Gå til innhold

Noen tanker om bildekritikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jevnlig innom bildekritikken her og jeg poster enkelte bilder selv der. Det er mange gode bilder og mange dårlige bilder, men da er det vel poenget at man skal få mange konstruktive kommentarer.

Ser at mange av kommentarene er slik som "fint bilde" "Tøft!" "woohoo" "nydelig", alle liker vel skryt men slike kommentarer vil jeg ikke akkurat kalle kritikk. Ett tips fra min side er vel at man skriver hvorfor man synes bildet er tøft, hvorfor det er fint osv, og gjerne skriv de ting man ikke liker med bildet. Eller er slike kommentarer KUN for å få posttallet under nicket sitt til å øke?

Negative kommentarer er vel kanskje det man lærer mest av, men hvis man kommer med slike kommentarer så bør man for all del skrive hvorfor det er dårlig. Kan man ikke begrunne svaret sitt så bør man heller ikke skrive noe.

Er man hårsår så bør man heller ikke poste bilder.

Og en ting som "irriterer" meg litt er det som poster bildene sine i fullt format uten å resize. Det tar deg noen få sekunder å sette størrelsen til bildet til en anstendig størrelse før du poster det på ett forum. Dessuten er det veldig lett for andre å knabbe dette bildet og bruke det til uautoriserte ting når det er i fullsize. Personlig foretrekker jeg 800px +/-. Jeg gidder som oftest ikke å se på bildet når bildet er i fullsize.

Jeg vil tørre å påstå at man får mer kritikk når man poster ETT bilde en når man pøser ut 5-20 bilder og sier "gi meg kritikk!". Velg det bildet som du synes er best og be om kritikk på det.

Er det flere som er enig i tankene mine eller er det kun meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Må bare si en ting: Absolutt alt du sier er jeg enig i :yes: Det er nesten som jeg skulle sagt det selv :D . Jeg blir også lei av komentarer som ikke forteller noe, slik som tøfft osv. Man må ha en grunn for at bildet er tøftt.... Slike komentarer er ikke bildekritikk men bare enkle tilbakemeldinger. Denne topicen kunne godt være en "sticky" i bildekritikk, så bra skrevet som den er :yes:

Skrevet
jeg har tidligere foreslått å ha en egen moderator for å holde orden på bildekritikken
God ide! :thumbup: For jeg har på følelsen av at mange bare vil vise folk at de har mange poster, uten at de egentlig interesserer seg for det/vil hjelpe folk... :hmm:

Drives dette forumet og andre som ( http://forum.programmer.no ) osv. på hobbybasis eller er det noen som har dette som jobb (tjener penger på det)?

Har lurt på dette lenge nå...

Noen som vet?

Skrevet

Enig i alt du skriver!

Negative komentarer lærer man mest av. Og om det er positive komentarer, må det jo en begrunnelse med for at auth. skal lære noe av det.

Bare husk at dette med negative kommentarer gjelder da IKKE mine bilder :!:

F828

Skrevet

I headeren til bildekritikken står det, sitat: "[Prøveordning] Her kan du linke til bilder du er fornøyd med, eller som du ønsker en tilbakemelding på."

Det tolker jeg som at man kan legge ut bilder selv om man ikke ønsker/venter kritikk. Da bør man kanskje gjøre oppmerksom på hvorfor man legger ut bildet.

Jeg er ganske ny her og benytter forumet for å bli flinkere til å ta bilder!

Derfor vil jeg gjerne ha konstruktive tilbakemeldinger og forsøker å gi det selv, etter hvert.

Jeg er derfor helt enig i det som kommer fram i denne tråden.

Jeg ønsker en "ærlig" vurdering av bildet. Gjerne at det er Flott eller Mislykket, men også hvorfor.

Bilder på 3000 pixler funker dårlig, og URL-er til 10 bilder på en sliten server gidder jeg ikke laste opp.

Ellers er jeg godt fornøyd med det meste av det som skjer her da :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...