Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor mange telefoner/modem på en analog linje?


Anbefalte innlegg

Jeg har to telefoner, en svarer og en laptop med modem koblet samtidig til analog telefonlinje. Får ikke full hastighet ved oppkobling til ISP når alle telefonene er koblet til samtidig. Regner med at fire apparater utgjør for stor last på en eller annen måte.

 

Noen som vet hvordan man kan koble dette antall apparater til analog linje slik at alle kan være koblet til på samme tid? Hva er evt maks antall apparater som en vanlig analog telefonlinje er normert for?

 

PFT :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke akkurat mitt felt, men på en analog telefonlinje kan jo kun én enhet være aktiv, men antall passive enheter skulle vel ikke spille noen rolle??

 

Tror ikke det finnes noen begrensning på hvor mange enheter man kan koble til, så lenge man kun kan bruke en av gangen uansett...

Lenke til kommentar
Jeg har to telefoner, en svarer og en laptop med modem koblet samtidig til analog telefonlinje. Får ikke full hastighet ved oppkobling til ISP når alle telefonene er koblet til samtidig. Regner med at fire apparater utgjør for stor last på en eller annen måte.

Har du sjekket for og finne hvilken av de som utgjør problemet?

Antagelig er det ett av de som forstyrrer.

Lenke til kommentar

Har samme oppkobling selv :blush: , men det er litt opp og ned for i den ene pc'en får jeg hastighet på 50kbps, mens i min egen får jeg som regel 38,6kbps. Jeg tror egentlig det kun har med at modemene og linja ikke er stabile/gode nok, for jeg har aldri koblet til med 56k som de er ratet til. Du kan ha så mange apparater du vil, men kun én telefon/et modem kan være aktivt om gangen.. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner selvsagt at det kun er et av apparatene som kan være aktivt til enhver tid. Dette er en analog telefonlinje.

 

Jeg regner imidlertid med at alle apparatene som er koblet til utgjør en viss last for det av apparatene som sender signal. Signalet mottas av alle apparatene, inkludert sentralen. Jeg kan f.eks. tenke meg at dette betyr at signalkvaliteten forringes i sentralen i takt med antall apparater som er koblet på linja.

 

Tipset om at det kan tenkes å være et av apparatene som forstyrrer skal jeg sjekke ut.

 

Spørsmålet er altså fremdeles hvor mange telefoner en telefonlinje i teorien kan håndtere og hvordan man evt kan koble ytterligere apparater på linjen.

 

:)

Lenke til kommentar

Når du bruker linja til å ringe ut spiller det ingen rolle hvor mange apparater du har på, det kan gjerne være 50 stk. Kretsen i dem er uansett brutt for DC når røret er på.

Problemet oppstår ved innkommende anrop, da går det 16 kHz ringestrøm (Er det ca 90V AC?) og for mange apparater betyr da for stor last på linja.

Lenke til kommentar
Når du bruker linja til å ringe ut spiller det ingen rolle hvor mange apparater du har på, det kan gjerne være 50 stk. Kretsen i dem er uansett brutt for DC når røret er på.

 

Dette var oppklarende.

 

Er det da rimelig å tro at det er feil på ett eller flere apprater når jeg ikke får full modemhastighet når alle apparatene er tilkoblet?

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at de andre apparatene i kretsen utgjør en forskjell. Siden ingen av disse apparatene fungerer da du er på nett, da er linjen optatt og de vil ikke mota signaler utenfra siden modemet ditt sperrer alle inkommende signaler. Telefonene dine vil bare skjønne at linja er optatt og får ikke motatt eller snappet opp noen signaler som kommer utenfra. Dette er ihvertfall det jeg tror. Siden jeg ikke har full peiling på dette kan det jo hende at det ikker er sånn, uansett, når det er optatt får jo ikek telefonen eller de andre apparatene forstyrra?

 

 

Enigma

Lenke til kommentar

Hmm.

 

Gjorde samme erfaring for en del år siden i 14400 tiden.. Hadde 4 telefoner på linja og ingen problemer med et internt 14400 modem. Tiden var inne for å doble hastigheten til 28800! :wow: Valget falt på et Ericsson eksternt modem.... Problemet var at det ringte opp og fikk forbidelse osv, men hastighet og overføring ble null.. Mye fomling og testing uten resultater. Jeg fikk lært allt om uart, comportinntillinger og modem kommandoer osv. Men ingen forbedring før jeg dro ut de andre telefonene. Da funka det...

 

Jeg synes det var uholdbart og byttet modemet til et Dynalink 28800. Og vips ingen problemer, selv med alle telefonene i kontakten.

 

Hva kan grunnen til dette være? 14400 modemet funket, dynalink funket.. Men ikke Ericsson, som skulle være det beste...

 

Bare spekulasjoner, men det er sikkert forskjell på hvordan forskjellige modem håndterer støy, redusert spenning på linja osv osv...

 

Forsøk et annet modem er mitt forslag. Se om du kan få lånt deg et. Det ligger mange modem rundt om kring i skuffer og sakap også 56500....

 

Edit tillegg:

Det er ikke alltid det er praktisk å koble telefonene igjenom modemet. I mitt tilfelle var telefonene koblet paralelt med modemet.

Endret av aron
Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at de andre apparatene i kretsen utgjør en forskjell. Siden ingen av disse apparatene fungerer da du er på nett, da er linjen optatt og de vil ikke mota signaler utenfra siden modemet ditt sperrer alle inkommende signaler.

Støy, det er ikke helt uvanlig at utstyr koblet til linja kan forstyrre modemer.

Billige trådløse, fakser, alarmer o.l kan lage støy som forstyrrer og gjør at modemet må senke hastigheten for og holde linja. Dårlige skjøteledninger o.l kan gjøre det samme.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Det er vel bare å nappe ut alle telefonene og ringe opp med modemet for å se om det blir bedre. Hjelper ikke det er det nok ikke noe problem med telefonene/svarer. Hvis det hjelper tyder det på feil med en eller flere av telefonene/svarer. Sett inn en av gangen og ring opp på nytt for å se om ting fortsatt er som det skal.

Lenke til kommentar

Her selv hatt 5 apparater tilkoblet i tillegg til 2 modem.. uten at jeg merket noe nedgang i download.. lå på rundt 5 KB/s.. Så lenge enhetene er passive skulle det vel rent tekniskt sett ikke ha noe å si hvor mange apparater som er tilkoblet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...