Gå til innhold

Mine første bilder


Anbefalte innlegg

Har tatt mine første bilder med EOS 300D og har plukket ut de som jeg syntes var best.

De finnes enkelt ved å klikke Her

 

Av ca 100 bilder, så fikk jeg vel 9 som jeg syntes var bra.

Enkelte var for mørke, andre for lyse...

 

Tips mottas med stor glede og lærevilje :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tatt mine første bilder med EOS 300D og har plukket ut de som jeg syntes var best.

 

Tips mottas med stor glede og lærevilje :love:

Flott at du legger ut bildene dine. :thumbup:

 

Is og vann synes jeg er spennende.

 

Her er det muligheter - kanskje et annet lys som kanskje får det du er ute etter til å gnistre, eller leve mer intenst. Er det dynamikk de kaller det?

 

Se deg også nøye for, om det er noe i bildefeltet som forstyrrer det du mest av alt er ute etter å formidle. Eksempel bilde #4 - får ikke tak i hva du egentlig vil formidle. Var det noe du ante, noe du kjente ganske tydelig, eller vet du bestemt hva du ville formidle?

 

Venter spent på neste utgave! :)

Endret av Bottolph
Lenke til kommentar

Bilde 4 syntes jeg bare var et bra motiv.. En ensom togstasjon midt ute i nowhere... ( samme som er avbildet på nr 8. Følelsen jeg fikk var vel tomhet eller noe slikt..

 

Når jeg så stasjonen/holdeplassen så følte jeg bare for å ta bilde av den. tok vel 4-5 bilder der og da..

 

Is og vann syntes jeg er en fin kombinasjon.. det livlige friske vs det stille rolige..

 

Men mange av bildene mine ble mørke, når jeg gjerne ville hatt de litt lysere, og andre ble for lyse når jeg ville ha de mørkere ( blitz som speiler seg i isen osv.. ) Har ikke skjønt hvordan i all verden jeg skal få skrudd av blitz når jeg bruker autoinnstillingene..

 

:no:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Kjempebra at du har et sted å legge bildene dine ut. Jeg ville ikke tatt kritikken her alt for hardt, det er tross alt de første forsøkene. Tips: Forsøk med stativ og lengre lukkertid, besøk de samme stedene når lyset er litt mer spennende, gjerne om morgen/ettermiddag. Fremfor alt, eksperimenter og lær kameraet å kjenne. Siden du har tatt mange bilder av is/vann, så tenkte jeg at jeg skulle tipse deg om linken under som er en liten guide i komposisjon. Kanskje du finner noe du har lyst til å forsøke. Forøvrig så er det også lærerikt å kikke på bildekritikken på foto.no eller på andre utenlandske sider. Lykke til videre!

 

 

http://194.100.88.243/petteri/pont/Photogr...omposition.html

Lenke til kommentar

Takker :)

 

Tar ikke kritikken tungt nei, er for å lære hvordan jeg får bildene bedre. Tross alt mitt første cam.. utenom mobilcam og crappy digitalcam :p

Spesielt lysgiving.. virker som det alltid er det som det stopper på. Enten for mørke eller for lyse :)

 

Takker for tips..

Linkene blir besøkt nå :)

Endret av Blippe
Lenke til kommentar
Takker :)

 

Tar ikke kritikken tungt nei, er for å lære hvordan jeg får bildene bedre. Tross alt mitt første cam.. utenom mobilcam og crappy digitalcam :p

Spesielt lysgiving.. virker som det alltid er det som det stopper på. Enten for mørke eller for lyse :)

 

Takker for tips..

Linkene blir besøkt nå :)

 

Bare en kommentar til det med at noen blir for lyse og noen for mørke. Les i manualen hvordan lysmåleren fungerer og hvilke muligheter du har for forskjellig lysmåling. Sjekk også på histogrammet på skjermen etter at du har tatt bildet for å se at eksponeringen er riktig. Ikke vær redd for å bruke eksponeringskompensasjon. Etterhvert kommer du til å få erfaring og antall bilder som blir feileksponert blir færre. For all del ikke vær redd for å velge manuell eller AV/TV modus i stedet for de manuelle "scene modes". Hvis du i tillegg tar bilder i raw format kan du også ofte justere opp til +- 1 EV uten nevneverdig forringelse av kvaliteten. Men å bruke raw tar mye tid på pc'en etterpå, samt at det selvfølgelig er bedre å lære seg å gjøre det riktig mens man holder på.

 

EDIT: Det skal selvfølgelig være "automatiske scene modes" .... :blush:

Endret av foton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...