Gå til innhold

Billigste og beste skjermkortet i dag?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg har altså funnet ut at 650 3dmarks står ikke i stil med AMD XP 1800 Cpu'en min, og har derfor bestemt meg for å gå til innkjøp av et skjermkort.

 

Hvilket er det billigste og beste i dag? Pris må være under 2000 kr.

 

Antar at det er ATI radeon 8500 og geforce 4 4200 valget står mellom. Hvilke av de er best? Hvliket produsent er best? Hvilket har best TV-ut muligheter?

 

jo billigere jo bedre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-27 20:06, steffe skrev:

hva me: Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB DDR

AGP, ATI Radeon 8500LE,


den har TV-utgang med NTSC og PAL opptil 1024 x 768

DVI-utgang på opptil 1600 x 1200

og koster bare 1300kr bulk på komplett.






 

hercules korta har ikke to ramdacs,noe som er bra å ha når du skal kjøre med to skjermen

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-27 20:16, Danny skrev:

Quote:


Den 2002-06-27 20:06, steffe skrev:

hva me: Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB DDR

AGP, ATI Radeon 8500LE,


den har TV-utgang med NTSC og PAL opptil 1024 x 768

DVI-utgang på opptil 1600 x 1200

og koster bare 1300kr bulk på komplett.






 

du kan ikke bruke to vga med hercules korta, dessuten har de kun 4.0 ns ram.. built-by-ati (fra quad.no) har 3.6

 

hercules korta har ikke to ramdacs,noe som er bra å ha når du skal kjøre med to skjermen

Lenke til kommentar

jeg tok et søk i prisguiden nå, og fant ut at prisene på ATI Radeon 8500 varier fra 1300 og langt oppover, selv om jeg ikke kan se noe forskjellen i beskrivelsen.

 

hva er forskjellen? de er jo alle hercules.

 

Jeg tror jeg går for et Ati Radeon 8500, og jeg har to skjermer + et TV jeg gjerne vil bruke. Det er vel ikke mulig å bruke alle tre samtidig?

 

Hvilket av Radeon 8500 kortene ville dere kjøpt, og hva betyr LE?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-28 01:11, GeeZuZz skrev:

jeg tok et søk i prisguiden nå, og fant ut at prisene på ATI Radeon 8500 varier fra 1300 og langt oppover, selv om jeg ikke kan se noe forskjellen i beskrivelsen.


hva er forskjellen? de er jo alle hercules.


Jeg tror jeg går for et Ati Radeon 8500, og jeg har to skjermer + et TV jeg gjerne vil bruke. Det er vel ikke mulig å bruke alle tre samtidig?


Hvilket av Radeon 8500 kortene ville dere kjøpt, og hva betyr LE?




 

le = light edition.. samme fysiske kortet, men litt lavere klokkefrekvens.. kan mao klokkes til "standard" 8500 uten videre

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-28 01:11, GeeZuZz skrev:

jeg tok et søk i prisguiden nå, og fant ut at prisene på ATI Radeon 8500 varier fra 1300 og langt oppover, selv om jeg ikke kan se noe forskjellen i beskrivelsen.


hva er forskjellen? de er jo alle hercules.


Jeg tror jeg går for et Ati Radeon 8500, og jeg har to skjermer + et TV jeg gjerne vil bruke. Det er vel ikke mulig å bruke alle tre samtidig?


Hvilket av Radeon 8500 kortene ville dere kjøpt, og hva betyr LE?


 

jo, du kan bruke alle tre samtidig (med ati, ikke hercules) men du kan bare vise to forskjellige skjermbilder

Lenke til kommentar

hehe, takker og bukker ;)

jeg ville personlig valt ati radeon 8500 le 64 mb fra quad.no.. -- noe jeg gjorde akkurat igår ;)

1350,- med dualhead, suveren tv-ut, markedets beste dvd-avspilling - er fysisk det samme kortet som de vanlige radeon 8500 korta til 2500-3000, bare med lavere klokkefrekvens (mhz) -- du kan mao 1) flashe biosen til vanlig hastighet (230 -> 275) eller 2) bare overklokke det med eks radeontweaker eller powerstrip.

jeg har også i alle år holdt en liten knapp på ati og alltid vært 100 % fornøyd.

dette kortet koster i tillegg så mye mindre enn de billigste ti4200 kortene og levere nesten like bra 3d ytelse og mye mye bedre funksjonalitet og kvalitet at dette er eneste valget for meg + at jeg får råd til 256 mb ddr ram enn hvis jeg hadde kjøpt et gf4 .. ergo får jeg en raskere pc enn hva jeg ville med gf'et :o)

Lenke til kommentar

Konge. Tror jeg går for den. Til den prisen er det jo bare å kjøpe nytt om en liten stund om jeg ikke er fornøyd...

 

Alle nødvendige kabler og slikt følger med sant?

 

og det står ikke PAL ut - men det går altså an å flashe kortet slik at jeg får PAL ut?

 

takker så mye for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...