Gå til innhold

Sette fyr på en HD...


Anbefalte innlegg

(I dette tilfellet: fyr == firewire)

Har et luksusproblem: Via jobben får jeg ny PC: P4 2.0GHz, 512MB RDRAM, CDRW, DVD, 2x40GB UDMA100 (Maxtor tror jeg). I tillegg har jeg en 40GB IBM liggende (2 mnd gammel). Men som den observante leser kan se over, er alle 4 IDE enhetene brukt opp. Så jeg kan ikke stappe inn IBM'en i kassen uten å koble fra noe annet. Hvordan nyttegjøre seg denne HD'en slik at den duger til videoredigering og da, ikke minst: YTELSE?

 

Alternativ 1: Kjøpe utskiftbare HD-rammer og drive med litt alternativ bruk.

Alternativ 2: Dytte inn en RAID controller og kjøre Maxtor'ene i RAID0.

Alternativ 3: Kjøpe en FireBox (eller tilsvarende) og kjøre IBM'en inn i denne.

 

Alt 1 frister lite. Alt 2 er kanskje et godt alternativ men Alt er min foreløpige favoritt.

 

Fra diverse side (mest Steve Jobs fan) sies det at en får betraktelig bedre ytelse på en IDE disk om den kjøres via Firewire løsning. Er det noen som har erfaringer på dette eller vet om fakta på nettet som kan underbygge/forkaste denne påstand.

 

Alternativ 4 er jo (som overskriften sier) å sette fyr på IBM'en ettersom jeg sikkert bare får kluss med den etter en stund. Men jeg har prøvd CD-brenning på et lavere nivå enn folk flest og kjenner allerede til lukten av svidd elektronikk. Men dessverre ble det ikke to CD-brennere av CD-brenner-brenning slik som det pleide å bli når jeg holdt meg til CD-plate-brenning. Dyrt ble det da jeg også fant ut at jeg hadde brent CD-ROM'en og floppy'en i samme slengen...

 

(Setter umåtelig pris på seriøse svar (også)...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan i utgangspunktet ikke modifisere for mye på hardware i boksen. PC'en er en ferdigpakke (SiemensFujitsu Scaleo 800S) og da nytter det ikke å komme med noen sære krav i forkant. I tillegg er det en 'leie' over 3 år på bruttoskatt-ordningen slik at jeg eier ikke boksen før om 3 år.

 

Det er heller mer snakk om å utnytte det en får tilsendt på best mulig måte.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for et raid kort, men..

 

Ferdig PC-er har en ekkel tendens til ikke å takle alt mulig ekstra utstyr. Selv har jeg erfaringer med at maskiner nekter å akseptere Promise sin Raid controller mens andre aksepterer ikke HighPoint sin controller. Spør derfor leverandøren først.

 

Få også sjekket hvor stor strømforsyning som sitter i maskinen, det er nemmelig mange disker du nevner.

 

Yngve

Lenke til kommentar

Det med powersupply var saktens noe å tenke på.

 

Hvor mye Watt spiser normalt de forskjellige enhetene i boksen?

 

Hovedkort/CPU/GPU/kjølevifte®?

HD'er?

DVD?

CD-RW?

USB'enheter som ISDN adapter og HUB ?

I/O enheter (tastatur/mus)?

 

På databladet for maskinene er det oppgitt en (pinglete?) 300W strømforsyning (Max output) og 'typical power consumption' på mindre enn 50W med CD-ROM i drift.

 

Tar jeg ikke alt for mye feil vil Firewire enheter ha egen stømforsyning i motsetning til USB - eller er jeg på jordet ?

 

(snart)

SiemensFujitu Scaleo 800S

SiemensFujitu Mainboard ATX i850 socket PGA 423

Phoenix NuBIOS v4.06

Intel P4 2.0GHz, 400Mhz FSB

512MB RDRAM PC800

nVidia GeForce2 MX 64MB

2stk 40Gb Maxtor (UDMA100)

1stk 40Gb IBM (UDMA100)

16/48 DVD Samsung

16/10/32 CD-RW Samsung

Creative Lab Live! Value

10/100Mbit Intel LAN

2stk IEEE1394

Skjerm: SiemensFujitu 19T2 (19" Trinitron)

Lenke til kommentar

I tilfelle noen er interessert: Fant litt tester på HD i Firewire boks.

 

http://www4.tomshardware.com/consumer/00q3...0929/index.html

 

http://www.dinside.no/page/artf/20139.shtml?

 

Konkulsjon: Treigere enn intern løsning, betjeningsvennlig, komfortabelt, raskt nok men ikke topp. Kommer sikkert til å kjøpe en FireBox og bruke den som portabelt medie.

----------------------------------------------

Cogito Ergo Sum

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...