Gå til innhold

Kryptering av filer for usb-stick lagring

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som kan anbefalle programmer for kryptering av filer / mapper som skal legges på usb stick og som kun trenger passord for adgang koblet til en annen maskin?

helst open source

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

PC World Norge har ein artikkel om dette:

http://go.pcworld.no/11516

Sjølv har eg ikkje erfaring med dette. Eg har testa Private Crypto for Windows. Denne eg kjekk, fordi den kan laga .exe-filer som gjer at du kan senda dei krypterte filene til mottakarar som ikkje har dekrypteringsprogram installert.

Er det foresten nokon som har kjennskap til programvare som kan brukast på fleire platformar? Kva om ein skal kryptera nokon filer og ikkje veit om mottakaren har Windows, Mac eller Linux?

Skrevet

En mulig utvei er å bruke RAR/ZIP e.l. Finnes software for disse til så og si alle platformer.

Vet ikke om Self-extracting RAR/ZIP støtter kryptering.

Skrevet

WinRAR har vel støtte for kryptering, ja... Sjølv har eg aldri vurdert WinZip sitt passord, fordi det finnes programvare for knekking av Zip-passord... Men kanskje WinRAR er flinkare på datatryggleik?

Elles fann eg eit tips om eit prosjekt basert på open kildekode (utan at eg har lasta ned programmet enno):

http://sourceforge.net/projects/truecrypt/

Skrevet (endret)

For å sikre deg mot "brute force" passorknekking på WinRAR/ZIP/etc. så må du aldri bruke navn eller ord som passord, og passordet bør være på MANGE tegn. Bruker selv passord på over 15 tegn, men har sett noen som bruker mange flere.

Testa et ZIP-passordknekke-program. Det støttet ordlister (derfor du aldri må bruke ord) samt vanlig "brute force". Opp til 6 tegn gikk VELDIG fort men over 8 tegn kunne det ta dager, og uker. 10+ tegn så kunne man komme opp i år.

Endret av sedsberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...