Gå til innhold

Ny filserver hjemme - hva kjøper jeg!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

(se slutten av denne tråden for kortversjon ;))

 

Skal sette opp en ny filserver hjemme, i dag bruker jeg bruksmaskinen min som lagringsmaskin også, og dette er ikke en ønskelig løsning. Kjører 440GB i Raid0 software raid (WinXP Pro), altså en dårlig løsning.

 

Har derfor bestemt meg for å sette opp en filserver hjemme. Jeg har ikke fulgt med på harddiskutviklingen, og anser meg som en IDE-person (altså ikke S-ATA), men det kan godt være at jeg er gammeldags og burde ta i bruk S-ATA i min nye løsning.

 

Jeg kan lite om Raid, og ingenting om S-ATA (har montert og satt opp en 200GB S-ATA på WinXP Pro for min bror, ellers er jeg uvitende).

 

Da det er bl.a. er familiebilder/filmer/dokumenter og lignende som skal ligge på denne serveren trenger jeg en sikrere løsning enn dagens - og derfor tenkte jeg straks på Raid5. Er dette riktig tenkt og en god løsning? Jeg ønsker meg minimum 800GB plass, og diskene blir nok 200GB (rimeligst GB/pris pr. i dag). S-ATA er dyrere enn IDE, men ytelsen er vel noe bedre(?). Hva velger jeg, og hvorfor? Ser at de fleste får best resultat med onboard raidkontrollere, kontra PCI-kontroller. Hva er hensiktmessig her når vi snakker om minimum 5 disker? Har ett 4 kanals EDI PCI-kort og ett 2 kanals EDI PCI-kort (ikke i bruk), begge er HighPoint, pr. i dag.

 

Kortversjon:

 

Skal ha minimum 800GB lagringsplass. IDE eller S-ATA og hva er fordeler / ulemper? Ser att IDE koster mindre pr. gb

 

For å sikre dokumenter og bilder/video o.l. ønsker jeg en sikker løsning, enten ekstra disk og ta filbackup eller rett og slett Raid5. Hva velger jeg, og hva er fordeler / ulemper? Ser at Raid5 alltid gir meg backup dersom en disk ryker, og jeg slipper å sette opp jobber som tar filbackup.

 

Beklager langt innlegg, men håper på noen gode svar her. Vennligst begrunn svarene deres, så vi slipper Maxtor/WD/Seagate og IDE/S-ATA skitkasting. Personlige erfaring er flott :)

 

God påske!

 

Edit: Skrivefeil rettet.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid 5 er ganske fint for dette, og ja, ide er billigst enda. Jeg sitter selv og vurderer innkjøp av en ~600GB med IDE disker etter å ha sett prisene :)

 

Det billigste er jo at du bare kjøper et hovedkort som støtter mange disker, eventuelt kan du jo kjøpe et raid-kort og sette opp hardware raid for å få full utnyttelse.

 

Du kan sette opp RAID via Windows og, men det er ikke like effektivt som hardware måten å gjøre det på. (skal du ikke ha en ultra-fet server har det ingenting å si)

 

Har du RAID 5 og har f.eks 5-6 disker og 1/2 av dem dør så skal raid settet fungere helt fint så fort du får inn nye disker igjen.

Lenke til kommentar

RAID5 er fint, jeg hadde nok vurdert hele 6 disker på 200GB. Da bruke den ene som hot-spare.

 

Du har to løsninger, den dyre løsningen er å gå til innkjøp av en 3Ware 9500S-8 kontroller. Denne støtter opp til åtte S-ATA disker. Jeg ville nok enten valgt Seagate 7200.7 200GB, 7200.8 200GB, WD SE 200GB eller Maxtor MaxLine III 250GB.

 

Alternativ to er å kjøpe et hovedkort som har meget godt med S-ATA-kontakter. ASUS P5AD2 har hele åtte S-ATA kontakter. Kombinert med samme disker som over.

 

Husk at du vil ha operativsystemet på en egen disk, her bør en 80GB med 8MB cache duge i massevis.

 

Ellers vil jeg kanskje anbefale gigabit nettverk. De fleste hovedkort idag har det innebygd. I kombinasjon med en gigabit svitsj får du god hastighet og tilgang til dataene dine. Husk å velg en svitsj uten vifte, da små vifter har en lei tendens til å begynne å hyle etter en tid.

