Gå til innhold

Bestemt meg for Canon 20D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et D70 av plast og et Olympus kamera av magnesium og den eneste forskjellen jeg merker er at jeg blir kald på fingrene av Olympus kameraet så jeg ville ikke lagt så veldig mye i akkurat det.

 

Hvis du skal bruke kameraet mye og aktivt og kommer til å investere i noen gode objektiver etterhvert så er det et lurt kjøp som du umulig kan bli misfornøyd med.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det er et "lurt kjøp".. Har nettopp solgt min 10D og kjøpt en 20D (hadde først bestemt meg for ikke å oppgradere) - men 20D'en har endel bedre egenskaper på AF og støy/ISO enn 10D'en (samt kjappere og noe bder oppløsning...).

 

Men hvis du kjøper en 20D så bør du og være forberedt på å investere i kvalitetsglass (jeg sitter kun igen med L-glass - 17-40mm, 135mm og 70-200mm).

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar
I morgen har jeg bestemt meg for å dra ned på Foto Knudsen på Karl Johan å kjøpe D20. Det blir mye "all round" bilder. Et poeng er at det er bygget i metall. Liker kvalitet.

Er dette et lurt kjøp?

 

F828

20D er helt klart ett lurt kjøp, men du bør velge ett annet objektiv enn 18-55 kit linsa. Den yter ikke kameraet full rettferdighet. Ett 17-85 IS USM er jo knall, men koster flesk. Tamron har ett 19-35 som har fått gode kritikker. Koster vel en 2500-3000 kroner. Be om tips i den butikken du skal kjøpe kameraet i.

 

Ellers ville jeg tittet litt rundt i andre butikker. Vet ikke hva du får 20D for på Fotoknudsen, men de er ikke kjent for å være byens billigste akkurat. Jeg er kanskje inhabil ettersom jeg jobber i fotobutikk selv, så skal ikke komme med konkrete tips... men kan være lurt å se seg litt rundt først.

Lenke til kommentar
Hvis du har tenkt å kjøpe 20D med 18-55 objektivet, tror jeg heller at jeg ville kjøpt D70 med kit. Det koster nå bare 8950,- på Fotohuset på Karl Johan. Dette er mer kamera for penga etter min mening.

Enig... sammenligner du kit løsningen til D70 og Kit løsningen til 20D, får du faktisk bedre bilder med D70 kit'et... og det til flere tusenlapper mindre. Men 20D er ett bedre hus, og kjøper du et sammenlignbart objektiv, så tar 20D knekken på D70.

Lenke til kommentar

 

Ellers ville jeg tittet litt rundt i andre butikker. Vet ikke hva du får 20D for på Fotoknudsen, men de er ikke kjent for å være byens billigste akkurat. Jeg er kanskje inhabil ettersom jeg jobber i fotobutikk selv, så skal ikke komme med konkrete tips... men kan være lurt å se seg litt rundt først.

Takk for tips Afseth

Om jeg nå sier at denne Tamron 19-35mm er god nok, (for jeg er ikke millionær) Kan du da komme med et tips på et objektiv sånn ca. 45-150mm eller noe der omkring som er brukbart....

Tenkte å gå innom FotoVideo i Møllergata jeg da.

Kan godt handle hos dere om det ikke er dyrere enn Knudsen og fotovideo. Spiller ingen rolle hvor jeg handler.

F828

Lenke til kommentar

Sigmas nye 18-50 2,8 EX har også fått en del god omtale. Koster vel rundt 4-5 lapper. Tror nesten jeg ville foretrukket Sigma, et objektiv med god lysstyrke og uten bildestabilisator fremfor et med bildestabilisator og laber lysstyrke. Men 17-85 er selvfølgelig i en annen klasse når det gjelder byggekvalitet pluss at det er en god del mer tele.

Lenke til kommentar

Ser på forumet på foto.no at 17-40'en til Canon er varmt anbefalt. Billigste i norge tror jeg er 6600,- - men bestiller du fra BHphotovideo.com i NY får du den ca. en 1000 lapp billigere ettersom jeg husker. (inkl frakt, mva)

 

Du kan jo kanskje vurdere å kjøpe huset uten linse og minnekort, og heller kjøpe tilbehøret fra utlandet? Det vurderte ihvertfall jeg, før jeg endte opp med en brukt Nikon D1X.

 

Søkeren i D20 er dessverre litt i minste laget etter min smak. Litt synd iom. at det er et knallkamera på de fleste andre punkter.

 

Det er jo liten vits i å kjøpe seg porsche hvis du skal kjøre på stålfelger og høyprofildekk. Hvis budsjettet er stramt ville jeg faktisk vurdert den nye 350D'en til Canon som er rett rundt hjørnet (neste uke?) - tror du får veldig mye kamera for pengene der. Bruk heller resten av pengene på god optikk :)

 

Lykke til!

 

Mvh, Stian.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede bestillt eos350D og EF17-85. Samlet blir prisen lik kit'et til 20D med EF18-55. Selv om jeg lenge har siklet på 20D likte jeg ikke tanken på å bli sittende fast med 18-55 pga. av begrenset budsjett. Dersom jeg om tre-fire år skal oppgradere til et nyere kamerahus med 12-14 MP (APS-format) sitter jeg iallefall igjen med en brukbar linse.

Lenke til kommentar

Jeg synes du er veldig fornuftig hvis du går for Canon D20. Da har du et skikkelig kamerahus i mange år fremover.

Jeg synes du bør ta en titt i Foto-Huset på Karl Johan. Midt i Karl Johan rett ved Egertorget.

Der har jeg sett de har priser som kan konkurrere med mange nettbutikker.

Lenke til kommentar

Til alle dere fotoduster som sier at dSLR er en "annen verden" enn kompaktkamera. Hva i svarte er det dere snakker om?

Jeg har hatt en Sony DSC-F828 i over et år nå og tatt over 10.000 bilder med det. Har vært kjempefornøyd med dette kameraet. Så har jeg hørt på gjengen av entusiaster som har rakket ned på kompakter i forhold til dSLR. Hvor det som har gått igjen er at "det er en helt annen verden"

 

Jeg kjøpte Canon 20D med 17-85 i dag. Jeg må si jeg ble meget skuffa da jeg oppdaget at jeg fortsatt var i denne verdenen. Eneste forskjellen jeg har oppdaget til nå er at det er mildt sagt vanvittig mye raskere, at bildekvaliteten blir vanvittig mye bedre. At hele fotofølelsen er utrolig mye mer herlig!

 

Men, i denne verden er jeg ennå,

og godt er det. :)

 

F828

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...