Gå til innhold

Hovedkort med flest mulig kontrollere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er ute etter et hovedkort som kan støtte så mange diskkontrollere som mulig.

Med vanlige "desktop-hovedkort" får jeg problemer etter bare noen få ekstra kontrollere.

I mitt tilfelle skjer dette: Har et asus hk med pata og sata integrert(4idedisker, 2satadisker), som funker fint. Setter inn et HPT RocketRAID 454 4 kanalers kontroller (8idedisker), fortsatt alt bra, setter inn en HPT rocketraid 454 kontroller nummer 2, og da blir den interne satakontrolleren "borte", dukker ikke opp i oppstart lenger. Dette gjelder ikke bare dette hovedkortet, har testet kort fra msi og abit også. Har prøvd med 2 promise kontrollere, en sx6000-6kanaler (som forøvrig er no dritt med tanke på kun 1 IDE disk per kanal) og en sx2-2kanaler. Med disse 2 blir den interne satakontrolleren også borte. Alt av ekstra utstyr som bruker ressurser har jeg disablet, som integrert nett/lyd/usb/com/parallell/floppy/osv osv.. alt som ikke trengs på en server.

Jeg tror det har med for lite ressurser å gjøre, irq feks. Noen av kontrollerne bruker gjerne flere irq'er. Jeg har hørt rykter om noen hovedkort som kan gi dobbelt antall irq'er, men ikke funnet noe. Noen server hovedkort som kan anbefales som har noen løsning for flere kontrollere?

Setter pris på alle tilbakemeldinger/forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort kan dele IRQ nå, det burde ikke være problem.

Her er en copy paste ifra Promise FAQ om lignende problem så jeg slipper å skrive :)

With a Promise FastTrak family controller and a SuperTrak SX6000 in the same motherboard, if FastTrak BIOS is loaded first, the SuperTrak SX6000 BIOS cannot be detected. But, if SuperTrak SX6000 BIOS is loaded first, the system can boot up normally?

Cause: SuperTrak SX6000 BIOS loading size is 64K. If the FastTtrak BIOS is loaded first, the system may not be able to allocate 64K memory for the SuperTrak SX6000 BIOS, therefore, SuperTrak SX6000 BIOS cannot be loaded.

Solution: The SuperTrak SX6000 BIOS runtime size is about 16K, so, if the SuperTrak SX6000 BIOS is loaded first, there is still enough memory for loading FastTtrak BIOS, so everything will be running normally. Change the FastTrak BIOS and SuperTrak SX6000 BIOS loading sequence (you may need to swap the PCI slots that the cards are in) to let the system load the SuperTrak SX6000 BIOS first.

Skrevet

fikk det samme problemet som deg nå jeg dyttet inn for mange kontrolle på en gang. Fant ut at det ikke ble nokk resurser på PCI bussen til å kunne drive alle kontrollerenne..

Skrevet

Truils: Takk, det skal jeg teste. Det hjelper dog ikke i forhold til enda flere kontrollere

alos: Akkurat, vet du om noen løsninger/systemer som har nok ressurser? Eventuellt er det noen tweaks/settings som kan frigjøre mer?

Skrevet (endret)

Hei

Du kan prøve og disable Serialportene i bios, da får du to ledige irq.

Serialportene er lite brukt i dag.

Har du printer på USB porten kan du disable paralellporten og, da får

enda en ledig irq

Ivan

Endret av pfviv
Skrevet

pfviv: Takk, men som du leser i min første post har jeg allerede sagt at jeg har disablet alt unødvendig. Og printer står ikke koblet i denne serveren. Serveren skal kun ha disker, disker, disker, disker og disker. :)

Hvis Dollar leser dette innlegget, eventuellt noen som kjenner han, hva slags system kjører han sine 23 (eller flere?) disker på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...