Gå til innhold

2X D-MAX 10 i Raid 0 / Mye større ytelse ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har akkurat kjøpt 2 stk 300GB Maxtor D-MAX 10 16MB. Har tenkt å koble disse i Raid-0 for å få maksimal ytelse. Bruker maskinen til videoredigering. Disse diskene var tenkt til å romme all videomateriale. Som systemdisk har jeg valgt Raptor.

 

Er det lurt og koble dette slik. Vil jeg kunne utnytte dette og få mye større ytelse under prosesser som rendering og konvertering fra DV format til DVD format?

Har lest at disse diskene er veldig raske i utgangspunktet. Hva med sikkerheten?

 

Vet jo at raid 0 gir 0 sikkerhet hvis 1 disk ryker, men har noen generelle erfaringer med Maxtor sine nyere serier og kvalitet?

 

Alle erfaringer og råd mottas med takk

 

Kaare

Endret av Kaare Kabhel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har akkurat kjøpt 2 stk 300GB Maxtor D-MAX 10 16MB. Har tenkt å koble disse i Raid-0 for å få maksimal ytelse. Bruker maskinen til videoredigering. Disse diskene var tenkt til å romme all videomateriale. Som systemdisk har jeg valgt Raptor.

 

Er det lurt og koble dette slik. Vil jeg kunne utnytte dette og få mye større ytelse under prosesser som rendering og konvertering fra DV format til DVD format?

Har lest at disse diskene er veldig raske i utgangspunktet. Hva med sikkerheten?

 

Vet jo at raid 0 gir 0 sikkerhet hvis 1 disk ryker, men har noen generelle erfaringer med Maxtor sine nyere serier og kvalitet?

 

Alle erfaringer og råd mottas med takk

 

Kaare

Jeg ville ikke valgt å ha lagrings diskene mine i raid-0 siden den ene disken kan plutslig dette ut eller noe annet uekspektet skjer. da mister du alle 600gb med ting du har. hadde 2 250 gb western digital raid editon disker i raid 0 og da den ene plutselig hoppa ut av raidet så mista jrg 500 gb med filmer : MAX KJIPT

 

Gå for Jbod oppsett. anbefaler ihvertfall jeg på det sterkeste

Lenke til kommentar

LaCie har nå lansert sin Biggest 800 RAID disk, kommer pr dags dato i 1TB og 1,6TB størrelse. Den bruker FireWire 400/800 og USB2.

En kollega av meg har nå fått en slik 1TB disk, og den er satt opp i RAID-5, så tilgjengelig lagringsplass er på 701GB. Rendring går kjappt som faen, samme med avspilling dra disken. Sikkerhetsmessig er dette den beste løsningen da, og hastigheten er mer enn god nok for DV redigering.

Lenke til kommentar
To disker i Raid 0 gir en teoretisk dobling av skrive/lese hastigheten, men jeg tror at flaskehalsen du vil møte blir noe annet enn diskene dine. Hva slags maskin skal du kjøre på?

 

Har AMD 64@3500 Winchester på Asus A8N med 1GB DDR@400 Mgz. Vet ikke om skjermkort gjør noe av jobben, men har ATI Radeon 850XT.

 

Jeg ville ikke valgt å ha lagrings diskene mine i raid-0 siden den ene disken kan plutslig dette ut eller noe annet uekspektet skjer. da mister du alle 600gb med ting du har. hadde 2 250 gb western digital raid editon disker i raid 0 og da den ene plutselig hoppa ut av raidet så mista jrg 500 gb med filmer : MAX KJIPT

 

Hva er sannsynligheten for slike crash? Forøvrig tar jeg vare på alt råmateriale på DV tape som backup, med selvsagt er det jo vannvittig kjipt å miste prosjekter man har jobbet ukesvis med.

Lenke til kommentar
Etter mine erfaringer (brukt raid 0 i ca 1,5 år nå), så gir RAID 0 ca 5-10% ytelsesøkning ved store lese/skrive operasjoner og multitasking. Men grunnet frykt for krasj gikk jeg nå tilbake til kun 1 disk igjen og merker det knapt ytelsesmessig at jeg ikke har RAID 0 lenger.

Jeg kjører raid0 på min pc, bestående av 2x36Gb raptor disker og det gir en merkar ytelsesforskjell med tanke på multitasking. Jeg kjører ikke raid på lagringsdisker, bare arbeidsdisker. Jeg har aldri hatt problemer med at en disk hopper ut av raidet som blir beskrevet her og jeg har kjørt raid i ca 3 år, før jeg fikk 2 raptor disker kjørte jeg raid med 2xwd80Gb disker.

Lenke til kommentar
Hva er sannsynligheten for slike crash? Forøvrig tar jeg vare på alt råmateriale på DV tape som backup, med selvsagt er det jo vannvittig kjipt å miste prosjekter man har jobbet ukesvis med.

Jeg ville ikke gamblet med stor eller liten sannsynlighet for kræsj. Når det gjelder hastighet på rendring, så vil du få markant ytelsesøkning hvis du hadde fått deg en GB RAM til. 1 GB er for lite til redigering av filmer.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Ser ikke helt at du kommer til å få store ytelsesforbedringer ved å sette diskene dine i Raid 0. Når det gjelder rendering av film og slikt, er det i hovedsak, RAM & CPU som trenger å være kraftig.

Personlig ville jeg satt diskene til Raid 1 hvis du absolute vil ha raid.

Raid 0 gir ikke så mye ytelesforbedring at det kan forsvare tapet av 300 GB.

Raid 1 gir i hvertfall litt redundance.

 

Jeg personlig ville heller kjørt 2x 300 GB partisjon = mer lagring.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...