Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjellen mellom kb/s og kbps ?


Anbefalte innlegg

Hello

 

Hva er forskjellen mellom oppnevte eller er det det samme, ser at 3g nettet til netcom kan levere 384 kb/s og er det i realiteten det samme som 3072 kbps ??

 

isafall er jo prisen 499 pr mnd ganske bra.. men er det den samme hastighet opp som ned på 3g ???

 

RScue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blander litt her

 

k = kilo

b = bit

B = byte

ps = per sekund

\s = per sekund

 

1 kB = 8 kb

Så ei linje på 3000 kb\s eller kbps om du vil, er det samme som 375 kB\s (kBps)

 

3000 kilobit per sekund vil gje ein fart på 375 kiloByte per sekund, og det er byte som vises i programmer om generelt på maskina.

 

Leverandører reklamerer med kilobit, så får å rekne ut den maksimale farten du kan få i kiloByte så må du dele på 8. (Farten variere sjølvsagt opp og ned)

 

Forskjellen ligger på stor og liten B, men det stor og liten b blir ofte brukt om ein annan, så det står ofte feil, for eksempel i Windows kan det stå "11 kb", mens det politisk korrekt skulle stått "11 kB"

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Det er mange som har blitt lurt av dette... det er utallige ganger jeg har måtte forklart personer om at 1 kB = 8 kbit. Jeg skriver konsekvent kbit/mbit/gbit for at ingen skal være i tvil.

 

En annen ting du bør være oppmerksom på er at selv om makshastigheten på en internettlinje er f.eks. 700 kbitps, så er det fullt mulig å laste ned mye raskere. Senest i går lastet jeg ned med gjennomsnittsfart på 19 MBps på en 1400kbitps-linje. På samme måte har jeg mange ganger lastet ned i 70 kBps med ISDN,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...