Gå til innhold

Kjøp av ny AMD64 spill pc


Anbefalte innlegg

Hei da er tiden kommet for kjøp av ny pc.

 

Før jeg bestiller vil jeg gjerne høre hva forum brukerne her på hw.no mener om valget av komponentene til min nye pc.

 

PC:

 

Hovedkort: Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939

-Vurderer også MSI K8N Diamond hovedkort S939 SLI, men tror det blir A8N-SLI-

 

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM u/vifte

-Denne blir det uten tvil-

 

Kabinett: Thermaltake Tsunami Aluminium Sølv

-Er veldig sikker på dette kabinettet, litt skuffet over kabinett utvalget til netshop-

 

PSU: OCZ ModStream 450W

-Det at man kan sette inn kabler som man vil ser jeg på som veldig positivt-

 

SkjermKort: Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCIe

-Skulle egentlig ha 6800GT men etter å ha søkt og lest til blir det nok X800XL-

 

RAM: Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR (2-2-2-5-1)

-Har lyst på OCZ men blir nok Kingston pga prisen-

 

CPU-Kjøler: Thermalright XP-120 CPU-Kjøler

-Kommer til å klokke pcen litt-

 

Jeg vil gjerne høre alt av meninger om dette systemet.

Er det noe jeg burde bytte ut?

 

Alt skal kjøpes på netshop.

Endret av staf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde pc på fredag med Asus A8N-SLI DeLuxe, AMD Athlon 64 3500+, 2xGainward 6600GG og Twinmos 1024mb Dual-Pack.

 

Hovedkortet: Hovedkortet er overraskende bra. Det har masse muligheter og kabler i fleng.

 

CPU: Jeg vil anbefale 3500+, men 3200+ er også et godt valg. Jeg har hørt at "boxed"-kjølere kan holde ganske godt, så lenge du kjøper "Winchester"-versjonen av prosessoren. Men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at BIOSen kan oppgi feil antall MHz på CPUen din, om du velger en Winchester. Den jeg har (3500+) viste 4653 MHz, noe som er mye mer enn den tåler. Men dette er en bagatell som vil sikkert løse seg med en oppdatering av BIOSen.

Lenke til kommentar
jeg har mer troa på 3200+ og xp120 og klokke den.

Ja hvis du har tenkt å klokke den en del så er den vifta det riktige valget. Men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at dersom du klokker opp en 3200+ til frekvensen til 3500+, så vil ikke 3200+(2.0 GHz) yte like godt som 3500+(2.2 GHz), fordi 3500+ har en mer stabil kjerne. (Dette har med produksjonsprosessen å gjøre)

Lenke til kommentar
jeg har mer troa på 3200+ og xp120 og klokke den.

Ja hvis du har tenkt å klokke den en del så er den vifta det riktige valget. Men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at dersom du klokker opp en 3200+ til frekvensen til 3500+, så vil ikke 3200+(2.0 GHz) yte like godt som 3500+(2.2 GHz), fordi 3500+ har en mer stabil kjerne. (Dette har med produksjonsprosessen å gjøre)

HAr du noe dokumentasjon på dette?? Hadde vert intressangt å visst om det var tilfelle da jeg tviler litt på at det kan stemme... Så vidt meg bekjent er det akuratt samme kjerne i begge prosessorne...

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det :

 

Winchester 90 nm kjerne i både 3000 3200 og 3500 bibox

Newcastle 130 nm i 3200 og 3500awbox , men 3200 har 10 og 3500 har 11 locked multiplier. 3200+@2200 vil si 220 fsb.Med god ram som tåler d260 med ok timings , kan jeg godt velge 3200+ istedet for 3500+ , begge kan klare rundt 2600 Mhz med vanlig kjøling.

 

Med mindre det er mulighet for å endre multippler , har ikke fulgt med på den debatten.

