Gå til innhold

Hvorfor er linux best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
k.kr blir borte en stund... Skal boote linux for aller 1. gang;)

Lykke til! :p

er tilbake nå, ved første øyekast virket det ganske avansert... Kom meg i hvertfall ikke på nett(etter et litt halvhjertet forsøk)

Ble psitivt overrasket...

Hadde ventet meg noe liknende dos :blush:

 

Men skal legge inn linux på en gammel disk, sånn til jeg lærer det å kjenne...:)

Lenke til kommentar
k.kr blir borte en stund... Skal boote linux for aller 1. gang;)

Lykke til! :p

er tilbake nå, ved første øyekast virket det ganske avansert... Kom meg i hvertfall ikke på nett(etter et litt halvhjertet forsøk)

Ble psitivt overrasket...

Hadde ventet meg noe liknende dos :blush:

 

Men skal legge inn linux på en gammel disk, sånn til jeg lærer det å kjenne...:)

:thumbup:

Lenke til kommentar
Linux har INGEN bakdeler

 

 

 

 

 

 

 

....ulemper derimot kan du finne;P

De ulempene Linux eventuelt måtte ha, står nok M$ bak. Har blitt mye mer negativ til M$ etter at jeg begynte å bruke Linux aktivt. Det at windows er så populært i dag, kan vi takke IBM for, den gangen de valgte MS-DOS til PC'ene sine. De burde heller ha gått for en UNIX-variant... :realmad:

Lenke til kommentar
Linux har INGEN bakdeler

 

 

 

 

 

 

 

....ulemper derimot kan du finne;P

De ulempene Linux eventuelt måtte ha, står nok M$ bak. Har blitt mye mer negativ til M$ etter at jeg begynte å bruke Linux aktivt. Det at windows er så populært i dag, kan vi takke IBM for, den gangen de valgte MS-DOS til PC'ene sine. De burde heller ha gått for en UNIX-variant... :realmad:

Unix var jo ikke særlig brukervennlig på den tiden, da...

Lenke til kommentar
De ulempene Linux eventuelt måtte ha, står nok M$ bak. Har blitt mye mer negativ til M$ etter at jeg begynte å bruke Linux aktivt. Det at windows er så populært i dag, kan vi takke IBM for, den gangen de valgte MS-DOS til PC'ene sine. De burde heller ha gått for en UNIX-variant... :realmad:

MS vil bare tjene penger, noe som er fair nok. Det er forbrukerne som oppfører seg som en saueflokk som er årsaken til MS monopol. Man kan ikke skylde hverken IBM elle MS for det.

 

Ulempen med Linux-distroer er fortsatt at inngangsbilletten er forholdsvis høy. Ikke for å installere eller bruke f.eks SuSE, Fedora, Mandrake. Men skal man installere og konfigurere programmer kreves det at man har litt interesse for det.

Lenke til kommentar
MS vil bare tjene penger, noe som er fair nok. Det er forbrukerne som oppfører seg som en saueflokk som er årsaken til MS monopol. Man kan ikke skylde hverken IBM elle MS for det.

Jeg sier ikke at det er galt å tjene penger på et produkt, men å satse på et produkt som ikke holder mål, er på trynet. Og når UNIX i 1980 var et mye bedre produkt enn MS-DOS, så skjønner ikke jeg hvorfor de ikke brukte det.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at det er galt å tjene penger på et produkt, men å satse på et produkt som ikke holder mål, er på trynet. Og når UNIX i 1980 var et mye bedre produkt enn MS-DOS, så skjønner ikke jeg hvorfor de ikke brukte det.

Tror, hvis jeg ikke husker feil, at det dreide som om utvalget av applikasjoner som fulgte med. Det var også en viktig grunn til at MS vant over Apple på den tiden. Apple hadde jo i grunn et bedre og produkt, i hvert fall på den tiden.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at det er galt å tjene penger på et produkt, men å satse på et produkt som ikke holder mål, er på trynet. Og når UNIX i 1980 var et mye bedre produkt enn MS-DOS, så skjønner ikke jeg hvorfor de ikke brukte det.

Tror, hvis jeg ikke husker feil, at det dreide som om utvalget av applikasjoner som fulgte med. Det var også en viktig grunn til at MS vant over Apple på den tiden. Apple hadde jo i grunn et bedre og produkt, i hvert fall på den tiden.

Stemmer, det. Det var derfor Apple fikk problemer.

Lenke til kommentar
Ulempen med Linux-distroer er fortsatt at inngangsbilletten er forholdsvis høy. Ikke for å installere eller bruke f.eks SuSE, Fedora, Mandrake. Men skal man installere og konfigurere programmer kreves det at man har litt interesse for det.

naah. Er rimlig lenge siden jeg har hatt behov for å installere noe fra source. Kan ikke tenke meg at en fersk bruker har behov for det heller. Ubuntu Warty installeres med det meste man trenger av applikasjoner. Det som må installeres i etterkant er MP3-støtte og skjermkortdrivere. Ellers så er her både nettleser, epostklient, kontorapplikasjoner, IM-applikasjon, IRC, bildebehandlere osv. Mangler du noe så finner du det sikkert i repositoriene. Så, jeg kan ikke se at det er noen høy inngangsbillett ...

Lenke til kommentar
Ulempen med Linux-distroer er fortsatt at inngangsbilletten er forholdsvis høy. Ikke for å installere eller bruke f.eks SuSE, Fedora, Mandrake. Men skal man installere og konfigurere programmer kreves det at man har litt interesse for det.

Tja, eksempel fra ubuntu:

 

apt-get install muine

 

Ser ikke at det er så vanskelig, spesielt når Synaptic o.l. finnes...

Lenke til kommentar

Ja, men det er bare...typiske svar fra "linux-gutta". Greit, man har synaptic, men man kan ikke gjette seg fram til at man skal skrive apt-get install et-eller-annet. Hva hvis akkurat det programmet du leter etter ikke er i apt-get repo's? Eller noe deb-pakke i det hele tatt? Da er vel svare, man "bare" skriver:

./configure

make && make install

 

Som jo er veldig inuitivt.

Lenke til kommentar
Ja, men det er bare...typiske svar fra "linux-gutta". Greit, man har synaptic, men man kan ikke gjette seg fram til at man skal skrive apt-get install et-eller-annet. Hva hvis akkurat det programmet du leter etter ikke er i apt-get repo's? Eller noe deb-pakke i det hele tatt? Da er vel svare, man "bare" skriver:

./configure

make && make install

 

Som jo er veldig inuitivt.

De fleste programmer som en normal bruker vil ha lyst til å bruke finnes i apt-get-reposene.

Lenke til kommentar
Eneste bakdelen jeg kan se med linux, er at det er stress å få windows-spill til å fungere. Bortsett fra det er det få eller ingen bakdeler med linux. Etter hvert, når windows XP blir gammeldags, kommer jeg til å gå helt over til linux/UNIX. Det er det som jeg føler fungerer tilfredsstillende.

Har noen prøvd Wine?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...