Gå til innhold

fra access database til mysql


Anbefalte innlegg

Jeg har kodet et vb6 program opp mot en access database, men på grunn av lisenskostnader, skulle jeg bytta ut denne med f.eks. en mysql database. Er dette mye styr?

 

Er det bare å bruke en annen connectionkomponent "ADO-greie", eller må jeg endre i alle spørringer, assign'er osv?

 

[space]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MySQL er ikke helt forenelig med Transact SQL, det er noen småting som er anderledes, og dessuten må du ha MyODBC for å bruke ADO.

 

Fordelene du får med å bruke MySQL framfor Access er jo mange, siden det er en SQL server, og ikke en serdeles enkel fildatabase.

MySQL garanterer med 99% sikkerhet at du ikke vil miste noen data hvis noe skulle gå galt (den siste 1% er borte fordi de ikke blir holdt ansvarlig hvis noe skulle gå galt, i motsetning til Microsoft SQL Server som har en 100% sikkerhet)

pluss at MySQL er mye raskere en Acces

én stor ulempe though:

Den er et helvete å administrere, i det hele tatt å få til å kjøre i Windows sammenlignet med Access eller MS SQL Server.

Lenke til kommentar

Har skjønt det der jeg også... I tillegg var jo faktisk mysql heller ikke gratis hvis ikke programmet jeg skal selge er open source...

 

Så jeg har titta litt på PostgreSQL, men det er jo no drit det også.

 

Er i "forhandlinger" med ravenholm ( microsoft ) om en billigst mulig måte å komme unna med en accessbase på. På det nåværende tidspukt ser det ut til at jeg må ut med over 5000,- for en Microsoft Visual Studio Tools for Office 2003 lisens...

 

Kan ikke helt skjønne det der. Jeg eier fra før VB6, som programmet jo er kodet i, og det eneste jeg vil ha ekstra er lov til å redistribuere en access base med programmet mitt.

 

Microsoft Visual Studio Tools for Office 2003 i oppgraderingslisens koster rundt 2000,- men da mister jeg faktisk VB6 lisensen (Får VB.NET lisens i steden), så da kan jeg ikke bruke koden jeg har nå....

 

Skal ikke være greit.

 

[space]

Lenke til kommentar

Ja, du kan bruke MSDE, men den kommer uten client tools (Enterprise Manager...).

 

Hvis du har en Access lisens, kan du lage et Access Prosjekt (ADP), som kobles til databasen, og bruke den som en slags "Enterprise Manager"++

 

Det er også noen freeware/shareware greier hvor du kan jobbe med MSDE, se f eks

http://www.microsoft.com/sql/msde/partners/default.asp

DbaMgr2 funker.

 

For å koble til MSDE/SQL server

http://www.able-consulting.com/MDAC/ADO/Co...derForSQLServer

 

Men - er du sikker på at du trenger lisens for å distribuere mdb filen? Så vidt jeg har forstått, skulle du bare trenge lisens dersom brukerne også har/må ha Access installert.

Lenke til kommentar
Men - er du sikker på at du trenger lisens for å distribuere mdb filen? Så vidt jeg har forstått, skulle du bare trenge lisens dersom brukerne også har/må ha Access installert.

 

Interessant teori...

Skal høre i morra. Brukerne bør jo absolutt ikke ha access inne. Og selv om de har det skal de ikke få lov til å åpne basen og gjøre endringer direkte.

 

Håper at dette stemmer!

 

Skal se litt på linkene dine også.

 

[space]

Lenke til kommentar

Fikk svar på mail nå.

 

Hvis databasen skal bakes inn i programmet (brukerne trenger ikke access), må jeg ha VSTO lisens.

 

http://msdn.microsoft.com/howtobuy/vsto/default.aspx

 

Det hadde jo ikke vært så dyrt hadde jeg utviklet i VB.NET, ettersom jeg da kunne kjøpt oppgradeingspakka. For å beholde VB6 lisensen må jeg ha full pakke = 5395,- inkl.mva.

 

Forstår ikke helt det der... VB6 lisensen koster jo 370,-

 

Hvorfor kan jeg ikke da kjøpe oppgraderingen til VSTO, og så kjøpe VB6 på nytt igjen etterpå? ( Jeg mister visstnok lisensen på VB6 hvis jeg kjøper oppgraderingen)

 

Oppgraderingen koster 2150,- inkl.mva....

