Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Halv fart på 1Mbit/s fra tiscali med SMC-WiFi


Anbefalte innlegg

Har slitt med problemer med halv hastighet på internett over det trådløse nettet mitt. Har både googlet og søkt i forumet men ikke funnet noe som kan løse, eller forklare problemet mitt.

 

Jeg har følgende oppsett:

SMC Barricade g SMC2804WBRP-G - trådløs ruter m/siste firmware

SMC EZ Connect g SMC2835W - nettverksadapter

 

Sitter på en laptop med win98SE

Har også en stasjoner maskin koblet til med ethernet

 

Når jeg tar en test med laptop fra itavsien.no sin speedometer test får jeg ca. 550Kbit/s. :thumbdown: Med den stasjonere får jeg ca 1Mbit/s. :roll:

 

Får at current connection speed er 54Mbps, Link quality er Good 72% og Signal strength er exelent 100%. :w00t:

 

 

Er litt rådvil her nå... :hmm: Veldig åpen for forslag.

Får tak i en ekstra laptop ila. uka for å teste om den får de samme problemene. :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cico - det kan godt hende det er maskina ja...

frossensofa - skal teste den når jeg er hejmme igjen, krever den testen mindre av maskina?

Eagle - nei, jeg trenger ikke krysset kabel mellem modem og router, hadde det vært tilfellet vil det ikke ha fungert i det hele tatt ;-)

Lenke til kommentar

Testa med TPTEST:

TCP: Sending - 208kbit/s Mottak - 449kbit/s :wallbash:

UDP: Sending - 227kbit/s Mottak - 1,1Mbit/s :woot:

 

Har forøvrig ikke USB, men PC-kort... Må få testa nettet med en annen maskin. Denne har forøvrig Win98, Pentium II, 192MB RAM, 10GB HD... :love:

Endret av Ponnypetra
Lenke til kommentar

Har fått testa nettet med en annen laptop i dag. :evil:

Og detta var resultatet:

TCP: Sending 219kbit/s Mottak: 971kbit/s

UDP: Sending 226kbit/s Mottak: 1,10Mbit/s

 

Så da ser det jo bra ut. :thumbup: Så det er ikke nettet, men den gamle laptopen med win98... :wallbash: Hva kan jeg gjøre for å få den til å jobbe raskere med nettet? Noen som har gode tips på nettverks tweaking for win98?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er nå litt frustrert, men problemet er løst! :!: Casen er at jeg ikke vet hvordan! :wallbash:

 

Følgende endringer har forekommet:

-Jeg oppgraderte linja mi fra Tiscali fra 1Mbit/s til 2Mbit/s. Dette ga en TCP nedlasting på ca 600kbit/s.

-Så fikk jeg plutselig og helt umotivert store problemer med nett-TV fra NRK. Fikk bare lastet ned i 600kibi/s, også på det kablete nettet. Hverken NRK eller jeg klarte å finne ut av dette, eneste forklaringa de hadde var at jeg måtte sitte i utlandet. Bardufoss er temmelig langt unna Oslo, men foreløpig en del av Norge. ;) Peronlig tror jeg dette kan ha noe med at samtidig ble Tiscali kjøpt opp av Telenor... (Har ikke noen beviser for dette, kun vill og frustrert gjetting)

 

-Så i dag virket alt plutselig helt konge, også på den gamle bærbaremaskina mi som jeg sitter på nå! :w00t: Maskina som vi trodde var for treg til å klare dette, skårer nå 1800Mbit/s hos ITavisen, 2008Mbit/s hos NRK-nett-TV, og på TPTEST.se fikk jeg følgende: TCP: 208kibi/s / 1,89Mbit/s UDP: 226kibt/s / 2.16Mibt/s.

 

Kom nå på at jeg ordna litt i registeret på maskina her om dagen.. SpeedGuide.net het det! Her er artikkelen jeg leste: Reg Tweaks for win98 og ME Kjørte en fiks for win98 som la inn en del ting i registeret. Men så ble jeg avbrutt og glemte det hele... hehe :blush: Litt ør om dagen... Det forklarer jo hvorfor Den gamle bærbare med Win98 plutselig er med på leken, men det forklarer ikke problemet jeg hadde med NRK...

 

Jeg har et par teorier:

1. Det har kommet en oppdatering fra Microsoft so gjør at det fuker igjen...

2. Det har vært kapasitetsproblemer i bærenettet opp til Bardufoss, men at det er ordnet opp i nå!

 

Hvis noen har andre ideer eller har en god forklaring så kom gjerne med det!

 

 

Eneste som er sikkert er at Speedguide.net hjalp godt for Win98! Stod en forklaring på hviorfor også, men den husker jeg ikke, skjekkk selv hvis du er interesert! ;)

Endret av Ponnypetra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...