Endret av hce
Lenke til kommentar

Raid 5 skal jo være riktig så bra det, men det skumle er at dersom for mange disker ryker er dataene enda mer lost enn om en vanlig datadisk ryker. Sjansen for at det går helt galt er jo mye mindre med raid, men noen erstatning for backup er det dessverre ikke. Selv om sjansen for at flere disker ryker samtidig er liten, er den jo dessverre ikke null... (feil på kontrollere, power supply, eksterne magnetfelt...)

 

M.

(Som også gjerne skulle kjørt raid-5)

 

(Grunnen til at det er enda mer lost, er at dataene er spredt i små fragmenter utover flere disker slik at jobben for IBAS et al. blir mye verre med å plukke opp data fra alle diskene og så lime dem riktig sammen igjen)

 

Edit: Fingrene er av og til raskere enn tanken...

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Raid er ingen erstatning for backup, heller et supplement for bedre driftssikkkerhet(oppetid).

hvis det bare dreier seg om familefilmer/foto, blir dataene bare marginalt tryggere med raid en om du bruker disker som du lar stå i hvilemodus og følger med på s.m.a.r.t. status ol.

 

 

du får 300gb eksterne disker til under 2000,- og interne til ca 1500.-

per 300gb med backup koster altså 3500,-

1tb ekstern disk koster 7500,-(litt dyrere men enklere)

 

Selv tar jeg backup av musikken min på ekstern hd (ca. 300gb) mens jeg for dokumenter har en backup på ipoden.

Lenke til kommentar

Takk for mange tips, så langt.

 

Da satser jeg på Raid5, + egen systemdisk, samt backup av de mest kritiske data på enda en disk evt. DVD-R.

 

Hovedkort med 8 S-ATA høres spennende ut, det sammen med Seagate 200GB er nok en fornuftig løsning. Mulig det blir litt dyrt, men jeg tror nok det kan være verd å spare litt lengre og få en fornuftig løsning.

 

Jeg vil gjerne ha flere innspill på alternative løsninger og evt. andre aktuelle produkter.

 

Kommer også til å installere trådløst nettverk i huset. Det gir 55MB i teorien. Trenger jeg gigabitfart får jeg bare bruke en kryssa Cat5e kabel. Har en 8 porters 100Mbit switch, så tror ikke jeg vil invistere i en ny ;)

 

Edit: PS! Eksterne disker har mange problemer med, så det tror jeg ikke jeg vil satse på som backup.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Alternativ to er å kjøpe et hovedkort som har meget godt med S-ATA-kontakter. ASUS P5AD2 har hele åtte S-ATA kontakter. Kombinert med samme disker som over.

Kan jeg ha 8 disker i samme HW-Raid på dette kortet. Utifra det jeg så på spesifikasjonen var dette ett kort med to 4-kanals kontrollere?!

Jeg tror ikke du kan ha åtte disker i samme RAID, jeg har dog best erfaring med software-raid på slike "billig"-kontrollere.

 

Du kan ihvertfall ikke ha RAID5 på mer enn fire harddisker ("hardware-raid") på det hovedkortet.

 

Du sier ingenting om operativsystem på den nye filserveren, men jeg antar du skal kjøre en variant av Windows. Jeg har dog kun erfaring med RAID1 i Windows. I Linux har jeg prøvd RAID0, RAID1 og RAID5 i software (mdadm). Linux støtter også eksperimentelt RAID6 (to paritetsdisker), dog ikke anbefalt enda ;)

 

Sjekk ut hva som må til for å kjøre RAID5 i Windows. Antar du minst må ha XP Pro, kanskje du må opp på en server-windows for å få muligheten.

 

PS! Minnet mitt driver å mimrer om noe registerendring som skal gjøre det mulig å kjøre forskjellige typer RAID i vanlig Windows XP. Kanskje det er verdt et forsøk?

Lenke til kommentar

Pass på hvilket HD merke du kjøper.

 

Har en boks stående med x antall WD og Maxtor disker i. WD diskene dør en etter en, mens Maxtor disken kjører som bare det. Alle diskene kjøles godt, så noe må det jo være med WD diskene som gjør at de ryker.

