ehs5 Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Bilde hentet fra fomportal.com Hei hei, tenkte jeg skulle reklamere litt for Face of Mankind. Dette er et MMORPG spill blandet med FPS sjangeren. Spillet er i en open beta fase nå, releasedato er ukjent. Det vil da bli et "betale i måneden" spill, men foreløpig er det gratis. Veldig gøy synes jeg, et supert spill. Alle valgene du tar har mer eller mindre innflytelse i spillet og er FoM et mye mer realistisk spill enn andre spill i denne sjangeren. Spillet er kanskje litt tricky å få til i begynnelsen, men når du først har setti deg ordentlig inn i det er det utrolig gøy. Ikke gi opp! Folk er greie in-game, så du kan spørre der hvis du lurer på noe, ellers har du en fin newbie-guide her, spør gjerne her også. Nå har jeg også skrivd min egen lille nybenner-guide som tar for seg de elementære tingene i spillet, og litt mer, du finner den lenger ned på siden. Her finner du informasjon om den offisielle IRC kanalen, der er det alltid folk. Registrer deg her: www.fomportal.com Finn et sted å laste ned ifra her, eller direkte herfra. Husk, etter at du har registrert deg på fomportal.com må du skrive "login name" og passsord for selve spillet helt på høyre side i "change settings"-menyen før kan begynne å spille. Jeg går under navnet Deus Ursuss X i spillet. Enjoy! Det gjør ihvertfall jeg. Screenshots hentet fra Face of Mankinds hjemmeside: ehs5's nybegynner-guide v2.5: Tenkte jeg skulle lage en liten nybegynner-guide, siden dette spillet er litt for lett å gi opp for nybegynnere. Guiden tar opp de elementære tingene som er nødvendige for å kunne spille. Stor takk til TrulZern for et stort bidrag til guide v2.0. Men jeg føler forstatt at jeg ikke har fått dekket alt, så det skal komme flere oppdateringer, følg med. Denne guiden er i hovedsak ment for de som er i LED-factionen, siden jeg har aldri vært noe annet en LED. Jeg anbefaler IKKE å dra til brooklyn hvis du er en MERC. Basics. Ting som er greit å vite > Hver gang du starter spillet (Med unntak hvis du gikk ut av spillet når du satt i en klonetank) begynner du i leiligheten din. For å gå ut av leiligheten din, bare gå på den vortex-dingsen du begynte på. (Lettest å bare ta et skritt fram og et skritt tilbake) Alle begynner med hver sin leilighet, disse er litt forskjellige etter hvilken by eller planet leiligheten befinner seg på. For å gå inn i en leilighet uten å skura av og på må du bruke en "appartment entry" maskin som du finnå planeten. Alle planetene og byene er ganske godt skiltet så du finner helt sikkert veien. Det er også mulig å kjøpe nye leiligheter med "appartment entry" maskinen , men disse er dyre så det er ingenting å bry seg om for nybegynnere. > Tiden i FoM er 4 ganger raskere enn i virkeligheten, og du kan se klokkeslettet og dato nede i høyre hjørne hele tiden i interfacet på spillet. > Hvis du trykker F6 får du opp options-vinduet ditt. Her kan stille på grafikk, lyd, og tasteoppsett. > Trykk på F9 for å gå ut av spillet. > I den lille boksen nede i venstre hjørne har du en liten meny, med snarveier til litt av hvert. > For å gjøre det lettere for deg selv så anbefaler jeg deg å gjøre det sånn at du kan både se private chat og system chat i public chat vinduet. Dette gjør du ved å trykke på det lille verktøyet øverst i høyre hjørne i chat-boksen under "mirror in public channel". > Hver gang du starter opp spillet burde du trykke på "Public" i chatvinduet ditt, så du får med deg hva andre sier. > Når en person "dør", mister de "sekken" sin, om du vil. Denne "sekken" blir liggende ved liket, og førstemann som trykker useknappen på den kan velge og vrake, trykk "get all" for å få med seg