Gå til innhold

Hvor mye volt lever USB-porten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han hadde jo ingen motstander liggende... Har du 2led? Da vil jo fjerne spenningen, du vil ligge -1V da, men bedre å få litt for lite enn alt for mye...

 

da vil de nok ikke lyse spesielt mye i det hele tatt... (med mindre det er LED med innebygde motstander, men da vil de lyse veldig svakt, om de lyser…)

Lenke til kommentar

Denne led'en skulle altså monteres på "jewlen" til en Xbox. Jeg fant en plass på hovedkortet som leverte 3V (som LEDen skulle ha), men syntes lyset var dårligere enn da jeg testet med 2 x 1.5V AA-batteri i serie. Så jeg koblet det likesågodt på 5V fra USB. Det lyste kun i 1/2 min så "døde" det. Jeg målte spenningen fra hovedkortet i Xbox'en og den var så si akkurat den samme som fra batteriene. Men hvorfor var lyset dårligere? hmm:

 

Men det gjorde ikke så mye, skal bestille nye LEDs og motstander fra Elfa :yes: :

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Helt nye 1,5V batterier har ofte en spenning som er noe over 1,5V (mener å ha målt 1,59V på noen).

 

Den spenningskilden du fant med 3 volt, målte du den samtidig som du belastet den med lysdioden? Hvis ikke kan det godt hende spenningen her synker når du belaster den.

 

space

Endret av space
Lenke til kommentar
da vil de nok ikke lyse spesielt mye i det hele tatt... (med mindre det er LED med innebygde motstander, men da vil de lyse veldig svakt, om de lyser…)

Er klar over det, men poenget mitt var at istedenfor å få 1v for mye, er det bedre å få 1v mindre... Men det jeg ville gjort var å få en motstand på.. Da vil du få det LED'et skal ha og dermed få det til å lyse bedre (ordentlig)

Lenke til kommentar
Så jeg koblet det likesågodt på 5V fra USB.

 

å koble et LED slik du gjorde trenger ikke være helt smart...

 

ikke bare det at LEDet blir ødelagt, men når du kobler det direkte over 5 volten, og LEDet er for 3 Volt, er det stor fare for at du senker spenningen på 5 volten MYE, faktisk helt ned til 3 Volt (for et ideelt LED). Trur ikke det er bra for resten av systemet...

(men hvis det var en innebygget motstand i LEDet trenger det ikke gå så ille da)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
Helt nye 1,5V batterier har ofte en spenning som er noe over 1,5V (mener å ha målt 1,59V på noen).

 

Den spenningskilden du fant med 3 volt, målte du den samtidig som du belastet den med lysdioden? Hvis ikke kan det godt hende spenningen her synker når du belaster den.

 

space

 

Jeg målte batteriene og de lå på 3.1V. Spenningskilden inni xbox'en var på 3V (altså bare 0.1V i spennings differanse) men det var riktig nok målt uten belastningen fra LED. Uansett så fant jeg 3V fra LPC så den kan være at den ikke leverer nok ampere til å drive et LED.

 

 

 

 

 

å koble et LED slik du gjorde trenger ikke være helt smart...

 

ikke bare det at LEDet blir ødelagt, men når du kobler det direkte over 5 volten, og LEDet er for 3 Volt, er det stor fare for at du senker spenningen på 5 volten MYE, faktisk helt ned til 3 Volt (for et ideelt LED). Trur ikke det er bra for resten av systemet...

(men hvis det var en innebygget motstand i LEDet trenger det ikke gå så ille da)

 

Jeg viste at LEDet blir ødelagt av for høy spenning, men at spenning synker viste jeg ikke :blush:

 

Bør nok satse på mostand og hente strøm fra molex kontakten til harddisken.

Lenke til kommentar
Helt nye 1,5V batterier har ofte en spenning som er noe over 1,5V (mener å ha målt 1,59V på noen).

 

Den spenningskilden du fant med 3 volt, målte du den samtidig som du belastet den med lysdioden? Hvis ikke kan det godt hende spenningen her synker når du belaster den.

 

space

 

Jeg målte batteriene og de lå på 3.1V. Spenningskilden inni xbox'en var på 3V (altså bare 0.1V i spennings differanse) men det var riktig nok målt uten belastningen fra LED. Uansett så fant jeg 3V fra LPC så den kan være at den ikke leverer nok ampere til å drive et LED.

 

 

 

 

 

å koble et LED slik du gjorde trenger ikke være helt smart...

 

ikke bare det at LEDet blir ødelagt, men når du kobler det direkte over 5 volten, og LEDet er for 3 Volt, er det stor fare for at du senker spenningen på 5 volten MYE, faktisk helt ned til 3 Volt (for et ideelt LED). Trur ikke det er bra for resten av systemet...

(men hvis det var en innebygget motstand i LEDet trenger det ikke gå så ille da)

 

Jeg viste at LEDet blir ødelagt av for høy spenning, men at spenning synker viste jeg ikke :blush:

 

Bør nok satse på mostand og hente strøm fra molex kontakten til harddisken.

Du vil ikke "senke" spenningen ned til 3 V. Det er som skjer er at dioden praktisk talt vil korslutte terminalene, og brenne opp. Eller så vil du svi av strømkilden din.

 

Hvis ikke en LED har innebygget seriemotstand, så MÅ dette brukes! Dette er fordi en LED har en MEGET bratt strøm-spennings kurve når spenningen over dioden overstiger terrskelspenningen.

 

Og selv om dioden har innebygget seriemotstand, er det viktig å bruke en seriemotstand til hvis du bruker en høyere spenningen enn det som dioden (med innebygget motstand) er laget for.

Lenke til kommentar
Du vil ikke "senke" spenningen ned til 3 V. Det er som skjer er at dioden praktisk talt vil korslutte terminalene, og brenne opp. Eller så vil du svi av strømkilden din

vell... hvis det er en ideell diode, for å gjøre det enkelt, så leder den ikke for spenninger under 3 volt, og den leder uendelig ved 3 volt, så spenningen over den blir aldri over 3 volt... da må 5 volt bli "senket" ned til 3 volt... (kan vell si at du kortslutter 2 volt) hva som skjer kommer jo litt an på hvilken kilde du har osv...

dette fører til at kilden leveren en stor strøm til LEDet (og mengden strøm kilden kan levere er selvsagt med på å bestemme hvor mye spenningen faller)

 

 

er klar over at dette er en forenkling da, men det gjør det enkelt å forstå at det skjer noe som ikke bør skje.. (skal en begynne å bruke faktiske LED karakteristikker blir alt så mye vanskeligere)

 

btw: har selv senket spenningen på en krets ved å koble et led slikt, men det var mer eller mindre med vilje da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...