 

Det lisensgreine skal ikke være så lett :no:

 

[space]

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres rart ut. Du skal ikke distribuere Access, men Jet Engine (som jeg tror fulgte med tidligere versioner av MDAC - frem til 2.6?), derfor synes det merkelig at man skal kreve VSTO -> hvilket noen av oss "Office folka" bruker til å leke systemutviklere og distribuere Access løsninger uten lisenskostnad for klienten (tidligere var det noe som het Office Developer Edition). Jeg skjønner ikke fletta av lisensreglene;) men her er det noen andre som uttaler seg:

 

http://forums.aspfree.com/t51090/s.html

her en lang diskusjon, men se konklusjonen på slutten

http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=905565

http://vbadvisor.com/doc/05339

http://www.builderau.com.au/architect/data...20276766,00.htm

 

I den siste linken, se på differensieringen mellom Jet Engine (som er den komponenten du skal bruke/distribuere, og som, så vidt jeg har skjønt, ikke krever lisens) og Access, som krever lisens, og den nest siste artikkelen, selv om den er litt gammel:

"SQL Server 7.0's licensing can be restrictive in an Intranet environment and may require a greater financial commitment than the royalty-free distribution of Jet."

og

"With Jet, you won't need licenses if you use Visual Basic or the ODE to distribute your applications."

Lenke til kommentar

hmmm, interessant...

 

It's important to understand this difference, because the two pieces can be shipped separately. The Jet engine itself is freely distributable and is easy to use from Visual Basic, Visual C++, Visual Basic .NET, or C#, among other languages. But to distribute Access, you need to purchase a runtime licence (available by buying the Office XP Developer Edition).

 

Kanskje jeg skal sende linkene videre og høre hva han mener.

Jet kommer jo med VB6. Det er jo bare mdb fila fra access jeg skal distribuere.

 

Kanskje det er noen andre jeg kan snakke med også... Kanskje sende en mail til Microsoft direkte igjen. ( Var jo de som sendte meg til Ravenholm )

 

Småkjipt å legge ut 5k hvis jeg ikke trenger det.

 

[space]

Lenke til kommentar

Er et program som skal selges ja. Med min "Learning as I go" koding, tror jeg neppe det er noen slager med open source på dette programmet :)

 

Fant forresten på MS sine egne sider:

http://msdn.microsoft.com/library/default....l/msdeforvs.asp

 

Distribution

 

With Jet, backup and distribution is easy because the database is contained in a single file. Other files are required to access Jet databases from applications such as Visual Basic or Microsoft Access, but these file dependencies are well defined and do not require a significant amount of space or processing power to operate. MSDE is more difficult to distribute and install than Jet. If you want to simplify database distribution and setup, Jet is a good choice.

Cost

 

Jet 4.0 databases can be distributed as part of solutions built with:

Microsoft Office 2000.

Microsoft Access 2000.

Any Visual Studio 6.0 language product, all editions.

 

If cost is a factor in your project, Jet is a good choice.

 

Tror det blir en ny mail til Ravenholm på tirsdag...

 

[space]

Lenke til kommentar

Fant mer på microsoft sine sider:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;EN-US;140212

 

Q. Does a single copy of the Microsoft Access Developer's Toolkit license multiple developers working together to each distribute solutions?

 

A. No. The Microsoft Access Developer's Toolkit is licensed on a per- developer basis. Each license permits one developer to distribute an unlimited number of solutions with the run-time version of Microsoft Access. Developers must purchase their own copy of the Microsoft Access Developer's Toolkit if they want to distribute solutions using the Microsoft Access run-time version.

 

Microsoft Access Developer's Toolkit regner jeg med er noe av det samme som Microsoft Office Access 2003 Developer Extensions som følger med VSTO.

 

Om VSTO står det:

Microsoft Office Access 2003 Developer Extensions. The Access 2003 Developer Extensions provide the tools and resources developers need to more quickly and easily create, test, and deploy sophisticated Access solutions. The Developer Extensions also include a royalty-free Access Runtime enabling distribution of Access solutions.

 

Det ser det ut til at VSTO og lignende lisenser gjelder rundt "access runtime" og "distribution of Access solutions".

 

Nå bruker ikke jeg noen access runtime og noen access solution vil jeg vel heller ikke kalle det.

 

Venter på svar på en mail til Microsoft nå. Håper de kommer frem til det samme som meg...

 

[space]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

OK. Oppsummering:

 

Etter "litt" tid har jeg fått et svar fra microsoft ( fra USA dit norgesavdelingen sendt spørsmålet pga usikkerhet. )

 

Man trenger ikke noen ekstra lisens utover VB6 lisensen for å bruke en .mdb (access) base i et VB program.

 

> Answer from Infodesc:

>

> The customer is not required to have VSTO to distribute a mdb file using the

> jet engine.

 

[space]

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er kunnskap MS Norge og Ravenholm burde hatt!

 

Det skulle ikke vært nødvendig for deg å ta de rundene du har hatt (MS/Ravenholm)...

 

Vel, men gevinsten er nå hvert fall at du sparer noen kroner og ergrelser, samt holder deg innenfor den smale sti :thumbup:

 

Takk for oppdateringen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...