Gå til innhold

Død HDD og cd-rom når IDE-kabel settes inn.


Anbefalte innlegg

Hei igjen :p

 

Får ikke liv i HDD ( Harddisken) og Cd romen når jeg kobler inn IDE kabelen. ????

 

Får heller ikke opp bildet på skjermen? Ingen Bios ????

 

 

Trenger Desp hjelp. Setter stor pris på om noen kan hinte meg i riktig retning.

 

 

Takk

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta IDE kabelen (ene) ut av hovedkortet og prøv å starte, skulle komme inn i Bios da om det er et IDE problem.

Er dette "nybygg" som nekter første oppstart? - kan være mange ulike problemer da, få ei liste av komponenter i maskina.

Fikk et skjermkort som "døde" for ei stund siden (6 uker?) som nekta maskina å boote, har MSI MB og de har D-Led som gir "fargekoder" - fikk "beskjed" om at det var "Floppy Drive Controller" som "hang" maskina. Bytta først floppy m. kabel uten suksess, tok så et PCI skjermkort fra ei K6-2 maskin fra "lageret" av "museumsgjenstander" og etter litt plukk fikk eg maskina igang, har nå kjøpt nytt PCI-E skjermkort og fått "erstatning" for kortet som ikke klarte 2 uker.

 

Kjører du "cable select" og disk og CD på samme kabel må "Master" være lengst borte fra hovedkortet, kan være enklere med en kabel fra hver til IDE 0 og 1 på hovedkortet.

 

Som "Kimmer" skriver - litt mer info kan gi bedre "råd".

Lenke til kommentar

Info:

 

AX4PE MAX Hovedkort

Celeron 2,4

256 mb Ram

Hitachi 80 Gb HDD

 

Har prøvd å ta ut IDE kabelen fra Hovedkortet. Da starter CD rom og HDD. Når jeg prøver HDD og CDrom hver for seg koblet til hovedkortet vil ingen av dem starte. Har prøvd det samme med IDE port 2 og 3. Har prøvd og bytte Slot på RAM brikken.

 

Viften på CPU virker. Andre vifter fungerer som normalt.

 

På hovedkortet er det to LED lamper som lyser. STAND BY og BOOT LED. ??

 

På den andre siden får jeg ikke bildet på skjermen. Har ATI radeon 9600 AGP men har også prøvd en Nvidia PCI kort.

 

Trodde ikke at noen ting ville starte om jeg ikke hadde 12v ATX strøm kabelen koblet inn. Men jeg tok tydligvis feil.

 

 

Kan det være CPUen? Skal Biosen komme på skjermen selv om CPUen ikke sitter i? Eller hva må jeg gjøre? Hvis det er CPUen eller Hovedkortet, hvordan finner jeg ut av det?

 

 

Takker på forhånd for supporten :dontgetit:

Lenke til kommentar

Typiske feilkilder ved oppsett av IDE er:

- IDE kabel feil vei. Dette kan lett skje dersom du har en IDE-kabel uten "hakk" og med alle pinnehull åpne. Det som pleier skje da er at alle vifter surrer men ingenting annet.

- Feil i Master/Slave oppsett.

- Sjekk at den ene virkelig står på Master og den andre på Slave. Det som pleier skje dersom dette er feil er at den henger i BIOS oppstarten under oppsett av IDE.

- Dersom du har Western Digital harddisk alene bør den stå på Single.

- Dersom du skal sette opp nyere harddisker (ATA-66++) så bør du ha 80-pins IDE kabel. Jeg har også fått anbefalt å bruke Cable select i dette tilfellet (tror det var i Seagate's instruksjonsmanual...). Plasser da disken du vil ha som c: ytterst på kabelen og den andre på midten.

 

Hvis ikke noe av dette hjelper er gjerne IDE-kontrolleren eller en av IDE-devicene ødelagt. Prøv å feilsøke ved å koble til en og en ting, samt evt bytte IDE-kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...