Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Innbrudd på trådlaust nettverk


Anbefalte innlegg

Eg har sett opp eit trådlaust nettver, som er beskytta med wep kode.

 

Men har dei siste dagane oppdaga i loggen at ei maskin pøver å koble seg til nettverket med nokre få sekundars mellomrom , og lurar på om dette er eit vedkommande prøver å knekke wep koden min??? :hmm:

 

Maskina har endå ikkje fått IP adresse frå DHCP server, så reknar med at han ikkje har knekt den endå. Men har loggført MAC adressa hans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle det ikke være mulig å aktivere en eller annen form for lockout på den spesifikke MAC-adressen? (Har ikke hatt denne problematikken, men det ville vært det første jeg lette etter).

 

Dessuten så skal vel WPA-kryptering, om dette er tilgjengelig med utstyret, være bedre beskyttet ifølge mange.

Lenke til kommentar

Det er vel bare noen andre i nærheten av der du bor som har ei maskin med trådløst kort. Maskinen prøver nok automatisk og koble seg opp mot deg antar jeg.

Vet ikke hvor langt disse trådløse går, men de går jo gjennom både vegger åog tak.

 

Behøver ikke være noen som prøver å knekke koden din.

Lenke til kommentar
Det er vel bare noen andre i nærheten av der du bor som har ei maskin med trådløst kort. Maskinen prøver nok automatisk og koble seg opp mot deg antar jeg.

Vet ikke hvor langt disse trådløse går, men de går jo gjennom både vegger åog tak.

 

Behøver ikke være noen som prøver å knekke koden din.

Har du skjult SSID'en?

 

Hvis ikke, høres det som er skissert ovenfor som en grei forklaring. Da er det bare å skjule SSID'en.

Lenke til kommentar
Det er vel bare noen andre i nærheten av der du bor som har ei maskin med trådløst kort. Maskinen prøver nok automatisk og koble seg opp mot deg antar jeg.

Vet ikke hvor langt disse trådløse går, men de går jo gjennom både vegger åog tak.

 

Behøver ikke være noen som prøver å knekke koden din.

Støtter denne teorien.

 

Er ikke verre enn at nabo'n har trådløst nett selv, og når nabo'n skrur på sin maskin er han/hun kjapt innom ditt nett før han/hun finner et mye bedre nett hjemme hos seg selv.

Lenke til kommentar
Det er vel bare noen andre i nærheten av der du bor som har ei maskin med trådløst kort. Maskinen prøver nok automatisk og koble seg opp mot deg antar jeg.

Vet ikke hvor langt disse trådløse går, men de går jo gjennom både vegger åog tak.

 

Behøver ikke være noen som prøver å knekke koden din.

Støtter denne teorien.

 

Er ikke verre enn at nabo'n har trådløst nett selv, og når nabo'n skrur på sin maskin er han/hun kjapt innom ditt nett før han/hun finner et mye bedre nett hjemme hos seg selv.

Takkar for mange gode forslag, men når ei maskin har prøvd å koble seg opp til AP ca 500 gonger på to døgn, er det noko som ikkje stemmer. :nei:

Sidan nette er sikra, så må brukaren og aktivt prøve å kobla seg til nettet. (ein vært ikkje automatisk kobla opp)

 

Har aktivert MAC filtring, med kun godkjenning av dei som skal væra med på nettet, så satsar på at eg er kvit han. :w00t:

 

Og ja, WPA kryptering er betre, men har ikkje heilt funne ut korleis den fungerar...

Er det berre ein kode slik som ved WEP? Har nokon ei sida som beskrive WAP bra? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at noen gidder å gjøre 500 forsøk i løpet av 2 døgn på å komme seg inn på maskinen din.

Det er nok ingen som sitter å tippar tusen vis av gonger på eit passord, ein brukar programvare til slikt ;)

 

Viss du setter deg litt inn i passord knekking, så finn du mange program som er bygd for å "tippar" passord. :cool:

Lenke til kommentar
Som forrest gump sa så er det nok ingen som er hypp på å gå inn på

maskina di, men en datamaskin som prøver å koble til automatisk.

Hvis du fremdeles er skjelven å har ekstrem paranoia kan du jo

spørre noen naboer ;)

Er nok ikkje sjelven for at folk skal komme inn på maskina mi.. men at dei har tenkt å stjele bandbreidde av meg likar eg ikkje (eg og nokre naboane deler på kostnadane med nettverket)

 

Og så er det jo litt spennande og jakta på "tjuvar" og "innbrudsfolk" :)

Lenke til kommentar

WPA Pre-Shared Key er like enkelt som WEP, forutsatt at både router og nettverkskort støtter det.

 

Da setter du bare routeren opp med WPA Pre-Shared Key, AES kryptering og et passende passord.

Så setter du opp PC'ene som skal kobles til på tilsvarende måte, og bruker passordet du har valgt, så vips, skal det fungere. :)

 

Nå skal det vel sies at det er mulig at de ulike routerene har forskjellige navn på dette, og at du må ha siste firmware på begge deler for å få det til, men ellers skal det fungere like enkelt, om ikke enklere, enn WEP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Jeg tviler på at noen gidder å gjøre 500 forsøk i løpet av 2 døgn på å komme seg inn på maskinen din.

Hvorfor tviler du på det?

 

Det finnes da utmerkede programmer som gjør slikt automatisk, etter prøv-og-feil metoden.

Lenke til kommentar

hvis det er noen som prøver å knekke wpa koden din ville de ikke prøve å tilkoble seg flere ganger. Airsnort trenger bare å stå på i nærheten av det trådløse nettverket ditt så etterhvert. dvs kansje 1 døgn har den samlet nok informasjon om krypteringen til å vise deg wpa koden. derfor er det lite sannsynlig at det er ett hacker angrep som har fororsjaket dette det er nok bare en nabo med trådløst kort. airsnort plukker bare keyen din opp uten å prøve å connecte deg til nettverket. bruk linux så skjønner du kansje hva som foregår

 

Det mener ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
hvis det er noen som prøver å knekke wpa koden din ville de ikke prøve å tilkoble seg flere ganger. Airsnort trenger bare å stå på i nærheten av det trådløse nettverket ditt så etterhvert. dvs kansje 1 døgn har den samlet nok informasjon om krypteringen til å vise deg wpa koden. derfor er det lite sannsynlig at det er ett hacker angrep som har fororsjaket dette det er nok bare en nabo med trådløst kort. airsnort plukker bare keyen din opp uten å prøve å connecte deg til nettverket. bruk linux så skjønner du kansje hva som foregår

 

Det mener ihvertfall jeg.

Takk! det er godt nokon har nokre faglig begrunna svar her og! Har prøvd meg litt på linux, men er ganske tungt å komme inn i når ein er innarbeid i windows verden... og ikkje har for mykje fritid.... :( men satsar på sikt å gå meir over til linux.

 

Kansje eg skal teste det ut, og prøve å knekke koden min sjølv :p

 

Men det finst nok fleire program som er utvikla for å knekka web kodar.. kansje dei jobbar på ein annar måte... :hmm:

Lenke til kommentar

Dette er helt klart en maskin i nabolaget som er innom deg før den finner "sitt" nettverk.

Jeg har sett på ene maskinen min at den lå og skiftet en hel arbeidsdag mellom flere nett pga driverfeil, fant et nett, to sekunder etterpå et annet før den fant "sitt" igjen , sånn fortsatte det.

Jeg tror nok ikke at du er SÅ interessant, men hvem vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...