alt, eller velg akkurat hva du vil ha. > I ditt inventory kan du trykke vensre museknapp på en ting for å se navn og litt nyttig info om tingen. Reiseliv. Bilettautomat til venstre, og Vortex gate til høyre. I FoM bruker man Vortex's for å reise rundt i universet. Først må du finne en Vortex Gate, det er vanligvis godt skiltet rundt om i verden, så det skal ikke være så altfor vanskelig å finne en. Det er en stor rund maskin, you can't miss it. (Bilde ovenfor) Først går du bort til den lille datamaskinen (Bilde ovenfor) som ikke er langt ifra den store runde maskinen, og aktiverer den. Der kan du velge hvor du skal dra, du har det store stjernekartet, solsystemet og de fire byene på jorden. Når du har valgt en planet eller by velger du litt mer spesifikt hvor du skal dra. Trykk buy. Da har du kjøpt en billet. Så er det bare å hoppe inn i den store maskinen, selve vortexen. Våpen. Til venstre storage og til høyre en market terminal. Man starter med hele 50 000 credits så jeg syntes man gjerne kan kjøpe en "Linner pp7" rifle med en gang. Denne rifla bruker 7.62mm ammo. Man burde ikke betale mer enn 15.000 for denne. Da det gjelder "Zanathid 5 Inflex", som også er en grei nybegynnerpistol, burde man ikke betale mer enn 5000. Zanathid bruker 9mm ammo. Jeg anbefaler også å kjøpe alle våpen i "Quality 3 (lll)". Selv om QL3 (Quality 3) er litt dyrere enn QL1 og QL2 så er det som regel QL3 våpen de fleste andre har, ergo: "Det er ammo til disse våpnene man finner eller tar fra døde" dermed mest praktisk. Det beste stedet å kjøpe er i New York City, Brooklyn, Shopping center. Bruk en market terminal (Bilde ovenfor) i 2.etasje og finn ønsket våpen og ammo. NB, det er greit for de som spiller som LED å ha rubber bullets. Rubber bullets er til å paralysere fiendene med, så du kan arrestere dem. (Merk: LEDs er de eneste som kan arrestere) Uansett, VÅPEN OG AMMO MÅ VÆRE SAMME QL! Kjøp disse fra den billigste forhandleren, eller den forhandlleren du støtter. Når du har kjøpt dette må du hente det i en storage-container. (Bilde ovenfor) I brooklyn er de i 1. etasje. Trykk request på alle tingene du har kjøpt, så har du dem i inventoryet ditt. Liv og død. (Og kloner) Bilde av en slik automat man kan kjøpe helse og kloner med. Når du dør, eller har dårlig med liv, burde du bruke en "Medical service"-maskin. Den står rett i nærheten i "klone-rommet", og finnes på alle planeter. Bruk maskinen, og du kan velge mellom passive treatment og nano surgery, nano surgery er det kjappeste og dyreste, mens passive treatment er tregere og billigere. Du burde alltid heale deg opp på denne måten når du har kommet ut av "klone-containeren", når du har dødd. Det er også mulig å bruke armor, så du har enda mer liv. Det finnes head, chest, arm, og leg armor. Hvis du har dette drar du f.eks. head armor fra inventoryet ditt til den boksen hvor det står "head" i properties vinduet. Samme gjøres med medkit, men drar du medkiten over bildet av personen din istedetfor. (Tror jeg, er ikke 100% sikker) Når du dør blir du klonet. Da vil du stå i en "klone-container" en stund, vær tålmodig, det tar sin tid. Når du dør mister du alt du har i inventoryet ditt untatt våpen, "implants" og ammo som allerede er i våpenet ditt. Uansett, du begynner med 3 kloner. Hvis du dør 3 ganger før du "permdeath", altså din karakter er tapt for alltid. Derfor er det viktig å kjøpe flere kloner. Det gjør du ved å bruke en "Medical Service"-maskin. En tabbe som mange nybegynnere gjør er at de ikke aner hva disse klone greiene er og derfor bruker mange nybegynner pengene sine på å tulle med dette. Det er tre forskjellig kloner man kan kjøpe og to måter man kan kjøpe de på. -Man kan enten