Gå til innhold

Zalman reserator og kobber


Anbefalte innlegg

Lurte litt på å kjøpe meg en zalman reserator, men leser

at man ikke burde blande aluminium og kobber ?

Jeg er nødt til å bruke thermaltake sin gpu blokk som er av kobber,

da den kun er 11 mm høy. (agp/pci inntil hverandre, media pc).

 

Er det ikke et fett da hvis man mater på med litt frostvæske ?

Hva kan bli ødelagt ? Og hvor fort ?

 

Noen som vet om noen gpu blokker i aluminium som maks bygger 12-13mm ?

 

fw

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt problem også da jeg hadde Reserator; plent umulig å tak på gode blokker i aluminum.

 

Jeg ringte Microplex på dette, og fikk det klare rådet om ikke å blande en kobberblokk inn i loopen.

 

Men, ville vel tro det tar en god stund før noen skade vil inntre; Reseratoren er jo tross alt andodisert. Men skulle du få er ripe e.l. innvendig i tanken så vil jeg tro at det ikke går vedlig lang tid før aluminiumet begynner å tære.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Humm oppdaget i går at bunnen på vanntanken min faktisk er av aluminium.

Resten av systemet er kobber, dette har gått 24/7 i 2 år nå uten noe problem.

Kan ikke se noe antydning til noe som helst av tæring.

(Dette er vannavkjølinga på min andre pc).

 

Så jeg antar at det bare er piss, tærer sikkert etter 10-20 år men hvem har vel systemet sitt så lenge. Tviler uansett på at det tærer så mye at det blir lekkasje

:D.

 

fw

Lenke til kommentar

Nix, dette er ikke bare 'piss'.

 

En bruker på forumet her opplevde at vanntanken, som var av aluminium, tæret nesten hull. Dette skjedde over relativt kort tid. Riktignok var det en ripe i den anodoiserte overflaten, men allikevel, problemet er i høyeste grad reelt.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Tja, mulig aluminiumen min er anodisert, vet ikke hvordan man ser

forskjell :D

Den har en matt overflate..

 

Ser at thermaltake selger aluminiums tank og kobber blokk som et sett.

http://www.thermaltake.com/watercooling/cl...et/cl-w0011.htm

Tanken er anodisert.

 

Så da er det vel trygt å bruke den anodiserte tanken fra zalman med kun kobber blokker antar jeg.

Bare hiver den cpu aluminiums blokka som følger med og kjøper en i kobber.

 

Da burde det vel funke greit.

 

Problemet med thermaltake tanken er at den ikke har innebygd pumpe :(.

Ellers hadde jeg kjøpt den istedet.

 

fw

Lenke til kommentar

Forholdet alu / kobber, og ulempene omkring dette, er i første rekke avhengig av kvaliteten på aluminiumen. Det finnes nemlig en rekke varianter på markedet, og enkelte av dem er nok mer utsatt enn andre.

Nå har jeg fått med meg at Zalman-kjøleren er anodisert / eloksert "all-over", og dette vil i stor grad beskytte mot eventuelle tæringer.

Samtidig vil jeg igjen hevde, at er man litt nøye med vannkvaliteten i kombinasjon med en passende porsjon frostvæske, så vil jeg bestemt mene at korrosjonsfaren er svært liten.

Jeg ville i alle fall ikke hatt betenkeligheter med å montere en kobberkjøler i kombinasjon med et Zalman-tårn, forutsatt at man overholder dette med vannkvalitet (destillert vann) etc.

De galvaniske spenningene vil uansett være svært beskjedne, og om dette mot alle formodninger skulle medføre en alvorlig tæring i aluminiumen, så ville jeg heller stilt spørsmålet om den´s kvalitet, og ikke minst; Vannet´s renhet.

NOTABENE: Dette skal IKKE oppfattes som noen mistenkeliggjøring av alu-kvaliteten i Zalman´s kjøler, men er derimot ment som en liten demper på "hysteriet" / redselen omkring kombinasjonen alu / kobber.

For egen del har jeg (og andre) kjørt med slike kombinasjoner i flere år, attpåtil med direkte kontakt mellom alu og kobber, og jeg har i alle fall fortsatt tilgode å oppleve problemer med korrosjon i slike sammenheng.

Samtidig kan det jo være verdt å nevne at jeg stort sett har brukt vanlig tappevann, altså det du til daglig drikker.......

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått zalman reseratoren her nå.

 

Og cpu kjøleren kan fint brukes sammen med kobber klokker.

Hele cpu blokka er jo anodisert innvendig.

Kobber plata i bunn er skrudd sammen med aluminiums toppen.

Så vannet treffer både kobberet og den anodiserte aluminiumen.

 

Men dette må jeg bare si, det er forferdelig dårlig utvalg på vannavkjølings

utstyr i norge.

Silikonslanger er jo plent umulig å få tak i.

Sånne lekre skru koblinger som finnes på zalman reseratoren i forskjellige størrelser er umulig å få tak i.

 

Uff, trodde virkelig microplex skulle ha alt men der vare det snaut selv om

de sikkert har det størset utvalget.

Har vært innom alle som selger vannavkjøling i norge og dette var dårlige greier.

