Gå til innhold

Ein "dårlig" erfaring med Fedora


Anbefalte innlegg

Celeron-maskin med 64 MB minne blei oppgradert til 128 MB og testa feilfritt (måtte få tak i ei gammal brikke, for to nye 64 MB-brikker nekta å fungera feilfritt, og nedjustering av klokkefrekvens fann eg ikkje i bios).

 

Fedore sin boot-CD (for å installera frå ftp) fungerte dårleg på den her datamaskina. Først feila det grafiske brukargrensesnittet ved ca. tre av fira forsøk. Men med spesifisert 1024x768 fungerte dette litt betre. Etter å ha svart at alle partisjonar kunne fjernast, og at all partisjonering skulle skje automatisk, var det vidare med val av programpakker, mm. Ingen spesielle val blei gjort, men likevel feiler det (posible bug... report to bugzilla with floppy... eit-eller-anna..).

 

Til slutt måtte eg faktisk gje opp Fedora og prøvde Mandrake Linux 10.1 som ser ut til å fungera greit... Den installerer frå sunet.se sin ftp no, og eg valde Gnome.

 

Tanken var at nokon i familien skulle bruka maskina, fordi eg ikkje trur eg får "sikra" ein Win98-PC godt nok til den bruk maskina sikkert kjem til å verta utsett for (spyware, virus, kazaa, osb).

 

Målet med Linux er at dei får ein maskin dei kan surfa på nettet med, bruka epost, Office og litt småspel.

 

Fedora 0

Mandrake 1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For nybegynnarar trur eg Mandrake/SuSE er betre enn Fedora. Av ein eller annan grunn er Fedora den distroen mange høyrer om først.

Jepp.

 

Jeg og sitter med en følelse av at de aller fleste hører om Fedora først. Men uansett om Mandrake eller SuSE er mer nybegynnervennlig, så må jeg si at Anaconda er helt gull for en nybegynner.

Lenke til kommentar

Ja. Fedora blir stadig mer rettet inn mot utviklermiljø, ikke end-users. Det virker på meg som om hovedformålet med fedora er å få flest mulig til å progge fri programvare. Det gjør de utrolig bra - RH er store bidragsytere til ting som kjerna, fredesktop.org, gnome, etc.

 

En med ørlite grann snøring vil også kunne like seg svært godt i fedora.

Lenke til kommentar

Det er færre og dårligere? drivere for mandrake enn for fedora/redhat...

 

Du har derfor mye større sjanse for at Fedora fungerer som det skal rett etter installasjon... og da er det vel bedre for en nybegynner, som slipper å lete etter alternative drivere, kompilere og installere kernel moduler...

 

Men viss du bruker Fedora, burde du skifte "default desktop environment" til KDE... Gnome er rett og slett ikke like kraftig / god.

 

I Fedora gjøres dette slik (i en terminal):

switchdesk kde

 

viss du vil bytte tilbake til gnome igjen, åpner du en terminal og skriver:

switchdesk gnome

Lenke til kommentar

Hei Mental!

Du er altså ein tilhengar av Fedora.

Takk for switchdesk-kommandoen!

 

Kanskje eg må testa ut Fedora også på denne PCen?

Er Fedora kanskje betre for ein familie som kan lite om data og notorisk øydelegg Windows XP med virus og spyware?

Lenke til kommentar
Yup. Kan være du traff den notoriske bug'en i releasen med skjermdriverene. Når jeg har møtt den, har jeg kjørt installen i tekstmodus, og så oppdatert. Så har alt funka etterpå.

Hei kyrsjo!

Om eg skal installera Fedora i tekstmodus, så må eg kanskje ha litt grunnkunnskap først? Kan du peika mot informasjon som hjelper ein nybegynnar med tekstbasert installasjon av Fedora?

Lenke til kommentar
Yup. Kan være du traff den notoriske bug'en i releasen med skjermdriverene. Når jeg har møtt den, har jeg kjørt installen i tekstmodus, og så oppdatert. Så har alt funka etterpå.

Hei kyrsjo!

Om eg skal installera Fedora i tekstmodus, så må eg kanskje ha litt grunnkunnskap først? Kan du peika mot informasjon som hjelper ein nybegynnar med tekstbasert installasjon av Fedora?

Du trenger ingen annen kunnskap enn hvordan du navigerer rundt i et program med piltaster. Det er ikke en Gentoo-style installasjon det er snakk om...

Lenke til kommentar
ok?

men då skal eg altså ikkje skriva linux ved prompt (etter boot frå rescue-CD) men noko anna?

 

PS! Det er full ftp-installasjonsstøtte i cli-install også, ja?

 

(cli - command line interface)

1. "text" eller "text-install".

 

2. FTP-installasjon fungerer fint i tekst-modus.

Lenke til kommentar
Det er færre og dårligere? drivere for mandrake enn for fedora/redhat...

 

Du har derfor mye større sjanse for at Fedora fungerer som det skal rett etter installasjon...

Høh?

 

Fedora inkluderar vel ikkje andre drivarar enn dei som følger med kjerna.

Finnes jo en del 3rd-party kjernemoduler.

Lenke til kommentar

selv har jeg definitivt ikke sansen for Fedora. værste jeg har vært borti. sist jeg prøvde det. (det var vel i helga) mista jeg helt kontrollen. hadde ikke oversikt over noe i Fedora. i Slackware er jo alt mye renere og finere og ikke så mye tull. på en pc brukte jeg over 1 time på å få fjerna Fedora og ordne pc`en sikkelig som vanlig igjen etter at Fedora ble lagt inn sammen med Windows. den overskrev jo bootsectoren helt. måtte reparer bootsectoren først så formatere en helt bråta med partisjoner så ble maskina fin igjen. uff, dette hadde aldri skjedd hvis maskina hadde hatt Windows og Slackware.

Lenke til kommentar

vet ikke helt jeg nei. Fedora gjorde et eller annet med skjermen min også selv om jeg hadde samme oppløsning både i Windows og Linux. men allikevel forandret bilde seg i Fedora slik at jeg måtte ordne skjerminstillingene igjen når jeg skulle inni Windows. det var kjedelig. jo takk du jeg skal holde meg til Slackware ja. ingen tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...