kjøpe opp et antall kloner ved å velge klonen og trykke på "buy" for så å velge "activate". Da får man den aktive klonen som brukes når en dør. -Eller man kan velge klonen man skal ha og velge "buy insurance"(forsikring) en forsikring koster det dobble av en klone og man kan da få uendelig med den typen klone i en måned. Helt klart mest lønnsomt. -Mitt tips er derfor å kjøpe en forsikring, og en klone som man velger som active i tilfelle du dør den dagen forsikringen går ut før du rekker å tegne ny forsikringsavtale. De forskjellige klonene: -billigste: 1000Cr/2000Cr(forsikring). helse: 20 stamina: 0 Bioenergy: 0 -mellomste: 2000Cr/5000Cr(forsikring). helse: 50 stamina: 50 Bioenergy: 50 -Dyreste: 10000Cr/20000Cr(forsikring). helse: 80 (100%) stamina: 100 Bioenergy: 100 -Mitt tips er å kjøpe forsikring av den mellomste. I klonetanken heales man like raskt som ved "passive surgery" (1 hvert 5 sekund), så om man har hastverk kan man slippe ut tidlig, den gir også noe bioenergy, og om man først har hastverk kan det jo være greit å ha litt stamina også ( ). Hva er bioenergy? -Bioenergy brukes på implantater, altså når implantatet (Fåes senere i spillet) er aktivert trekkes det litt og litt bioenergy. du behøver ikke bry deg om det i begynnelsen av spillet. Oppdrag. For å tjene penger må du ta oppdrag. For å finne et oppdrag, velger du missions i interfacet ditt, og så mission search. Der kan du søke etter oppdrag som er ledige. Husk å filtrer søket med "accepting". Hvis noen oppdrag er ledige vil det poppe opp på skjermen. Velg et oppdrag og trykk på "mission details" taben. Her ser du all informasjon om oppdraget, når det starter, og hvor det er. PASS PÅ! Klokkeslettene i FoM er ikke like som i virkeligheten. For å joine et mission, trykk join. Husk å være på startstedet på riktig tidspunkt. Du vil få betaling omtrent 1 dag (real life tid) etter oppdraget. Er det ingen oppdrag oppe kan du gå patruljer osv. I misson-vinduet, trykk på agenda-taben. Der ser du hvor du trengs og hvor din faction fokuserer seg på for øyeblikket. Velg en campaign og trykk agenda details for å lese mer. Kommunikasjon Trykk "Communication" i interfact ditt. Her kan du sende og motta mail og legge til folk i din friends-list. Naturligvis, trykk "friends-list" taben og legg til der. For å snakke med disse folkene, bruk "friends" taben i chat vinduet ditt. Hvis du er noen du ikke vil snakke med, kan du bare krysse de av i friends list vinduet. Dette er greit å gjøre, fordi når ud snakker private, må du huske at du snakker med alle lista di, så lenge du ikke har kryssa de av. Det er også en annen måte å snakke privat med folk, nemlig med trade-funksjonen. Da må du være rett intill spilleren og trykke use knappen på personen. Her kan dere snakke privat, men også bytte og gi/få ting. Hvis du f.eks. vil bytte et våpen, drar du våpenet fra ditt inventory til boksen i trade vinduet. System chat. Dersom du har et problem ved at du ikke får joinet et oppdrag eller at et item ikke gpr inn i storrage så ta en titt på det som står under "system" i chat vinduet som kommer når en trykker på F1. Her kan det stå nyttige ting. Se i basic-delen i guiden min for å eliminere dette "problemet" Folk fra forumet som jeg vet spiller FoM. Jeg vet ikke hvor aktive disse spillerne er, men de har ihvertfall en konto Nick her - Navn i FoM - Faction ehs5 - Deus Ursuss X - LED |/|etallica - Jabberwacky Don - LED TrulZern - Brick Top - LED Deathstalker - MERC b0berg - Mad b0berg - LED Eught -Gilbert Bates - FDC Kaiern Aurgjelme kekky Gainwardseifer B-QL G2Petter yrjan Vrengtpolvott Mala Det hadde det vært fint om alle som spiller FoM hadde lagt sitt in-game navn, og faction.
