Gå til innhold

Jeg har Mistet Harddisk!


Anbefalte innlegg

En dag da jeg satt med min pc, ble jeg nødt til, helt plutselig å restarte.

 

Da jeg kom inn i windows igjen, var (D:) & (E:) Forsvunnet, altså 400GB var borte!!! har sjekket strøm og Kabelen til disse to diskene, og alt ser ut til å være i skjønneste orden der.

 

Svært irriterende, i.o.m alt mitt ligger der. :no:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Håper på hjelp :)

 

 

 

::Backbone::

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke veldig bra ut... Er det XP du bruker?

 

Du kan se i device manager (Control Panel - System - Hardware) om disken finnes der. Dersom den er der, kan du se i Administrative tools Computer management og Disk management hva den sier der...

 

Lykke til.

 

M.

 

Edit: Regner med at diskene er (ups, holdt på å skrive var, det er litt vel pessimistisk..) to partisjoner på samme fysiske disk.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Du kan også se om de detekteres av BIOS under oppstart. Uansett, hvis hverken BIOS eller Device Manager finner diskene, kan du prøve å bytte IDE-kabel.

 

Ellers kan du sjekke om de spinner opp når du starter maskinen. Men du skal være veldig uheldig om begge diskene ryker samtidig. Det kan nesten virke som om disk-kontrolleren er defekt. (Vel og merke dersom de står på samme kontroller.)

Lenke til kommentar

Leser litt bedre, ser at du sier 'diskene' i ditt opprinnelige innlegg.. hvis de henger på samme controller, er det sannsynligvis controlleren eller kabelen det har blitt noe trøbbel med. Kabler ryker eller løsner sjelden uten at noe er gjort med dem, men du bør prøve å bytte for å se om det hjelper noe. Hvis controlleren har tatt kvelden, så er det bare å håpe at den ikke spiste opp diskene dine som det siste den gjorde.... Har du noen mulighet til å prøve å sette inn diskene i en annen maskin?

 

M.

Lenke til kommentar

I mange BIOS'er er det en switch funksjon som en kan

aktivere for støtte/protection hvis BIOS'en finner feil på en

døende HD.... den er lur og bruke og kan redde masse data

på disken..men hjelper jo ikke deg.

 

Men en liten tråd er og åpene makinen hvis du er litt kyndig

og hvis disken kan legges litt løst sånn at du kan holde i den

mens maskinen går...

så kan du prøve og bevege disken i håndflaten din

hvis du kjenner at den er vanskelig og holde på er den i orden...(roterer)

hvis du kjenner at den ikke roterer i det hele tatt er den dessverre død..

 

Ellers skal den starte opp i BIOS-en mange synest det går litt fort under oppstart og klare ikke skikkelig og følge med ....

et godt råd..... når du ser texten begynner i rulle i BIOS'en

trykker du ScreenLock tasten din på tastaturet da låser skjermbildet

seg og du kan studere nærmere om den er med...

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Eller fler.... Jeg har nettopp "mistet" 100 gb på min seagate 200gb... Men jeg kan få de tilbake med recovery prog *pes* :roll:

 

Men jeg lurer på om noen vet om et bra prog som gjenoppretter filsystemet på maskinen.... Brukte dskprobe.exe på pcen og så igjennom sektorene. Alle felt er det masse tall i på alle sektorer bortsett fra sektor 34-39.... Der er det bare nuller :( Tror det er det som fører til at jeg ikke kommer inn på disken. Det står at den er RAW... :roll: Noen forslag ellers? Eller navn på prog som gjenoppretter filsystem? Chkdsk funker ikke på RAW disker

Endret av Stian87
Lenke til kommentar

om du bruker et bra recovery program så skal det ikke være noe stor sak å redde det meste. Viktig å ikke bruke hardisken i mellomtiden til man skal recovere den.

Finnes mange triks & programer på dette område. Har brukt en del av disse selv, men det er ganske lenge siden sist og husker dessverre derfor lite mat nyttig... :( (kan vel si det slik at jeg er blitt flinkere med backup de siste årene..)

 

Sikker på at du kan finne mye info rundt både her på forumet og ellers. Søk litt rundt. Og du bør beregne deg xx antall timer med arbeid når man skal gjøre en skikklig recovery jobb. Ofte må ting fixes på den manuele måten...

 

Så om de ikke er snakk om viktige dokumenter, bilder, film så ville jeg vurdert om det er jobben verdt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...