Gå til innhold

Generasjonskifte for bærbare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står vi ovenfor et generasjonskifte for bærbare pc`er nå med tanke på sonoma-plattformen slik at det er DUMT å handle i den nærmeste framtiden. Vil det lønne seg å vente til å vente til Sonoma er veletablert og handle kun PC`er basert på denne plattformen. (eventuelt gammel centrino til sterkt redusert pris). Eller er vi i den situasjonen som man ofte er innenfor PC-markedet (at det alltid er noe nytt like om hjørnet)??

Hva tror dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er jo midt i generasjonsskiftet, det hagler jo med nye sonomamodeller om dagen...Venter en på 2.generasjons sonomamaskiner vil en jo garantert få bedre maskiner...men sånn vil det jo alltid være. Skal du ha maskin gjelder det å tenke: Har jeg brukt for den i dag?

Samtidig var det helbom å kjøpe ny maskin høsten 2002, rett før Centrinoene dukket opp. Det er ikke en like stor overgang til Centrino2, men jeg ville nok bestilt meg en maskin som utnytter den nyeste teknologien...

Tror heller ikke de gamle maskinene kommer på så veldig reduserte priser jeg...

Skrevet

Hei!

Takk for svar. Jeg er jo klar over at det er kommet mange Sonoma-modeller på markedet allerede men er litt redd for barnesykdommene som ofte følger med på nye plattformer. Vurderer derfor om jeg skal kjøpe en maskin basert på gamle Centrino istedet. I min prisklasse tror jeg det vil bli vanskelig å få en Sonoma-maskin med de specs. jeg ønsker. (ca. 13 000,-)

Men takk for råd. Tror nok ikke jeg har tålmodighet til å vente særlig lenger med å handle. Har allikevel ikke en klar favoritt ennå. Cl56 kanskje?? :w00t:

Skrevet

Skjønner dilemmaet ditt. Jeg vurderte lenge om jeg skulle blåse av 20000 kroner på en topp Sonoma maskin eller om jeg skulle kjøpe en grei maskin til 10000. Vagte det siste. Kjøper heller en ny laptop om et år eller to når det er noen virkelige nyheter fra Intel/AMD. Tror dual core eller noe sånt skal komme neste år for bærbare.

JT

Skrevet

Jeg hadde samme dilemma da jeg kjøpte bærbar i julen 2004, men jeg gikk til innkjøp av en C56 enda jeg hadde en tilsvarende kraftig bærbar. Har ikke angret 1 sekund. Kan heller ikke se at Sonamo har kommet ut med noe jeg kunne tenkte meg.

Skrevet

Jeg har kjøpt en IBM T42 bassert på Centrino med Dothan prosessor.

Har ikke angret 1 sekund.

Sonoma skuffer meg virkelig. Dagens plattform er mer enn kraftig nok. Sonoma trekker mer strøm slik at du får kortere batteritid og mer støy.

Jeg foretrekker en lett og slank PC med lang batteritid. Jeg mener ennå at Centrino plattformen tilfredstiller de virkelige kravene til de alle fleste bærbar PC brukere.

Skrevet

Og Sonoma er Centrino hvis du ikke har fått det med deg. Dessuten blir "sonoma" maskiner levert med bedre batteri slik jeg har forstått det, og da er ikke batteritid så dårlig allikevel.

Skrevet
Og Sonoma er Centrino hvis du ikke har fått det med deg. Dessuten blir "sonoma" maskiner levert med bedre batteri slik jeg har forstått det, og da er ikke batteritid så dårlig allikevel.

Ja, la dere ikke forvirre. Sonoma er 2. generasjon Centrino.

Så logikken om vente på 2. generasjon Sonoma holder ikke vann. Når det kommer noe nytt igjen, så heter det nok ikke 2. generasjon Sonoma, men noe helt annet og da er det "1. generasjon" igjen?

Nei, kjøp det du mener har best pris / ytelse idag. Har ikke sett at denne teknologien er så umoden at det er farlig å kjøpe det nyeste, men det koster kanskje noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...