Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Knitrelyder og lag/slowdown


Anbefalte innlegg

Hei! Har nylig fått et helt sykt problem på PC'en min som jeg ikke har vært borti før...

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Det hele begynte under spilling av World of Warcraft, som jeg forøvrig hadde spilt i to uker allerede uten problemer.

 

Min hwsetup er som følger (viktigste komponenter):

 

Kabinett: Chieftech Dragon m/ 360W PSU

HK: Asus A7V8X

CPU: AMD 2500+ Barton

Skjermkort: ATI Radeon9800Pro 256

Lydkort: Audigy 2 ZS Platinum Pro

RAM: 3200 Twinmos 1x256, 1x512

HDD: 1xWD 80GB - ATA100, 1xMaxtor 60GB

 

OS: WinXP Pro

 

Problemet startet med at WoW under loading-perioder forårsaket klikkelyder i kabinettet (regner med at det er harddiskene som lager lyden), akkurat som den lyden når man restarter PC'en. Det er akkurat som om PC'en vil reboote seg selv, men så lar ikke WoW den gjøre det... Jeg ble engstelig når dette skjedde først, men etter en stund så forsvant klikkingen omtrent helt.

 

"Fint", tenkte jeg, men for et par dager siden var de tilbake igjen. Nå er ting blitt enda verre. Nå lagger maskinen en del på desktop'en óg. Jeg har en Razer Diamondback Chameleon mus, som plutselig foretar seg større eller mindre hopp over skjermen bare jeg starter Firefox f.eks.

 

Nå har det også blitt lag, knitre og blippelyder ingame i WoW, og på desktopen når jeg hører på mp3'er samtidig som jeg åpner et program (Word el. Firefox f.eks.).

 

Hva i *** er det som er galt? Jeg blir helt gal av dette. Lurer på om det kan være at PSU'en er for liten? Harddiskene som er slitte? Har rett og slett ikke peiling. Det eneste jeg vet, er at jeg alltid har tatt godt vare på maskinene. Kjører oppdateringer, defrag, AVscan, diskcheck etc ukelig. Har heller ikke hatt noen lignende problemer før dette.

 

Håper inderlig at det er noen HW guder som kan svare på hva dette kan være, pluss en evt. fix.

 

Athelas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok dårlig airflow i kabinettet ditt.

 

Det høres igrunn ut som at disken din tar kvelden. Klikkelydene kan godt komme derifra. Og maskinen blir en smule treg med å reagere når hdd'n ikke følger 100% med. Det ser ut til at dine hw-komponenter har tatt skade av varmen. Og varme er pc'ens værste fiende.

 

dessverre er det slik at det er vanskelig å fastsette hva som er galt, og det blir fort dyrt å bytte ut del etter del. Noe jeg selv gjorde i sommer (kostet meg f**kings 8k).

 

Om du har klokket systemet så ber jeg deg om å klokke det ned snarest, og hvertfall skaffe en vifte som er beregnet på en cpu som er MYE raskere. Selv kjører jeg en kjøler beregnet for AMD XP4000+ på en AMD XP2800+ cpu.

 

Håper du finner ut av problemene.

 

Mvh

Thelle

Lenke til kommentar

Lurer også på om det er disken, ja. Har en 200gb liggende, men må vente på nytt HK (med S-ATA tilkobling) før jeg kan bruke den.

Bestiller ny CPU og HK nå. Blir nok disse (har egentlig ikke råd til å gjøre dette nå):

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19107

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=23727

 

Da lurer jeg på to ting: Hvordan kan jeg sette viftene for maks airflow? Hvilken kjøler bør jeg kjøpe til CPU'en (veldig viktig med lavt støynivå)?

 

Tusen takk for fine tilbakemeldinger så langt!

 

Athelas

 

PS. Har klokket ned CPU'en til normalhastighet. Tempen er nå 57 i speedfan.

Endret av Athelas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...