Gå til innhold

Kabinett vifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 PCer. Satt inn en vifte i den eldste for litt siden, den blåser ut luft i bunnen fremme. Borret noen ekstra hull slik at flowen ble litt bedre.

 

I min nye PC har jeg en vifte som suger inn luft i bunnen fremme, og to som blåser ut luft litt høyere oppe bak. Dette er vel den mer riktige måten å gjøre det på. Men det kommer mye an på kabinettet!

 

I tillegg har jeg en vifte i harddiskbrønnen. (ny PC)

Lenke til kommentar

en tanke i forbifarten: behoeves egentlig kabinettvifter hvis du lager kabinettet av en slags metallgitter som slipper luft og lyd gjennom uten motstand (samtidig som det holder dyr og barn ute, og elektromagnetisk straaling inne). det ville jo ogsaa gi mindre overflate som hd-stoey og lignende kan forplantes gjennom.

 

her om dagen tok hatet til min eksterne scsi Yahama brenner overhaand. den stoeyer saa det er en pest og plage. jeg besluttet meg for aa aapne den for aa se om viften kunne erstattes med noe mer stillegaaende. det viste seg aa vaere to vifter, en som blaaser luft ut fra baksiden, og en som blaaser luft ut av en intern boks som er selve brenneren. ha, det viste seg at det var unoedvendig med ny vifte! naar jeg hadde fjernet dekslet som dekket topp og langsider, forsvant 90 % av braaket. omtrent som naar en person gaar over fra aa snakke hoeyt til aa hviske. hele boksen hadde rett og slett utgjort en lydforsterkende klangkroppp (det rene Yamaha-instrument, saa at sige). i tillegg viser det seg jo at om jeg kjoerer med dekslet avmontert, kan den bakerste viften fjernes. varmuften har jo ikke lenger paaskudd til aa hope seg opp innenfor! dette har vaert en ganske saa opphissende aapenbaring, og jeg har ikke sovet paa to netter. (selvfoelgelig vil det senere bli laget gitter for aa holde hunder og katter ute, nei, jeg mener selvfoelgelig mus og slikt)

Lenke til kommentar

Vifter som står lavt skal suge inn, og vifter som står høyt blåse ut, ellers motvirker man den naturlige luftstrømmen i kabinettet.

Da blir luftutbyttet dårlig.

Det er ikke noe must med kabinettvifter.

Bare hvis den naturlige luftstrømmen er for dårlig.

Lenke til kommentar

Kjetil Luna: du kan stille en vifte til å blåse luft inn eller luft ut av kabinettet. hvis viften til psu'en er stillt slik at den blåser kald luft _inn_ i psu'en vil luften som kommer ut på andre siden (det vil si inne i kabinettet) være varmet opp av varmeutviklingen fra psu'en. på den måten vil viften til psu'en blåse varm luft inn i kabinettet.

 

nå vet jeg ikke hvordan det er på helt nye kabinetter, men da jeg bygget maskin for ca 2.5 år siden var dette noe en burde sjekke...

 

er jo en fordel om den varme luften blir sugd ut av psu'en istedenfor at den blir blåst inn i kabinettet

Lenke til kommentar

Litt off topic men:

 

Jeg minnes *litt usikker* at på gamle AT strømfoskyninger ble lufta sugd inn istede for å bli blåst ut slik som det er nå med ATX-standarden. Før var jo PSU tilnermet lik den varmeste del av maskinen, og trengte derfor mest kald luft. Derfor var det sikkert en tid da det ble blåst begge veier under overgangen fra AT til ATX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...