Gå til innhold

Objektiv til Canon 20D igjen


Anbefalte innlegg

Jeg har nå standardobjektivet til 20D, og er ikke helt fornøyd med det.

 

Har lest gjennom mange postinger her, og flere andre steder, blir allikevel ikke helt klok på hva jeg skal velge.

 

 

Jeg vurderer å bytte det ut med følgende

 

Sigma 18-125 eller Cannon EFS 17-85

 

Er det noen som har erfaring med noen av disse, eller begge? Jeg vet at EFS har stabilisator, men er det noen som har erfaring med om denne er verdt pengene?

 

 

Anbefales andre hverdagsobjektiv i samme klasse?

 

 

Dersom jeg kjøper Sigma 18-125 får jeg kanhende råd til Tamron 28-75/2,8 XR Di, er det noen som har erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det litt enkelt og upresist: Sigma 18-125DC blir ikke noe særlig til oppgradering annet enn i "zoom-omfanget". Canon 17-85 EF-S er nok heller ikke noe kjempesprang optisk sett, men mange liker denne. Tamron-objektivet er lyssterkt og har fått knall kritikk, men du mister vidvinkel. Med mindre det er en mer omfangsrik zoom du er ute etter, hvorfor ikke se på en Sigma 18-50DC EX 2.8? Den har fått kjemperespons blant avanserte brukere og mye ros. Fast største blender 2.8 og rapporter om at den optisk yter meget godt.

Lenke til kommentar
Dersom jeg kjøper Sigma 18-125 får jeg kanhende råd til Tamron 28-75/2,8 XR Di, er det noen som har erfaring med denne?

Ingen vits i å kjøpe 2 objektiver som totalt overlapper hverandre i zoom-området!

 

Ville absolutt gått for Sigma 18-50mm F2.8 EX!! Dette er et knallobjektiv som optisk kan sammenlignes med canon sitt 17-40 F4!

 

Elelrs dersom du vil ha større zoom anbefaler jeg Sigma 70-200mm F2.8 EX som optisk kan sammenlignes med Canon sitt 70-200mm F2.8 som koster nesten det dobbelte!

Lenke til kommentar

Tom Viktor

 

Takk for råd.

 

Du anbefaler altså å gå for Sigma 18-50 F28EX i stedet for å kjøpe cannon sitt 17-40 F4, da det er bedre value for money. Slik jeg forstår deg gir det en betydelig oppgradering i forhold til standardobjektivet.

 

I tillegg mener du at Sigma 70-200 er en zoom som gir bra verdi for pengene.

 

 

Jeg får ta meg en tur i butikken for å se hvor billig jeg kan få det.

Lenke til kommentar
Tom Viktor

 

Takk for råd.

 

Du anbefaler altså å gå for Sigma 18-50 F28EX i stedet for å kjøpe cannon sitt 17-40 F4, da det er bedre value for money.  Slik jeg forstår deg gir det en betydelig oppgradering i forhold til standardobjektivet.

 

I tillegg mener du at Sigma 70-200 er en zoom som gir bra verdi for pengene.

 

 

Jeg får ta meg en tur i butikken for å se hvor billig jeg kan få det.

Sigma 70-200 er et meget bra objektiv. Jeg hadde selv et slikt en gang i tiden, men solgte det blant annet pga vekten. Både dette og Canon sine 70-200mm f/2.8 (med og uten IS) veier sin vekt, og hvis du skal på lange turer så kan det fort bli litt ekstra å dra på.. Nå har jeg Canon sin 70-200 f/4, og hvis man stort sett bruker dette utendørs så er det et meget bra objektiv. Se linker for eksempler på bilder jeg har tatt med min Sigma 70-200mm..

 

http://www.pbase.com/thomasev/sigma

http://www.pbase.com/thomasev/roadracing

 

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar

Igjen, takk for hjelp

 

 

Jeg har vært i butikken nå. Er i Singapore og får Sigma 18-50mm F2.8 EX for ca 3000 kroner. Cannon EFS 17-85 koster rundt 200 mer.

 

Tror jeg ender opp med å bytte ut standardlinsen med Sigma linsen, spare litt mer for å få kjøpe en zoom linse og glemme EFS 17-85.

 

Noen kommentarer på dette?

Lenke til kommentar
Jeg får ta meg en tur i butikken for å se hvor billig jeg kan få det.

Jeg ville også vurdert å ta en titt på bruktmarkedet; der kan det være noen gode tilbud på 70-200/2.8 (fra Canon, Tokina eller Sigma) eller liknende.

Hva du trenger er dessuten avhengig av hva du bruker kameraet til. Feriebilder? Sport? Natur? Arkitektur? Konserter?

Avhengig av hva du skal bruke det til, ville jeg vurdert enten en 70-200/2.8 (for f.eks. sportsbilder) eller en 50/1.4 (konserter, innendørs, sport på kort avstand, etc) senere, om du i første omgang kjøper Sigma 18-50.

 

NB! Husk å velge 18-50 med f/2.8, ikke den billige og lite lyssterke versjonen med samme brennviddeomfang....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...