Gå til innhold

Hovedkort med good I/O aksess?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Serverhk mitt døde her i dag.

Dette var et VIA KT 266A hk fra ASUS, ingen god løsning for I/O.

Det jeg har lyst til å beholde

1.5 GB RAM (3 stk. DDR 512 PC3200)

AMD Barton 2500+

Kan ofre prosessoren for gode argumenter for å gå over til en ny platform. Dette er en server som trenger god CPU, minne og disk.

Da skjermkort skal være et Matrox millenium 2mb kort og os Linux så er 64 bit en fordel. Det viktigste er fortsatt I/O.

Hvilket chipset gir best I/O på 939, 754 eller socket A platform?

Er det noe Intel chipset som har god I/O og som støtter rammen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Hva mener du egentligt med 'I/O access' ?

(Har aldrig hørt denne termen i forbindelse med krav til et HK).

Hva er det egentligt du krever av et nytt HK?

Mvh

Kimmer

Skrevet

Socket 939 har jo høy IO througoutput pga Hypertransport bussen f.eks så den er jo fin. Du må kjøre minne i dual config da, er kanskje ikke optimalt med 3 minnebrikker, men mener det går på en del hovedkort.

Skrevet

I/O = aksess til enheter. I/O blir mest brukt om instruksjoner til hardisker. Gode kontrollere har høyere I/O frekvens.

En god diskkontroller med høy I/O vill kunne øke overførings hastigheten fra en harddisk. VIA sine chipset er "kjent" for dålig diskaksess.

Så det jeg er på jakt etter er et hk med god diskaksess (høy I/O)

Litt klønete sagt av meg, men Linux bruker I/O i sin beskrivelse av diskaksess.

Skrevet
Socket 939 har jo høy IO througoutput pga Hypertransport bussen f.eks så den er jo fin. Du må kjøre minne i dual config da, er kanskje ikke optimalt med 3 minnebrikker, men mener det går på en del hovedkort.

Hvilke chipset skal jeg velge? hvis jeg velger 939.

754 var en betydelig billigere løsning? Er det mye tap å gå ned på denne?

Skrevet

Hvilke chipset skal jeg velge? hvis jeg velger 939.

754 var en betydelig billigere løsning? Er det mye tap å gå ned på denne?

nForce3 250 hvis du vil ha gammel standard (agp/pci) eller nforce4 hvis du vil ha PCIe.

Eneste forskjellen på 754 og 939 er at 939 har dual channel minne. Tror ikke det er helt store ytelsen å hente på 939 kontra 754 i ditt tilfelle egentlig. :)

Skrevet

Litt utenom diskusjonen ...men finnes det noen programmer som måler eller tallfester I/O-aksess?Har noen hovedkort som jeg har lyst til å sammenligne på dette

Skrevet

Hei, I/O ytelsen er veeeldig nær knyttet opp mot driverene, så du må nesten finne tester for linux siden det er det du skal kjøre.

Nvidia har, etter hva jeg husker, bedre ytelse på ide-driverene sine enn via.

Sjekk www.anandtech.com tror de skal ha noen hk tester, men de er i såfall for windows...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...