 

Maxtor Maxline serien er jo også sertifisert for å stå på 24/7, noe de fleste "vanlige" disker ikke er (husker godt "8 timer om dagen" uttalelsen til IBM/Hitachi). Kanskje ikke så dumt å ta med i vurderingen når du skal kjøpe disker.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke er helt sugen i hoderegning gir 250gb mer for pengene? 4x 250gb i RAID5 frister hvertfall her i gården (seff blir dette "bare" 750GB og ikke bra nok for deg). Jeg vil anbefale deg SATA når du skal ha så mye disker ... idekabler er døden for luftgjennomstrømning og du får en del kabler og en del varme med flere disker.

Lenke til kommentar

Takk for flere innspill.

Jeg kjører kun WD i dag, og alle diskene har fungert utmerket i to år denne måneden faktisk. Er 3stk WD1200JB + 1stk WD800BB.

 

Heller vel mot Seagate foreløpig, hører mye rart om Maxtor, men de DiamondMAX III 10 (eller hva de heter) skal visst være råe ?!

 

Må finne meg ett 8 kanals S-ATA kort da...noen tips?

Lenke til kommentar

Joda, men tåler alle de andre komponentene i maskinen din det? Betyr det at du må ha x antall vifter i kassa for å bli kvitt den ekstra varmen? Skal boksen bare stå som en ftp/http/mediaserver i et privathjem, trenger man ikke mer enn 5400 rpm.

 

Forresten, for å få software RAID-5 under XP, må du følge denne guiden (RAID-5 er vanligvis bare tilgjengelig i server utgavene av Windows).

Lenke til kommentar
Disker som er laget for 7500RPM er laget for å tåle det og.

Altså ... dealen er jo at disken er laget for å tale 7200 rpm ved normal systemtemp. Hvis du stabler 6 disker oppåhverandre uten kjøling og i tillegg kanskje har litt høyere systemtemp enn normalt så snakker man fort om en idle-temp på godt over 60 grader. Da begynner der fort å spøke når man får litt aktivitet på diskene over tid.

Lenke til kommentar

Du trenger ikkje den råe maskinkraften som ligger i et nytt p4 eller amd64 system. Da bruker du heller maskina du har nå med ide kortene og kjøper ny maskin til deg selv..

 

.. men det er selfølgelig kjekt å ha sata disker, hotswapp er gode ting, og du er sikret bedre levering i fremtiden.

 

Kjører selv 8x160gb på linux i software raid5 med samsung 5400rpm disker, styr unna disse, har byttet 4-5 allerede i løpet av et godt år.

 

Men ytelse messig mellom "ide" eller p-ata over s-ata er tilnærmet null i denne sammenhengen, er nok nettverket som blir flaskehalsen din, eller den lokale disken viss du går for GB lan.

 

Ser forøvrig at du har skreve du får 54MB trådløs lan, dette er da 54Mbit, og reel ytelse er ca halvparten, 27mbit som igjenn er runt 3-4MB/s.

 

edit: skal du kjøpe nytt system til filserveren og ha gb lan så finner du et i865i/i875 kort med intel gb lan med CSA tilkobling på norbridge mye bedre ytesle da pci bussen slipper både nettverk og ide trafikk (er jo bare 133mb/s på deling der i gården)

 

Ellers har det også blitt nevnt at raid er ikkje backup, du kommer et stykke på vei, men ting kan fremdeles gå riktig ille. For å uvide sikkerheten har eg begynt å kode litt på et script som laster opp bilder og dokumenter til en online storage sak og hjemme videoene blir heller brent på dvd.

 

skal du ha en dedikert maskin til fil serveren vill eg på det sterkeste anbefale en linux løsning på flash minne enten compact flash med ide adapter eller usb pendrive - da slipper du bekymre deg over os disken i allefall (brukes read only, og logger til ram/raid så man trenger ikkje tenke på begrensede skrive sykluser på flash minne)

 

ellers er kjøling en faktor som ofte blir glemt, jo bedre kjøling, jo lengre holder diskene. et annet ofte glemt tema er at en ide kanal har store odds for å ta ned begge diskene viss den ene tar kvelden, så her kan du få problemer med p-ata og oppe tid

 

jepp, det var vel mine tanker og formeninger,

hth

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Takk for glimrende innlegg bjorn.e og dere andre - det er slike innlegg jeg vil ha før jeg bruker ett relativt greit beløp på ny løsning i hjemmet. «Keep 'em coming».

 

Blir kjøp av ny bruks-PC ja, og denne blir filserver. Kanskje fordi diskene mine aldri har vært over 35 grader, at de lever bra ennå, selv om maskinen står på 24/7/365 (2 år til nå).

 

God påske alle sammen!

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...