Gå til innhold

itavisen avstemming - forbud mot cookies...


Anbefalte innlegg

Surfet nettopp innom http://www.itavisen.no, og oppdaget at de har en poll gående, på det nye forslaget fra EU, om forbud mot cookies. Synes hele saken har et ganske komisk preg, klarer ikke å se for meg hvordan nettsider skal fungere om man ikke kan lagre informasjon i cookies eller lignende på klient maskinen, men nok om det. Mitt sjokk kom da jeg så hva folk hadde stemt...

 

Synes du forbud mot cookies er en god idé?

Ja (1632)

Nei (1375)

Til sammen 3007 svar

 

http://itavisen.no/dagens.html?id=412

 

Hva synes folk om dette :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vell at det er kommet en floodbølge av "slemme" cookies. Noen med onde hensikter og andre som popper opp reklame over alt ...

 

Personlig mener jeg at nettet fungerer utmerket uten cookies.

 

Men så er det jo også spørsmålet om hvilke lover som gjelder på nett... om EU sier at cookies ikke er lov, så gir jo en japaner blaffen i det.

 

[ Denne Melding var redigert av: hanscats på 2002-06-28 18:42 ]

Lenke til kommentar

Stort sett alle browsere kommer med den funksjonaliteten default, slik at du må godta vær cookie, bortsett fra IE, IE sluker dem rått.

 

Der ligger problemet, men gode surfevaner hindrer jo nettopp at dette skjer uansett, så jeg syns det er helt forkastelig å innføre et forbud mot cookies.

 

Like dumt som at det skulle blitt forbudt å kjøre bil fordi noen bryter fartsgrensa, da er det heller bedre å ta råkjørerne å la resten få kjøre.

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at man skal bli bomba med 10 "do you want this cookie to be stored?" spørsmål hver gang du går inn på nettavisen, gamespot, eller hva som helst som der du har brukernavn/passord (f.eks dette forumet.)

 

De aller fleste vil ikke ha peiling på om en cookie er skadelig eller ikke, og trykke YES bare for å bli kvitt de forbanna irriterende requestene. Altså blir hele vitsen borte spør du meg. Men det gjorde du jo ikke :razz:

Lenke til kommentar

Tror endel av ideen er å hindre storebror (les doubleclick et al) i å se deg. På den måten går det an å surfe anonymt, uten å bli mottaker av personalisert reklame (Svært få finner opt out veien)

 

Et forbud fra EU vil også gjøre at de fleste vil utvikle web sider UTEN cookies, og det er vel så bra. Forbanna irriterende når du ikke får delta på avstemingene på vg.no pga at firewallen blokker cookies :smile:

 

En av de mer fornuftige lovfoslagene. Det er på tide å få lov å surfe litt uten at storebror følger deg.

(JA, jeg sletter alltid cookies når jeg stenger browseren, og JA jeg har AD Aware :smile: )

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-28 23:08, dominizer skrev:

Hmm. Jeg vet ikke hva cookies er engang. Men jeg kan ikke handle noe på komplett sin nye side. Får beskjed om at "cookies required" her, og jeg bruker IE.


Cookies er små datafiler (IKKE programmer som noen tror) som lagres på maskinen til brukeren som besøker siden. Kan (mis)brukes til mye rart.

 

En del sider nekter deg dessverre å komme inn uten cookies. Personlig mener jeg dette er tåplig, kunne fint gjort om disse sidene slik at de fungerte like bra uten cookies.

 

Det finnes riktignok også situasjoner hvor cookies kan være kjekt, f.eks hvis du bruker en web-mail og alltid logger inn fra samme maskin så kan det være greit at den husker brukernavnet ditt fra gang til gang - da trengs en cookie. Men jeg mener slikt burde være valgfritt. Hvis du handler på komlett.no 2 ganger i året er det kanskje ikke så farlig at den ikke kjenner deg igjen fra gang til gang :smile:

Quote:


Hvordan slår jeg på cookies egentlig?


Dobbelklikk nede i høyre hjørne der det står "internet" og bilde av en jordklode. Klikk på "custom" og du kan slå på/av cookies. Det er 2 typer - stored og session, hvor stored cookies lagres permanent (derav navnet) mens session-cookies blir slettet når du avslutter Internet Exploder.

 

Lettere i Opera, der fikser man alt sånt med F12 (genial funksjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...