Lenke til kommentar
Ja hvis du har tenkt å klokke den en del så er den vifta det riktige valget. Men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at dersom du klokker opp en 3200+ til frekvensen til 3500+, så vil ikke 3200+(2.0 GHz) yte like godt som 3500+(2.2 GHz), fordi 3500+ har en mer stabil kjerne. (Dette har med produksjonsprosessen å gjøre)

Tulling, er samme kjernen i begge cpu'ene. Slutt å spre feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Ja hvis du har tenkt å klokke den en del så er den vifta det riktige valget. Men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at dersom du klokker opp en 3200+ til frekvensen til 3500+, så vil ikke 3200+(2.0 GHz) yte like godt som 3500+(2.2 GHz), fordi 3500+ har en mer stabil kjerne. (Dette har med produksjonsprosessen å gjøre)

Tulling, er samme kjernen i begge cpu'ene. Slutt å spre feilinformasjon.

Har du lest dette?

 

Deretter blir prosessorkjernene klassifisert. Noen kjerner kan ha en karakteristikk som tilsier at de kan operere på høyere frekvenser enn andre. Noen kjerner har kanskje en del av cachen som ikke virker. Det er nå man velger ut hvilke prosessorer som skal være f.eks. Athlon XP 2500+ og hvilke som skal være 3000+.
Lenke til kommentar

Alle vet da at generelt er ikke klokkehastigheten noen god måte å angi ytelse på lenger.

 

all data som skal gjennom en prosessor går gjennom forskjellige "ledd",

jeg vil tro at en 3500+ prosessor har flere "ledd" enn en 3200+ prosessor.

Noe som da gjør at en 3500+ prosessor kan ta seg hånd om data fortere enn en 3200+ proisessor.

 

Les artikkelen som er linket til over, så kanskje du lir klokere!

(er ikke helt sikker på om det jeg skriver er korrekt, men jeg tror det :p)

Lenke til kommentar
Du mister muligheten for SLI med ATI skjermkort. Kan være ein grei oppgradering

å kjøpe eit skjermkort til i framtida, you decide!

siden jeg for det meste bare spiller cs så blir det nok lenge til jeg får behov for nytt skjermkort.

 

Og tipper det blir en stund til neste oppgradering og da er nok det like rimelig å kjøpe ny type skjermkort.

Endret av staf
Lenke til kommentar
Ja hvis du har tenkt å klokke den en del så er den vifta det riktige valget. Men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at dersom du klokker opp en 3200+ til frekvensen til 3500+, så vil ikke 3200+(2.0 GHz) yte like godt som 3500+(2.2 GHz), fordi 3500+ har en mer stabil kjerne. (Dette har med produksjonsprosessen å gjøre)

Tulling, er samme kjernen i begge cpu'ene. Slutt å spre feilinformasjon.

Har du lest dette?

 

Deretter blir prosessorkjernene klassifisert. Noen kjerner kan ha en karakteristikk som tilsier at de kan operere på høyere frekvenser enn andre. Noen kjerner har kanskje en del av cachen som ikke virker. Det er nå man velger ut hvilke prosessorer som skal være f.eks. Athlon XP 2500+ og hvilke som skal være 3000+.

Jobber du hos en leverandør eller no?

Det er riktig som du sier at cpuene blir klassifisert men det gjøres utfra at de skal tåle å kjøres på rated hastighet med boxed vifte og det med margin for svært varmt klima.

I norge, med bedre kjøling enn boxed vifte er det ikke tvil om at cpuer lett kan overklokkes og fortsatt kjøre helt stabilt. Et system med FSB-overklokket cpu vil da yte bedre enn en cpu med rating lik reel hastighet på den overklokkede. Dette fordi den overklokkede kjører med høyere FSB.

Lenke til kommentar
Alle vet da at generelt er ikke klokkehastigheten noen god måte å angi ytelse på lenger.

 

all data som skal gjennom en prosessor går gjennom forskjellige "ledd",

jeg vil tro at en 3500+ prosessor har flere "ledd" enn en 3200+ prosessor.

Noe som da gjør at en 3500+ prosessor kan ta seg hånd om data fortere enn en 3200+ proisessor.

 

Les artikkelen som er linket til over, så kanskje du lir klokere!

(er ikke helt sikker på om det jeg skriver er korrekt, men jeg tror det :p)

Klokkehastighet har som du sier ikke alt å si. Annet som spiller inn er instruksjonene en prosessor støtter og hastighet på busser osv.

 

At en 3500+ har flere "ledd" enn en 3200+ stemmer rett og slett ikke. Tror egentlig du burde lese den artikkelen en gang til siden du tydeligvis har misforstått noe.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...