Gå til innhold

PSU til Switch, Hvordan erstatte?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 24-porters switch (10/100) jeg tror det er PSU'n som er ødelagt!

Men bak på den er det en inngang til noe som kalles: 'RPS', noen som vet hva det er?

 

Så også at det gikk noen ledninger fra den ødlagte pdu'n til "hoved-kortet".

 

Kan jeg bytte ut denne med en vanlig ATX-Strømforsyning? (de har jo samme spenninger: +12v, +5v, +3,3v...)

 

 

 

 

På forhånd, TAKK :)

Endret av Aleksweb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser baksiden av switchen din slik ut?:

3com.gif

 

Er det PSU som sitter innefor inngan 7 på tegningen du mener er kaputt? Hvorfor tror du det? Vet du hvilke spenninger som går fra dette PSUet til printkortet? Kan du ta noen bilder av hvordan det ser ut inni? Noe ganger står det på printkortene hvilke spenninger som kommer inn/ut på ulike plasser.

 

Kontakt nr 8 (RPS, Redundant Power Supply) er for ekstern backup strømforskyning (3c16072), slik du antagelig skulle hatt nå. Et rask søk på nettet vister at de fremdeles selges. Et eks til 40$: https://www.serversupply.com/products/part_...y.asp?q=3C16072

 

her er et bilde av en:

3c16072.jpg

 

space

Lenke til kommentar

Hei, space!

 

Den ser ut som på bildet ditt ja. Grunnen til at jeg tror Psu'n er defekt er at det var en sikring i den da jeg fikk den, men da var den gått..., så byttet jeg den, men ingen ting skjedde!

 

Jeg har også målt spenninger med multimeter.., og det var ikke noe strøm der :(

 

 

 

Kan sikkert fikse noen bilder :p (Bare si hva dere trenger)

 

 

Takk for all hjelpen :)

Endret av Aleksweb
Lenke til kommentar

Her ligger det noen bilder: BILDER

Det er ikke den beste kvaliteten men...

 

Det er 10ledninger som går fra psu'n til "hovedkortet" (eller hva det heter...)

Farger:

 

1 grå (finner ikke noe...)

1 hvit (finner ikke noe...)

2 oransj (står + 3,3v på psu'n...)

3 svart (står 0v på psu'n...)

2 rød (står +5v på psu'n...)

1 blå (står +12v på psu'n...)

 

Det ble visst litt dårlig kvalitet på bildene :(

 

Igjen, Takk for alle svar! :)

Endret av Aleksweb
Lenke til kommentar

Interesant. Ut ifra de spenningene som kommer fra PSU, på sort, orange, rød og blå, ville jeg tro det skulle fungere fint med en PC-strømforskyning. Det som trolig er avgjørende er hva slags funksjon den hvite og den grå ledningen har. Jeg antar at det kanskje er "Powergood" signaler eller noe lignende, som forsåvidt er det samme som finnes i PC-PSU'er. Klarer du å få tatt noen klarere nærbilder? Ser for meg ut som om du ikke har slått på makro for nærbilder på kammeraet ditt. Er spesielt interisert i bilder av det som den hvite og grå ledningen er koblet til:

Image2.jpg

 

space

Endret av space
Lenke til kommentar
Sorry....klarer ikke å se noe særlig på de bildene. Du skal normalt ha en funksjon på kameraet ditt for å kunne ta nærbilder. Makro kalles det ofte, og er ofte betegnet med en blomst.

 

space

Jeg brukte det!

 

Men blir likeveld uklart :( ...

 

Men trenger du bilde da? kan jeg ikke heller skrive over det som står der.., eller lage en tegning av det ?

 

 

 

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Ser ikke nok detaljer, men jeg ville ha prøv med en PC-PSU og tatt 0 +3,3 +5 og +12 derfra og se om det virket. Hvis switchen ikke starter, ville jeg kobla en motstand på ca 100ohm mellom +5V (evnt. +12V) og den hvite eller grå for å se om den slår seg på da.

 

Lukke til!

 

space

Lenke til kommentar

Ja, vist det er samme spenninger som på ein vanlig pc psu kan du

koble det til men det kan være ganske avgjørende hva den grå og hvite

ledningen er til, og gjør du feil kan dette fort ende med at hele

hovedkortet blir svart og verre ting kan oppstå :w00t:

 

Jeg ville ringdt til produsent, fått noen som hadde peiling og få de til

og fortelle meg hva den grå og den hvite ledningen hadde og bety og

om det var mulighet for og erstatte denne psu med ein vanlig psu til pc. :hmm:

Lenke til kommentar
Ja, vist det er samme spenninger som på ein vanlig pc psu kan du

koble det til men det kan være ganske avgjørende hva den grå og hvite

ledningen er til, og gjør du feil kan dette fort ende med at hele

hovedkortet blir svart og verre ting kan oppstå :w00t:

 

Jeg ville ringdt til produsent, fått noen som hadde peiling og få de til

og fortelle meg hva den grå og den hvite ledningen hadde og bety og

om det var mulighet for og erstatte denne psu med ein vanlig psu til pc. :hmm:

Ja.., er vel best det.., men har 3com noe support eller noe i norge?

Lenke til kommentar

Er 99% sikker på at de på 3Com ikke kan svare på dette, og hvis de vet svaret vil de 99% sikkert ikke fortelle deg det pga. at det ikke er meningen at uautoriserte persjoner skal "holde på" med dette.

 

Men hvis du er redd for å ødelegge swichen, men skal ha den til å virke, koster jo en ny kun ca 40$ (250kr) + mva + porto fra utlandet.....

 

space

Lenke til kommentar

Her er den samme linken som jeg post over:

https://www.serversupply.com/products/part_...y.asp?q=3C16072

 

Der selger de PSU'et for 40$. Om de sender til Norge må du spørre dem om, men hvis de gjør de kan man kanskje tenke seg at porto blir ca 20-30$.

Hvis vi sier 65$ totalt med porto. Så blir det 25% mva. i tillegg på dette. Dvs at prisen havner noe i nærheten av 480 kr. Du må sannsynligvis også betale et tollgebyr på 100-200 kr. Husker ikke helt hva det kostet. Men alt dette må du selvfølgelig undersøke nærmere selv. (Så får du veie det opp mot å teste med en PC-PSU)

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...