Gå til innhold

Netcom og kun nordlig EDGE-dekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av årsaken skyldes at Netcom swapper alt sitt Nokia radioutstyr i NordNorge og Trøndelag til Siemens (de har Siemens allerede i Sør-Norge). Naturlig at de vil gjøre denne swappen først, ergo får de EDGE-kompatibelt utstyr.

I SørNorge må de swappe fra gammelt til nytt Siemens utstyr.

 

En praktisk detalj var også at de ønsket å gjøre ferdig Finnmark i den lyse årstiden.

Lenke til kommentar
Dessuten kan det jo hende at de heller vil satse på UMTS i mer tettbygde strøk.

Korrekt.

 

De vil bygge ut UMTS i de største byene, og de ligger som alle vet i sør-norge. Derfor satser de på EDGE i nord-norge og nedover etterhvert

De har jo tilogmed bygd et par 3G antenner i lille, idylliske Åsgårdstrand. Et sted med kun 3000 innbyggere.

 

Hva da med Tromsø? De får ikke før om lenge lenge?

Lenke til kommentar
De har jo tilogmed bygd et par 3G antenner i lille, idylliske Åsgårdstrand. Et sted med kun 3000 innbyggere.

Netcom har bygget ut hvor jeg bor også, noe Telenor ikke har gjort. Har følelsen av at Netcom sin dekning er langt bedre enn Telenor sin.

 

Tror egentlig forsinkelsen til Netcom kan tilgis. De har jo faktisk vært litt seriøse, i motsetning til Telenor som har dårlig dekning* og useriøse priser.

 

* tror jeg.

Lenke til kommentar

Begge operatørene har møtt PT sine krav for dekning pr. 1 mars. Disse ble utsatt tidsmessig men oppretthold dekningsmessig, ifht. konsesjonsvilkårene som operatørene lovte da de fikk lisenser. I disse mener jeg NC lovte mer dekning enn Telenor. Så får man selv avgjøre hvem som har det beste tilbudet, personlig synes jeg det er greit å kunne snakke i UMTS mobilen min.

:!:

Lenke til kommentar

Hvis dere kikker på websidene til post og teletilsynet så ser dere konsesjonskravet til Netcom og Telenor på UMTS. Begge har oppfylt sine krav pr. 1. mars. Netcom 240 største tettsteder, Telenor 132 største tettsteder.

NetCom: http://www.npt.no/iKnowBase/FileServer/414...?documentID=414

 

Telenor: http://www.npt.no/iKnowBase/FileServer/416...?documentID=416

 

Årsaken til at Åsgårdstrand er med er at i SSB sin tettstedoversikt fra 1999 er Tønsberg og Åsgårdstrand regnet som et tettsted.

Lenke til kommentar
Årsaken til at Åsgårdstrand er med er at i SSB sin tettstedoversikt fra 1999 er Tønsberg og Åsgårdstrand regnet som et tettsted.

Jøss, det var rart. De ligger jo ikke engang i samme kommune. Hadde vært mer naturlig med Horten og Åsgårdstrand, da Horten er kommunesentrum og like nærme som Tønsberg. Men det var off-topic.

Lenke til kommentar
Tromsø har nok dekning hos begge operatørene...Selv om enkelte kanskje ikke tror det bor det faktisk 60000 mennesker i Tromsø. Og det er dermed den niende største byen i Norge.

Var bare jeg som ikke hadde sjekket dekningskartet godt nok.

 

Tromsø har god dekning, men det syns ikke på det store kartet da området rundt byen ikke er dekket.

 

Ellers er Tromsø en stor og knakendes fin by. Eneste positive nord for Trondheim :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...