Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skrur seg av rett etter oppstart=(


Anbefalte innlegg

hei!

jeg har hatt pc`n min siden nyttår. fikk nytt kabinett i dag. Har satt inn alt sammen nå nettopp.

Følgende skjedde: før jeg satt på veggene igjen, testa jeg den. alt funka som det skulle, så jeg satt på veggene igjen.

Når jeg startet den da sto det: Failure (eller noe sånt) recheck CMOS BIOS (no sånt) jeg sjekket, men fant ingenting unormalt. Jeg prøvde å trykke F1 for continiue, men da skrudde den seg av.

Tenkte jeg skulle reinstallere XP, men akkurat i det jeg trykka for å BOOTE fra cd, slukna den..

 

HELP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vridd på et hjul på vifta?

Den forstod jeg ikke helt..

Men, går viften rundt? Hvis ikke, har du satt inn kontaktene (P4 og CPU vifte-kontakten)

Kan hende hjullageret på viften din har "satt seg fast". Hvis viften ikke går rundt med alle kontaktene i, prøv og dytt den igang, la den stå litt, slå av maskinen, vent litt, og slå på igjen for og se om viften går rundt.

Hvis den ikke går rundt etter det, prøv og smør litt olje eller noe i hjullageret (Vet ikke om det heter hjullageret, men kommer ikke på noe annet :p)

Hvis den fortsatt ikke vil gå rundt, kjøp ny. Kanskje spolen inni viften har brent seg ved en rar anledning.

Lenke til kommentar

Hmm, du har vel ikke gjort samme tabben som jeg gjorde da jeg kjøpte ny vifte til hovedkortet (til 250 kr!!! :ohmy: ) at jeg satte den feil vei. (Det var ikke noe "bruksanvisning for dummies" eller "denne side opp eller noe" på viften).

Heldigvis hadde jeg god kjøling fra mitt kabinett med 5 vifter. En god huskeregel når du setter på cpu-vifta eller sys-vifta er at hvis det kommer luft OPP er vifta satt feil vei og den må snues rundt.

 

Står viften på speed 100 % i biosen? Hvis ikke, still den opp til 100 % og start på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...