Gå til innhold

Rett innstilling/kalibrering av skjerm


Anbefalte innlegg

Når man driver med etterbehandling av bilder på PC, regner jeg med at det er svært viktig at skjermen er riktig innstilt, slik at den viser rett farge/kontrast osv.

Ellers kan man vel få seg en overraskelse etter print av PC-behandlede bilder :)

 

Så det jeg lurte på er hvordan dere kalibrerer/stiller inn skjermen deres?

Er det gratisprogrammer som kan brukes, eller kanskje bilder med hjelpetekst som sier hvordan bildet skal se ut?

 

Skjermene jeg skal stille inn er for øvrig en Compaq S9500 19" CRT og en acer laptop-skjerm, om det har noe å bety..

 

Edit: Forbedret emnefeltet litt :)

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
regner jeg med at det er svært viktig at skjermen er riktig innstilt, slik at den viser rett farge/kontrast osv.
Jeg vil si at det er svært viktig at skjermen ikke er helt feil innstilt.

 

Øyet har ikke en absolutt farve oppfattelse så feilene må være relativt store før det ser feil ut. Det er viktigere at du har erfaring med utstyret ditt. Et bilde ser aldri identisk ut på papir på grunn av at farverommet er forskjellig og at driveren til skriveren ofte har sine egne meninger. Lyset i rommet der du henger bildet og omgivelsene rundt bildet har også noe å si for resultatet.

 

En kalibrert skjerm er et godt utgansgspunkt, men uten erfaring så kommer man ofte til kort.

Lenke til kommentar

Adobe Gamma loader.exe ligger i oppstartsmappa mi - så det virker automatisk det da?

 

Kristallo: Bedre med et godt utgangspunkt enn et dårlig utgangspunkt :)

 

Mener å huske at jeg hadde et svart/hvitt bilde med masse ruter i forskjellig gråtone, som man skulle stille skjermen etter.. Får se om jeg finner det, om ikke Adobe Gamma loader gjør jobben :hmm:

Lenke til kommentar
Mener å huske at jeg hadde et svart/hvitt bilde med masse ruter i forskjellig gråtone, som man skulle stille skjermen etter.. Får se om jeg finner det, om ikke Adobe Gamma loader gjør jobben :hmm:

"Adobe Gamma.cpl" er det du treng. Det ligg i same mappa som adobe gammaloader.exe, berre å dobbelklikke så får du det du ser etter. ;)

Lenke til kommentar

Takk for innlegg, hev og proxilin!

 

Har kommet til et punkt i adobe gamma som heter "gamma setting". Her skal jeg dra i en slider som forandrer på en grå boks i en stripete ramme:

"establish the current gamma by adjusting the slider until the center box fades into the patterned frame."

 

Men det skjer jo aldri at kanten mellom den grå boksen og "the patterned frame" blir mer eller mindre "ett".

Noen som vet noe om hvordan denne skal stilles?

Lenke til kommentar
Har kommet til et punkt i adobe gamma som heter "gamma setting". Her skal jeg dra i en slider som forandrer på en grå boks i en stripete ramme:

"establish the current gamma by adjusting the slider until the center box fades into the patterned frame."

 

Men det skjer jo aldri at kanten mellom den grå boksen og "the patterned frame" blir mer eller mindre "ett".

Noen som vet noe om hvordan denne skal stilles?

Madmax30: Hvis det er dette ^innlegget du svarer på, så gjelder det CRT. Har gitt opp laptop-skjermen. Det er ikke så nøye med den likevel, kommer ikke til å bruke den så mye :)

Lenke til kommentar
Takk for innlegg, hev og proxilin!

 

Har kommet til et punkt i adobe gamma som heter "gamma setting". Her skal jeg dra i en slider som forandrer på en grå boks i en stripete ramme:

"establish the current gamma by adjusting the slider until the center box fades into the patterned frame."

 

Men det skjer jo aldri at kanten mellom den grå boksen og "the patterned frame" blir mer eller mindre "ett".

Noen som vet noe om hvordan denne skal stilles?

Du må fokusere ønene dine litt forbi skjermen slik at bildet blir litt diffust. Da vi rasteret bli 'blandet' og du kan vurdere når denne blandingen det får samme intensitet som gråfeltet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder CRT-skjermen din, bør du kalibrere den. Adobe har vel dette innebygd i Photoshop så vidt jeg husker. Husk på at skjermen din bør være "varm" når du gjør dette. Du har sikkert sett at den ikke oppnår skikkelig svartfarge før etter noen minutter etter oppstart.

Endret av Madmax30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...