Gå til innhold

Hvordan fikse brett som ikke glir?


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg snowboard i helga, og har vært på et par turen ut i snøen, har funka veldig greit, men idag hadde det festet seg masse is under så var dårlig gli...

Noen måter å fjerne det på?

Rare er at jeg hadde det inne inatt.... :hmm:

Noen måter å forebygge isbygging under brettet på?

 

EDIT: Forresten, trenger man å preparere brett noe?

Endret av b0berg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strykejern, glider og sikle. Sikle er en liten plastsak med skarpe kanter som brukes til å fjerne glideren.

 

Andre ting som kan være nyttig er fibertex, børste og spesialpapir som ikke loer, men neppe noe must til et snowboard.

 

Første gangen man påfører glider er det greit å fjerne den før den er blitt hard for å fjerne dritt og lort. Børst også brettet med fibertex om tilgjengelig. Så påfører man ny glider og lar den kjøle seg ned. Varm opp og la den kjøle seg ned gjentatte ganger. Påfør mer med behov. Når du ikke gidder mer så er det bare å finne fram siklen og skrape i vei. På ski brukes deretter en børste, men det er kanskje ikke nødvendig på et snowboard.

 

Glider har forskjellig temperaturområder, det er vanlig å begynne behandlingen med såkalt "gul" type. Avslutt med en type som passer dagens føre. Igjen, kanskje ikke så essensielt for et snowboard.

 

Disclaimer: All min erfaring stammer fra langrennsski :)

Lenke til kommentar

Må man gjøre noe med brettet etter at man har vært på tur?

Må man påføre glider for hver tur?

Mulig å bruke andre plastsaker med skarpe kanter for å fjerne glideren, noen fare for riper?

 

EDIT : slenger på et spørsmål til :

Hvor er det best å oppbevare brettet? Kaldt eller varmt?

Endret av b0berg
Lenke til kommentar
Stearinlys :thumbup:

Seriøst? Funker det?

 

Jeg husker at vi lekte oss med det på akebrett da jeg var liten (bare gnikke det godt på rett før vi skulle kjøre), men funker det virkelig?

 

Muligens hvis man smelter det og legger det på på samme måte som vanlig ski-/glide-voks (og sikler ettepå)?

Lenke til kommentar
Stearinlys  :thumbup:

Seriøst? Funker det?

 

Jeg husker at vi lekte oss med det på akebrett da jeg var liten (bare gnikke det godt på rett før vi skulle kjøre), men funker det virkelig?

 

Muligens hvis man smelter det og legger det på på samme måte som vanlig ski-/glide-voks (og sikler ettepå)?

tror jeg vil anbefale deg å heller spytte inn et par kroner eksta, og kjøpe noe skikkelig voks :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...