Gå til innhold

''startx'' virker ikke i FreeBSD, fQrste gang


Anbefalte innlegg

Jaja... Jeg bestemte meg for å gi opp FreeBSD, så jeg fikk låne noen cder av en venn fra meg. Han sa: "De får du ikke problemer med!". Gjett hva jeg fikk?

 

Det var Mandrake 1.0, og det er tre cders om sikkert de fleste vet. Jeg setter cd1 inn og den jobber en stund. Den booter, så velger jeg at den skal innstalere eller oppdatere min Mandrake. Den jobber en stund, så får jeg bedskjeen:

 

I can't access a Mandrake Linux Innstallation dics in your CDROM drive (HL-DT-ST GCE-8700B) Retry?

 

Jeg har "retryet" med alle 3 cdrom i, hvor kan problemet hvære?

 

Kanskje jeg burde ta det som et tegn på at microsoft er sponset av gud?

Jeg prøvde Gentoo og knoppix på den for ikke så lenge siden, gikk ikke så mye bedre det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve Slackware 10.1. Denne distroen er veldig lik FreeBSD, og ATI-kortet vil fungere utmerket her. ATI har fått sving på linux-driverne i det siste. Og hvis du får hjelp til å kompilere kjernen riktig, får du også kjørt linux i X86-64 modus. ATI har også drivere for linux i 64bit modus.

Lenke til kommentar

Takk for svarene, jeg fikk det akkurat til å virke... Man må nemelig kjøre alle cdene i en loop 4 ganger, så begynner den plutselig å virke :roll:

 

Det hadde vert fristende med 64bit... Men ut ifra tråden, synes du at jeg burde begynne å tulle inne i kjernen :p

 

EDIT: Og når jeg har en så fin tråd allerede, hva er mest effektiv og best, KDE eller Gnome? Helst objektive meninger, takk...

 

EDIT2: Jeg kan ikke finne noen brenne program inne i Knoppix3,6. Dersom det er et rop ut!

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

stigfjel: word.

 

Last ned slackware her.

 

 

EDIT: And. KDE og/eller Gnome så kan ikke vi si hva som er best, og hva du kommer til å føle deg mest komfortabel med. Dette er ting du bare må finne ut av selv. Prøv begge to, eksprimenter, og lag deg en mening.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Det som skal til er pågangsmot. Jeg har aldri brukt en såkalt "brukervennlig" linux-distro. Jeg startet rett på Slackware for flere år siden, og bruker nå Slackware og FreeBSD om hverandre. Dessuten fins det masse dokumentasjon ute på nettet. Og du kan bruke forumet, her er det mange som står parat til å hjelpe. Hvis du har en Athlon 64, vil det vel være kult å kunne bruke prosessoren fullt ut, er det ikke?

Lenke til kommentar
Det som skal til er pågangsmot. Jeg har aldri brukt en såkalt "brukervennlig" linux-distro. Jeg startet rett på Slackware for flere år siden, og bruker nå Slackware og FreeBSD om hverandre. Dessuten fins det masse dokumentasjon ute på nettet. Og du kan bruke forumet, her er det mange som står parat til å hjelpe. Hvis du har en Athlon 64, vil det vel være kult å kunne bruke prosessoren fullt ut, er det ikke?

Jeg er helt enig, men jeg tenkte jeg kunne inntsalere mandrake nå som jeg har det, så jeg slipper å sitte på knoppix å vente på at cdromen skal bli ferdig hver gang jeg skal skrive en bokstav :p

 

Jeg er veldig fornøyd med all hjelp her, og dersom jeg får mandrake oppe å går begynner jeg å laste ned slackware!

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Det som skal til er pågangsmot. Jeg har aldri brukt en såkalt "brukervennlig" linux-distro. Jeg startet rett på Slackware for flere år siden, og bruker nå Slackware og FreeBSD om hverandre. Dessuten fins det masse dokumentasjon ute på nettet. Og du kan bruke forumet, her er det mange som står parat til å hjelpe. Hvis du har en Athlon 64, vil det vel være kult å kunne bruke prosessoren fullt ut, er det ikke?

Jeg er helt enig, men jeg tenkte jeg kunne inntsalere mandrake nå som jeg har det, så jeg slipper å sitte på knoppix å vente på at cdromen skal bli ferdig hver gang jeg skal skrive en bokstav :p

 

Jeg er veldig fornøyd med all hjelp her, og dersom jeg får mandrake oppe å går begynner jeg å laste ned slackwave!

It's Slackware. ;)

Lenke til kommentar
Det som skal til er pågangsmot. Jeg har aldri brukt en såkalt "brukervennlig" linux-distro. Jeg startet rett på Slackware for flere år siden, og bruker nå Slackware og FreeBSD om hverandre. Dessuten fins det masse dokumentasjon ute på nettet. Og du kan bruke forumet, her er det mange som står parat til å hjelpe. Hvis du har en Athlon 64, vil det vel være kult å kunne bruke prosessoren fullt ut, er det ikke?

Jeg er helt enig, men jeg tenkte jeg kunne inntsalere mandrake nå som jeg har det, så jeg slipper å sitte på knoppix å vente på at cdromen skal bli ferdig hver gang jeg skal skrive en bokstav :p

 

Jeg er veldig fornøyd med all hjelp her, og dersom jeg får mandrake oppe å går begynner jeg å laste ned slackwave!

It's Slackware. ;)

Takk for rettelsen!

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Jaja,,, Innstalasjonen av Mandrake gikk glimrende fram til, ja gjettet riktig, startx... Så slackwaRe, here I come!

Du prøvde vel å kjøre xorgconfig? :nei:

Ja, selvfølgelig... xorgconfig, xorgsetup, Xfree...

 

EDIT: Nå synes jeg du undervurderer meg... Jeg har sittet her og skrevet xorgconfig i en time tidligere idag, så jeg vet hvordan jeg gjør det nå :p Og jeg har begynt å laste ned isofilene, de er nok ferdige når jeg står opp i morgen!

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Jaja,,, Innstalasjonen av Mandrake gikk glimrende fram til, ja gjettet riktig, startx... Så slackwaRe, here I come!

 

Nå begynner jeg å laste ned slackware isoer,,, Brenneprogram har jeg funnet!

Ting blir ikke bedre med Slackware. Siden du har så nytt kort så MÅ du installere ATI driverene før du får X til å virke (såklart, du kan jo bruke VESA :cry: ).

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve Slackware 10.1. Denne distroen er veldig lik FreeBSD, og ATI-kortet vil fungere utmerket her. ATI har fått sving på linux-driverne i det siste. Og hvis du får hjelp til å kompilere kjernen riktig, får du også kjørt linux i X86-64 modus. ATI har også drivere for linux i 64bit modus.

Er det feil det han sier?

 

EDIT: Jeg har prøvd xorgconfig, da fikk jeg bedskjeen "-bash: xorgconfig: command not found. Vennen min sa at i linux er det Xfree, det samme skjer der...

 

EDIT2: Jeg har fullført og lagret over config filene hver gang...

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Jaja,,, Innstalasjonen av Mandrake gikk glimrende fram til, ja gjettet riktig, startx... Så slackwaRe, here I come!

 

Nå begynner jeg å laste ned slackware isoer,,, Brenneprogram har jeg funnet!

Ting blir ikke bedre med Slackware. Siden du har så nytt kort så MÅ du installere ATI driverene før du får X til å virke (såklart, du kan jo bruke VESA :cry: ).

VESA r0xor. :p Mye bedre 2D-ytelse enn ATI-driverne. :yes:

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...