Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konsentrasjonsproblemer når jeg kjører bil

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som topic sier, jeg har et konsentrasjonsproblem når jeg skal kjøre bil. Er nå 18 og har øvelseskjørt siden jeg var 16. Når jeg er ute å kjører har jeg dessverre store problemer med å konsentrere meg om vegen og det som skjer rundt meg. Blir gjerne stresset til tider også, dette ofte på grunn av at min far er trafikklærer og er den jeg kjører med til enhver tid. Det ender derfor med at jeg aldri kjører med en "nøytral" person slik som andre har i sine foreldre, men alltid med den samme vikepliktfantasten ved siden av meg.

Det største av mine problemer er at jeg ikke klarer å fokusere på det jeg gjør. Jeg legger ikke merke til veien som kommer fra høyre og stanser unødvendig i rundkjøringer fordi jeg blir usikker osv. Det som ofte skjer er at jeg ser noe (f.eks en bensinstasjon) og tenker "hva i all verden gjør den her midt i skauen?" og så er vi i gang. "nei pokker, drit i bensinstasjonen, tenk på det du gjør", "hmm... lurer på hvorfor jeg ramler av så lett", "damdidam... har tydeligvis problemer med konsentrasjonen"

Og slik fortsetter det, jeg gjør det ikke med vilje, men jeg klarer rett og slett ikke hjelpe for det. Noen andre i lignende situasjoner med gode råd? :cry:

PS: Tror nok ikke det hjelper å snakke med min far om det, han er ikke så utrolig forståelsesfull overfor meg og liker heller å skylde på dataspill :dontgetit:

Endret av The_evil_blue_toad
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg legger ikke merke til veien som kommer fra høyre og stanser unødvendig i rundkjøringer fordi jeg blir usikker osv.

Hva kanskje å se litt lengre frem når du kjører, fest blikket.

Har du lest mye teori?

Skrevet
Jeg legger ikke merke til veien som kommer fra høyre og stanser unødvendig i rundkjøringer fordi jeg blir usikker osv.

Har du lest mye teori?

Har lest teori og bestått prøve. Jeg kan stoffet, det er bare at det blir surr så snart jeg begynner å tenke :(

Skrevet

Det jeg pleier å gjøre når jeg merker at jeg mister konsentrasjonen er å tenke på at jeg har kontrollen over 1,5 tonn med metall, og hvis jeg ikke følger med på hva jeg gjør, kan jeg ødelegge andres liv fullstendig. Det skremmer meg nok til å fokusere på hva jeg gjør.

Skrevet (endret)
Det jeg pleier å gjøre når jeg merker at jeg mister konsentrasjonen er å tenke på at jeg har kontrollen over 1,5 tonn med metall, og hvis jeg ikke følger med på hva jeg gjør, kan jeg ødelegge andres liv fullstendig. Det skremmer meg nok til å fokusere på hva jeg gjør.

Sånn tenker jeg også. Tenk på at hvis man kjører på èn person (og kanskje dreper denne personen) vil utrolig mange mennesker rammes. Ikke bare han/hun som blir kjørt på. Du vil også få det vanskelig selv (følelsesmessig, og økonomisk, for å ikke snakke om familie, venner og kjente av offeret)

Har ikke så store problemer med å konsentrere meg, men det er kanskje fordi jeg prøver å være et eksempel for andre (selv om sikkert ingen legger så mye merke til hva jeg gjør)

Endret av Volcov
Skrevet (endret)

jaja, noen er født for å kjøre , noen ikke.

Sånn er det. Men det er trist at det er mange idioter som kjører, jeg sier ikke at du er en idiot.

Men iallefall, bare se på veien, og ikke tenk ;)

Ikke tenk, hakke jeg gjort på 14år, og det går ennå ;D

Endret av Stian_A
Skrevet

Hva i all verden er det dere kjører ? det er iallefall ikke en polo.. :(

Skrevet (endret)

Har du lest mye teori?

Har lest teori og bestått prøve. Jeg kan stoffet, det er bare at det blir surr så snart jeg begynner å tenke :(

Vil nok hevde at prestasjonene som sjåfør har like mye å gjøre med vedkommende som er sjåførlærer som med personen du er.

Like før jeg begynte på kjøreskolen hadde jeg øvelseskjørt lite. Jeg hadde store problemer med å få fokus på observasjon, jeg klarte ikke å slappe av, ble bare tunnellsyn ut av det hele (veldig likt det du selv sier). Det oppstod en del (generelt sett) farlige episoder...

Det ble ikke stort bedre da jeg begynte på opplæringen på kjøreskolen. Jeg valgte den kjøreskolen som var mest kjent for å servere stoffet med teskje. Jeg trodde dette var et smart trekk i og med at jeg ikke hadde noe godt forhold til bykjøring med mye trafikk, vikeplikt, boligstrøk osv.

Men det viste seg etterhvert at jeg hadde bommet helt i mitt valg av kjøreskole. Kjørelæreren og jeg fikk etterhvert et svært surt forhold oss imellom, begge ble bare mer og mer irritert på hverandre. Jeg fikk overhodet ingen framgang (var fortsatt like nervøs og observasjon var et fremmedord) fordi jeg hele tiden irriterte meg over at læreren hver time bare konsentrerte seg om et fåtall trafikkunnskaper og var pinlig nøyaktig.

Etter mye kjefting klikket det for han da jeg på 6 forsøket ikke klarte å kutte en høyresving riktig. Han stoppet bilen midt i sentrum av byen slik at trafikken stoppet totalt opp, gikk ut, pekte på feilen jeg hadde gjort for n-te gang og kom inn å sa at jeg var totalt udugelig som sjåfør. :hrm:

Jaja, uansett, jeg bestemte meg for å skifte kjøreskole på dagen og til samme lærer som begge mine storesøstre hadde hatt. Han hadde en helt annen filosofi. Den gikk rett og slett ut på å ikke stresse meg opp. Da jeg kom til hver time fikk jeg bare beskjed om å kjøre fra A til B i byen. Underveis (gjerne etterpå) påpekte han feil samt at han gav ros for ting jeg gjorde bra.

For å gi en oppsummering så vil jeg nok si at du kanskje gjør dumt i å øvelseskjøre med din far. Hva med å heller å øvelseskjøre med din mor? Har du konsentrasjonsvansker (som er vanlig for kjøreskoleelever som ikke tilfeldigvis er rånere) tror jeg nok at din far, pga. yrket, blir for pinlig nøyaktig. Han klarer neppe å jekke ned nivået og sette seg inn i din situasjon. Dette var iallefall forskjellen mellom far og mor når det kom til øvelseskjøring. Jeg skal ikke nekte for at far er en langt bedre sjåfør enn mor (han kjører daglig i jobben), men til tross for dette er det bare far som har mista lappen og fått bøter. Det jeg med andre ord sier er at kvinner, til tross for dårligere kjøreevner enn menn, har langt bedre holdninger enn menn i trafikken (med forbehold selvfølgelig).

Og ja, en ting til, ta lappen nå. Ikke vent til senere pga. lite motivasjon nå. Motivasjonen kommer med framgangen og jeg skal banne på at det blir mye vanskeligere å ta lappen når man begynner å komme opp i årene enn det er som ung. Til tross for konsentrasjonsvansker i starten føler jeg meg som en god sjåfør nå! :thumbup:

Endret av ostenXX

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...