Gå til innhold

hvilken distro skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hej

 

Jeg er en nokså erfaren linux bruker og ønseker og få nytte uteav linuxkunskapene mine, jeg ønsker en vanskelig distro.. :) eller ikke den vanskeligste men en nokså vanskelig!!

 

Jeg har testet:

FreeBSD

OpenBSD

og alle de andre BSDene

linux:

mandrake

suse

fedora

slackware

debian

 

SVAR!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du ønsker jo ikke en vanskelig distro. Poenget med Arch Linux, Gentoo, Debian og andre er at de er lettere hvis man ikke er redd for å skrive i litt filer. Det er ikke vanskelig -- jeg bruker Arch fordi jeg er utålmodig og vil bruke maskinen, ikke fordi jeg vil svette over en vanskelig distro.

Men de "lette" distroene er ikke like lett å detaljstyre. Jeg bruker f.eks. slackware fordi jeg vil ha full kontroll over operativsystemet, hvordan det skal fungere.

De jeg vil anbefale, er:

Slackware

FreeBSD

OpenBSD

Disse tre distroene vil by på en utfordring. Slackware er den letteste av disse tre, FreeBSD er nokså lett, OpenBSD kan bli en sann utfordring. Jeg vil også klassifisere meg som en "erfaren" linux/UNIX-bruker, og OpenBSD er en hard nøtt.

Lenke til kommentar

Sidan du har testa alle BSD distribusjonane og dei fleste linux distribusjonane har du sikkert ein meining om kva vanskelegsgrad dei forskjellige distribusjonane representerar.

Kva skal du bruke den til?

Slackware er enkelt og greit å starte med dersom du ynskjer å lære.

Lenke til kommentar
Jeg bruker f.eks. slackware fordi jeg vil ha full kontroll over operativsystemet, hvordan det skal fungere.

Så får du fortelle oss hvorfor f.eks. slackware gir deg mer kontroll over operativsystemet enn f.eks. SUSE eller Ubuntu.

 

(Hint: voks opp)

Jeg slipper alle mulige wizars som skal fortelle meg hva som er best. Det er mulig å gå rett inn i konfigurasjonsfilene uten noe mas, og endringene jeg gjør, trer i kraft med en gang. Jeg synes det går raskere enn alle disse wizards. Dessuten slipper jeg alt mulig fancy greier med distroen. Jeg vil ha enkelhet i oppbyggingen av operativsystemet. Det er derfor jeg sverger til Slackware og FreeBSD. Resultatet blir da et strømlinjeformet operativsystem tilpasset maskinen min.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Det er jo ingen ting i veien for på redigere konfigurasjonsfiler manuelt i "enkle" distroer som f.eks. Fedora, SuSE eller Mandrake.

Det står ingen steder at du MÅ bruke YaST for å sette opp en DHCP-server i SuSE, selv om dette er mulig dersom man ønsker det.

 

Skulle man derimot ha behov for å tweake konfigurasjonsfilene selv, er det bare å gjøre det.

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar

det fine med de fancy grafiske konfigurasjonsmulighetene i linux er at du kan sette opp grunnleggende oppsett der, for så å kontrollere konfigurasjonsfilene etterpå og gjøre de endringer som trengs.

 

Jeg sverger til de fancy lettvinde og eye-candy baserte distroene, og kjører en maskin (hjemme) med pclinuxos og en på jobben med ubuntu (for å teste).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...