Gå til innhold

beste linux-versjon for amd 64


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å installere en eller annen form for linux på maskinen min..med amd 64 cpu :w00t: .

JEg har meget lite peil på linux. har bare brukt det litt på UIO, da jeg forsøkte meg der for noen år siden...

Lurer i den forbindelse hvilken linux-versjon som vil egne seg best for en laptop med AMD 64 cpu? JEg ønsker da ha støtte for WLAN, Blåtann, IR, og det som ellers er vanlig i en Laptop

 

håper på noen gode innspill.

 

deep750

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største hastigheten får du hvis du bruker Gentoo, men den er vanskelig å installere/sette opp, spesielt hvis du vil ha alt til å fungere. Jeg anbefaler Vidalinux, den bruker Fedoras installer Anaconda, har god hardwaredeteksjon og få pakker følger med så du må kompilere mye = raskere fart. I tillegg har den fått mange gode reviews (se sigg).

Lenke til kommentar
Det var ikke artig. Både jeg og du skjønte at det var distrubusjon og ikke kjerneversjon han snakka om

Det var ikke artig at han spurte om det heller. Han kan lære seg hva som er hva, det gjelder deg også.

du kan jo lære meg forskjellen RatiX :)

 

som jeg sa i start-tråden, så har jeg ikke mye peil...

Endret av deep750
Lenke til kommentar

Har også tenkt å laste ned linux til en amd64 prosessor, jeg lurte på om Fedora Core er noe og satse på?. Dette blir første gang jeg bruker linux.

 

Anbefaler 64bit versjonen av SUSE siden de har beste 64bit støtten, støtte for blåtann, wlan og ir "out-of-the-box"

 

Hvor laster du ned SUSE?

 

 

EDIT: Fant Suse :p

Endret av monstar
Lenke til kommentar
Den største hastigheten får du hvis du bruker Gentoo, men den er vanskelig å installere/sette opp, spesielt hvis du vil ha alt til å fungere. Jeg anbefaler Vidalinux, den bruker Fedoras installer Anaconda, har god hardwaredeteksjon og få pakker følger med så du må kompilere mye = raskere fart. I tillegg har den fått mange gode reviews (se sigg).

Gentoo er da langt i fra vanskelig å installere/sette opp - så lenge man orker å titte i den fine handbooken, som forøvrig også har blitt oversatt til norsk på linuxguiden.no.

Lenke til kommentar
gentoo kompilert fra stage1 så blir vært program kompilert og optimalizert til "din" CPU og flagete du setter gjør at alt blir 64-bit.

men er du "Beginner" er SuSE noe du kan bruke.

er du "No0b" på alt med data så vet jeg ikke :p

Programmene blir kompilert og optimalisert for 64-bit likevel om du bruker stage2 eller stage3 også, poenget med stage1 er at det lar deg forandre kompileringsinstillingene som brukes for å kompilere de grunnleggende programmene.

De fleste (deriblandt meg :blush:) som bruker stage1 bruker å ha veldig få variasjoner fra instillingene som standard stage2 og stage3 er kompilert med, og dermed kaster man bort flere timer på omtrent det samme resultatet.

 

Har forresten ikke både Fedora og Debian også 64-bits versjoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...