PSData har feks. noen få. vannavkjølings blokker under vifter /annet lol

Blir slitsomt når du må bestille fra 5 stk. for å få det man trenger.

 

På tide noen starter en net butikk som har vannavkjøling som spesialitet :thumbup:

 

fw

Lenke til kommentar
Har fått zalman reseratoren her nå.

 

Og cpu kjøleren kan fint brukes sammen med kobber klokker.

Hele cpu blokka er jo anodisert innvendig.

Kobber plata i bunn er skrudd sammen med aluminiums toppen.

Så vannet treffer både kobberet og den anodiserte aluminiumen.

 

Men dette må jeg bare si, det er forferdelig dårlig utvalg på vannavkjølings

utstyr i norge.

Silikonslanger er jo plent umulig å få tak i.

Sånne lekre skru koblinger som finnes på zalman reseratoren i forskjellige størrelser er umulig å få tak i.

 

Uff, trodde virkelig microplex skulle ha alt men der vare det snaut selv om

de sikkert har det størset utvalget.

Har vært innom alle som selger vannavkjøling i norge og dette var dårlige greier.

PSData har feks. noen få. vannavkjølings blokker under vifter /annet lol

Blir slitsomt når du må bestille fra 5 stk. for å få det man trenger.

 

På tide noen starter en net butikk som har vannavkjøling som spesialitet :thumbup:

 

fw

Ja!

Lenke til kommentar
Samtidig kan det jo være verdt å nevne at jeg stort sett har brukt vanlig tappevann, altså det du til daglig drikker.......

Nå bytter du vel vann oftere enn vi andre bytter sokker :p

 

Jaja, det sikkert bedre med vanlig tappevatn enn batterivatn blanda med UV-lurium og algedrepende middel. Sistnevte kan umulig vere noko særlig bra mtp korrosjon :nei:

 

 

fader:

Konklusjonen blir; Reseratoren er et bra kjøp uansett om du skal ha kobberblokker eller ikkje. For å vere på den sikre sida; bruk 10-15% frostvæske (glykol) i vatnet for å unngå korrosjon og alger.

Lenke til kommentar
Nå bytter du vel vann oftere enn vi andre bytter sokker :p

 

 

LOL!

 

Man kan kanskje tro det? Men faktum er at jeg ikke har rørt vannkjølinga på noen av maskinene her på ca 6mndr, og begge er faktisk gullende rene innvendig!

 

Samtidig kan jeg gjerne innrømme at jeg i det siste (året) har benyttet batterivann i kombinasjon med ca 10% frostvæske (glykol), så det er nok noe av forklaringen.

 

Ellers stiller jeg meg nokså kritisk til nettopp UV-lurium og tilsvarende greier, ettersom jeg tror at dette kan være uheldig.

Legg merke til tror, jeg vet jo ikke om min skepsis er ubegrunnet.

Det er tross alt kjemi det er snakk om, i den grad dette kan påvirke de forholdene som trådstarter fokuserer på....

Lenke til kommentar
LOL!

 

Man kan kanskje tro det? Men faktum er at jeg ikke har rørt vannkjølinga på noen av maskinene her på ca 6mndr, og begge er faktisk gullende rene innvendig!

 

Samtidig kan jeg gjerne innrømme at jeg i det siste (året) har benyttet batterivann i kombinasjon med ca 10% frostvæske (glykol), så det er nok noe av forklaringen.

 

Ellers stiller jeg meg nokså kritisk til nettopp UV-lurium og tilsvarende greier, ettersom jeg tror at dette kan være uheldig.

Legg merke til tror, jeg vet jo ikke om min skepsis er ubegrunnet.

Det er tross alt kjemi det er snakk om, i den grad dette kan påvirke de forholdene som trådstarter fokuserer på....

Må innrømma at eg ikkje har tatt meg tid til å besøka worklog kategorien på ei god stund. Det er så mange prosjekter, og så liten tid til å lese. :blush: All work and no play makes Jack a dull boy.

 

Etter som eg har skjønnt det er det forskjellige typar algemiddel. Ein type for basseng og ein annen for akvarie. Eg tok naturligvis ein liten google-tur, då dukka dette opp : Innholdstoffer: polykvarternære ammoniumsforbindelser < 50%. :(

Det kan umulig være særlig korrosjonshindrande.

 

Ellers kan eg ikkje sei noko særlig meir fornuftig om saken. Eg savner Arctic. Han hadde peiling på slikt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det bør vel ha kommet nokså godt frem nå ja, at dette vil fungere.

 

Batterivann og frostvæske ( glykol) får du kjøpt på de aller fleste bensinstasjoner.

Blandingsforholdet er også beskrevet tidligere, men for å gjenta: 10 til 15% frostvæske i vannet er mer enn godt nok.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Kan man ikke bruke äntikorrosjons middel ?

Jo, men jeg for min del vil nok foretrekke frostvæske i stedet.

Frostvæske inneholder jo nettopp inhibitorer som skal forhindre tæring og korrosjon, og det skal være mer enn godt nok.

 

Men for all del, det kan meget godt hende at alternative tilsetninger kan være like gode, uten at jeg kan bekrefte dette.

Jeg for min del har i alle fall alltid brukt frostvæske som korrosjonshindrende (og algedrepende) middel, og har så langt vært fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...