Gå til innhold

Får ikke pinget


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har suse 9.2, skulle få den på nett, men fikk det ikke til.

 

nettverkskortet stod på dhcp men mottok ingen ip-adresse.

 

jeg la til linjen i dns oppsettet med dns-serveren til ISP-en min.

da fikk jeg komme meg på internett.

 

Det som skjer nå er at jeg får en ip-adresse men jeg kan ikke pinge noen av andre maskiner på nettverket. det er bare denne som har linux installert de to andre har xp.

 

får ikke pinget dns-serveren heller. bare egen linux box.

 

hvor kan problemet ligge? tregner virkelig å kunne snakke med de andre maskinene på det lokale nettet.

 

 

Takker for alle svar.

db

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nå forstår jeg enda mindre.

 

fra linux maksinen: får ikke pingen noe utenom seg selv.

 

fra xp maskinen: får pinget noen www-adresser(www.bt.no) men ikke meg selv, men når jeg slo av norton personal firewall fikk jeg pinget meg selv i tillegg til det som er beskrevet over.

 

Xp - brannmuren er deaktivert med noen uttakk, slo disse av. åpnet for alt som heter ICMP i xp-brannmuren.

 

får fortsatt ikke pinget linux-boksen.

 

 

Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar

Hvordan får xp-maskinene ip og hvilke addresser har de? Hvis de får addresser fra dhcp, er det fra en lokal server eller fra provideren din? Og når jeg først er i gang;) Hvordan er nettet ditt satt opp? er det en av maskinene som er router, eller har du en "router på boks"?

 

M.

Lenke til kommentar
Hvordan får xp-maskinene ip og hvilke addresser har de? Hvis de får addresser fra dhcp, er det fra en lokal server eller fra provideren din? Og når jeg først er i gang;) Hvordan er nettet ditt satt opp? er det en av maskinene som er router, eller har du en "router på boks"?

 

M.

De xp-maskinene får en ip adresse fra en DHCP-server hos ISP-en min.

 

alle maskinene på nettet får en 193.217.XXX.XXX-adresse.

 

jeg har ingen router(tror jeg), det eneste jeg har er en ADSL-modem fra tele2 og en 5p switsj.

 

 

 

db

Lenke til kommentar
Skriv følgende i konsollet som root:

/etc/init.d/iptables stop

 

Hva skjer da med pinginga?

hei.

ingenting som heter stop, bare --flush, jeg tok denne og da fikk jeg ikke pinge i det hele tatt(fra linux)

 

fra xp er det samme som var.

 

 

 

mvh.

db

Lenke til kommentar

Du har ikke sagt noe om det, men jeg regner med at xpboxene klarer å pinge hverandre? Eller kjører de windows fildeling mot hverandre? (Bare så det er sagt, i så fall lever du et skummelt liv, for det høres ut som om det for de maskinene ikke er noen forskjell på de andre som du ser på som lokale og en rekke andre maskiner på tele2s nettverk...). Er du også sikker på at du kan få tre iper samtidig fra tele2?

 

M.

Lenke til kommentar
Jaha...men uansett for meg høres det ut som linux-maskinen din stopper ICMP både ut og inn. Du kan prøve å stoppe firewallen på en annen måte, f.eks grafisk i SuSE. Se hva som skjer da.

ok,skal se hva jeg finner.

 

skriver tilbake senere.

 

 

db

Lenke til kommentar
Du har ikke sagt noe om det, men jeg regner med at xpboxene klarer å pinge hverandre? Eller kjører de windows fildeling mot hverandre? (Bare så det er sagt, i så fall lever du et skummelt liv, for det høres ut som om det for de maskinene ikke er noen forskjell på de andre som du ser på som lokale og en rekke andre maskiner på tele2s nettverk...). Er du også sikker på at du kan få tre iper samtidig fra tele2?

 

M.

Nei, jeg får ikke pinget fra eller til xp maskinene.

 

ang. fildeling så er den på og jeg deler filer mellom disse.

 

tror jeg kan få mange iper fra tele2.

Skal slå av brannmur på begge xp og prøve å pinge.

 

 

 

 

db

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skriv følgende i konsollet som root:

/etc/init.d/iptables stop

 

Hva skjer da med pinginga?

hei.

ingenting som heter stop, bare --flush, jeg tok denne og da fikk jeg ikke pinge i det hele tatt(fra linux)

 

fra xp er det samme som var.

 

 

 

mvh.

db

Hvis du har fila (skriptet) han refererer til, skal du kunne kjøre stop.

 

--flush (da med /sbin/iptables) vil virke mot sin virkning idet du sannsynligvis har en default policy og trenger reglene for å i det hele tatt åpne for noe som helst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...