Gå til innhold

Ny mob med binding, hva med den gamle bindingen?


Anbefalte innlegg

Har fra før en Nokia 3200 med binding til Telenor Djuice Magnum. Kjøpt i fjor påske mener jeg det var, og så var det vel 12 eller 18 mnd bindingstid. Bryr meg ikke så mye om hvilken telefon jeg har, men nå så jeg Sony Ericsson k500i til 1 kr med det abonnementet et sted (forutsetter nytegning, videreføring eller endring til nevnte abo med binding i 12 mnd).

 

Hvis jeg finner ut at jeg vil ha den telefonen, kan jeg kjøpe den for 1 kr og videreføre abo selv om bindingen ikke er gått ut (har uansett ikke tenkt å bytte abo så det måtte jo være konge!)

Vil jeg da få 12 mnd bindingstid eller 12 mnd + det jeg har til overs fra før? Vil min gamle tlf også fortsatt være bundet eller kan jeg selge den (hvis jeg finner noen som gidder å kjøpe den) eller gi den bort? Eller vil jeg isåfall bli nødt til å tegne enda et abonnement (noe som er uaktuelt)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke 100% sikker på hvordan Telenor gjør det, men hos Netcom kan du videreføre abonnementet ditt med ny binding én måned før bindingstiden din går ut. Den gjenværende blir rett og slett slettet.

 

Det er ikke lov å binde privatpersoner lenger enn 12mnd, så de kan ikke legge sammen din gjenværende og ny 12mnd bindingstid.

 

Når din gamle telefon er over 12mnd kan du få låsekode av Telenor.

Lenke til kommentar
Det er ikke lov å binde privatpersoner lenger enn 12mnd, så de kan ikke legge sammen din gjenværende og ny 12mnd bindingstid.

Ikke? Jeg spurte mamma, da det er henne abonnementet står på, hvor lenge det var og hun var bortimot 100% sikker på at det var 18. Kan jeg kreve å få den redusert til 12 da, i og med at mer enn 12 ikke er lov? Skjønt, hun har vel skrevet under på en avtale et eller annet sted så det blir gjerne litt problematisk...

 

skal se hva jeg finner på telenormobil.no

 

Takk

 

edit:

Bindingstid:

Avtalen ble inngått 10.03.2004 og utløper 09.09.2005. Avtalen kan fornyes fra og med 10.06.2005.

Crazysteps: har du en kilde til det du sa i øverste quote i dette innlegget?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Vedtaket om maks 12mnd bindingstid hadde ikkje tilbakevirkande kraft, dermed er det berre avtaler inngått etter iverksettelsen som er 12 mnd, abo som var inngått før har i utgangspunkten den gamle bindingstida.

Spørsmålet er om telenor kan vere grei å sette ned bindingtida/ tillate ny bindingstid før den gamle har gått ut. Men det må du sjekke opp med telenor om.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Vedtaket om maks 12mnd bindingstid hadde ikkje tilbakevirkande kraft, dermed er det berre avtaler inngått etter iverksettelsen som er 12 mnd, abo som var inngått før har i utgangspunkten den gamle bindingstida.

Da regner jeg med at iverksettelsen fant sted etter 10.03.2004...

Lenke til kommentar
Er ikke 100% sikker på hvordan Telenor gjør det, men hos Netcom kan du videreføre abonnementet ditt med ny binding én måned før bindingstiden din går ut. Den gjenværende blir rett og slett slettet.

 

Det er ikke lov å binde privatpersoner lenger enn 12mnd, så de kan ikke legge sammen din gjenværende og ny 12mnd bindingstid.

 

Når din gamle telefon er over 12mnd kan du få låsekode av Telenor.

Hei

 

Det er ikke noe lov som sier at det skal være maks 12mnd,det er vel post og teletilsynet(eller hvem som sier det)bare henstiller til operatørene at de ikke skal ta mer en 12 mnd binding.

Lenke til kommentar

Til alle dere som ikke er enige med meg angående maksimum bindinsgtid på 12mnd:

 

Det er heldigvis ikke slik i Norge at vi må ha lover som regulerer alle forhold i samfunnet. Vi har f.eks også noe som heter forskrifter.

 

Post og teletilsynet holder, som naturlig er, tilsyn med post og telebransjen. De fatter vedtak som bransjen må rette seg etter.

 

Forbrukerombudet er en annen instans med liknende funksjon, men holder i tillegg tilsyn med resten av det norske næringsliv, dog kun i forhold mellom forbruker og tilbyder av varer/tjenester.

 

Forbrukerombudets melding om forholdet

 

Her kan vi lese:

Forbrukerombudet har forhandlet med Telenor Mobil og NetCom om innholdet i mobilkontraktene som selskapene benytter overfor forbrukere. Ombudet har krevd at det gjøres endringer i kontrak­tene, da flere av vilkårene som benyttes i dag er funnet urime­lige. Nå er selskapene varslet om markedsrådssak dersom de ikke innretter seg etter Ombudets standpunkt.

 

Telenor, netcom og alle de andre teleoperatørene må altså innrette seg etter Forbrukerombudets avgjørelse for å slippe tvangsgebyrer. Dette selv om det ikke er en konkret lov som regulerer bindingstider i Norge.

 

Av samme grunn kan tilbyderne opprettholde 24mnd bindingstid på bedriftsavtaler, da Forburkerombudet ikke har noe med disse avtalene å gjøre.

 

Dermed kan dere være sikre på at teleoperatørene ikke gjør dette kun fordi de plutselig har blitt så mye snillere, men heller for å slippe tvangsgebyrer og/eller sterkere sanksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...