Neptun_ Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 (endret) Registrerte meg som Jabberwacky, laster ned spillet nå. tar jo en time ellerno, men greit nok. *Gledesegutrolig* Edit: Heter faktisk Jabberwacky Don i spillet. Endret 13. mars 2005 av |/|etallica
ehs5 Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Skrevet 12. mars 2005 (endret) Bra |/|etallica, men vi trenger flere spillere! Endret 12. mars 2005 av ehs5
Fredrik Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 *Snork* Fileplanet sucks. Downloadserverne er fulle, jeg må vente over en time før jeg i det hele tatt kan få en slot.
ehs5 Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Skrevet 12. mars 2005 (endret) *Snork* Fileplanet sucks. Downloadserverne er fulle, jeg må vente over en time før jeg i det hele tatt kan få en slot. Uff, ja, kjedelige greier. :/ Imens kan du ihvertfall registrere deg hvis ikke det er gjort Edit: http://www.fomportal.com/?page=client_down...ng=en§ion=3 Vi har visst andre valg. Endret 12. mars 2005 av ehs5
Fredrik Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 (endret) Gikk ikke veldig mye fortere fra Gamershell heller. Testet også no trege greier fra Filefront. 30kBps, tar tid da. EDIT: 15. :\ Næh, driter i dette. 9kBps nå. Endret 12. mars 2005 av fredrikrb
ehs5 Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Skrevet 12. mars 2005 Gikk ikke veldig mye fortere fra Gamershell heller. Testet også no trege greier fra Filefront. 30kBps, tar tid da. EDIT: 15. :\ Næh, driter i dette. 9kBps nå. La det stå på til i morgen da vel.
Neptun_ Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 (endret) Det tar tid ja. Er på "hele" 28% nå... Edit: Du trenger ikke å skrive etternavnet ditt, initialene funker greit. Endret 12. mars 2005 av |/|etallica
slipknot_fan Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Laster det ned nå. Registrert som: The__Punisher
ehs5 Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Skrevet 12. mars 2005 (endret) Driver å laster det ned.. 90% ferdig. Hvor lastet du ned fra?? Edit: Fileplanet, ok. Endret 13. mars 2005 av ehs5
ehs5 Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Skrevet 13. mars 2005 Hvis dere har problemer med å spille er det kanskje en god ide å skru av brannmur, er noen som har hatt litt problemer. (Men jeg spiller som bare det.) Har hørt at spillet skal få en stor overhaling neste uke. Interface skal bl.a. få en helt annen look.
Deathstalker Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Jeg spiller som Kolbein Steinsbø . Jeg lastet det ned som bit torrent med azureus og det gjorde jeg i natt
Deathstalker Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Men nå har jeg spillt i en halv time å har enda ikke møtt mer enn 2 personer å har ikke peiling på hva jeg skal gjøre Så jeg håper at jeg kan få litt hjelp, jeg er i berlin nå.
ehs5 Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Skrevet 13. mars 2005 (endret) Men nå har jeg spillt i en halv time å har enda ikke møtt mer enn 2 personer å har ikke peiling på hva jeg skal gjøre Så jeg håper at jeg kan få litt hjelp, jeg er i berlin nå. Jepp, det kan være veldig vanskelig å begynne med hvis du er alene. Prøv å finn en vortex og bestill en billet til f.eks new york brookly shopping mall, så går du inn i den store maskinen, så blir du transportert dit, der er det sikkert folk. Endret 13. mars 2005 av ehs5
Deathstalker Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 Jeg har vært der men der var det bre en og han sa jeg skulle gå til Berlin og der var det enda mindre folk . Men nå er jeg på månen å leter etter storage container.
ehs5 Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Skrevet 13. mars 2005 Jeg har vært der men der var det bre en og han sa jeg skulle gå til Berlin og der var det enda mindre folk . Men nå er jeg på månen å leter etter storage container. Det finnes storage containere på alle planetene. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å kjøpe en zanathid 5 inflex + 9mm standard ammo i brooklyn. I mission menyen, se på agendas. Der ser du hvor du trengs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå