for RAID-oppsett som er skrudd på i BIOS nå, og se om det har noen effekt å fjerne det.

Lenke til kommentar

En fiks i BIOS gjorde nytta.

 

Det finnes et eget valg for RAID og diskgjennkjennelse. Denne var satt til å bruke RAID dersom dette eksisterte, og standard SATA ellers.

 

Jeg endret dette til "combination", som da ikke tar hensyn til RAID i det hele tatt, og da ser alt ut til (foreløpig i alle fall) å virke som en drøm.

 

Mange tusen takk for alle svar (I alle fall de som ikke sjikanerer nicket mitt :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...