Gå til innhold

Hvilket spill foretrekker du?

Hvilket spill foretrekker du?  

252 stemmer

1. 1. Hvilket spill foretrekker du?

• Splinter Cell
      132
    • Metal Gear Solid
      119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
(Agres @ 20/04/2005 : 08:23)

Grunnen til at MGS er best har mange argumenter. Historie, regi, humor, lyd og gameplay.

Dette her er ingen heldig uttalelse av Agres. Historien og regien er riktignok elementer hvor MGS står helt klart sterkere enn Splinter Cell. Der er vi enige. Jeg skal dessuten ikke si noe om humoren, da jeg ikke fant noen av spillene spesielt festlige i et komedisk perspektiv.

Men , du stadfester at både lydbildet og gameplayet er bedre enn Splinter Cell sitt. Gameplayet er smak og behag da spillene har vesentlige forskjeller, men bare denne lille uhøytidelige målingen viser at folk foretrekker Splinter Cell sitt gameplay. Og når det kommer til lydbildet er dette et element hvor begge spillene dominerer. Faktisk er jeg meget usikker på hvem som stikker av med seieren, da begge glitrer til med et herlig sortiment av musikk, skuespill og effekter.

(Agres @ 20/04/2005 : 08:23) Sett i alt gjør sammenhengen mellom MGS 1, 2 og 3 historiemessig at det rager høyt over Splinter Cell. Har du spilt spilla, men ikke blitt imponert, bør du spille på nytt. Da har du virkelig gått glipp av noe.

De fleste er nok enige om at historien i Splinter Cell er helt grei og at MGS har mye mer å vise til. Men det betyr ikke at alle liker MGS sin historie. Det kan rett og slett hende at de ikke liker urealistiske tolkninger. For all del, historien i MGS er meget god, men jeg kan forstå de som foretrekker en historie uten preg av urealisme. Selv liker jeg ikke orker, feer, trollmenn og alver (kanskje derfor Ringenes Herre eller et uttall RPG spill ikke har falt godt hos meg), så alle har sin egen smak. Men det forandrer ikke det faktum at MGS briljerer på historie og fortellerteknikk.

(Agres @ 20/04/2005 : 08:23) Regien er også fenonmenal. Hideos ønske om en gang å regissere en ordentlig film skinner virkelig igjenennom. Ingen cutsequencer i noen spill, kan måle seg med cutsequencene i MGS. Hans bruk av slow-mo blir faktisk ikke irriterende og klisjé-aktig, og selv om grafikken ikke er like pen som Splinter Cell, har den et mye større bruksområde og får fram mye mer følelser.

Ingen som argumenterer imot at MGS har et større fokus på historie og fortellerteknikk. Halve spillet er jo en film. Det skal heldigvis mer til å lage et godt spill. Alt skal klaffe.

(Agres @ 20/04/2005 : 08:23) Ingen SPILL har fått meg til å le så mye som MGS.

Smak og behag. Noen ler seg ihjel av politiskolen, andre ikke. ;)

(Agres @ 20/04/2005 : 08:23) Lyden i MGS er fornøyelig. Basta.

Lyden er meget fornøyelig i Splinter Cell også. Det er til og med behagelig å høre på Sam Fisher prate, i motsetning til Snake. Men de kunne jo ikke skifte skuespiller, det ville jo ruinert for mange.

(Agres @ 20/04/2005 : 08:23) Til slutt. Splinter Cell er på ingen måte et dårlig spill. For all del. Men et de to viktigste argumentene for at et spill skal være bra for meg er: A) Orginalitet. Det var faktisk MGS som skapte stealthsjangeren som vi har den i dag.

Orginalitet er ikke noe et spill kan leve evig på. MGS skapte stealth-sjangeren, men Splinter Cell viderførte den i en realistisk retning. Hva en og en hver foretrekker er opptil den personen, selv var jeg i stor tvil når jeg stemte her.

(Agres @ 20/04/2005 : 08:23) B) Historie. Et spill med en historie som ikke fenger meg blir raskt et kjedelig spill.

Ja, helt enig. Her står MGS sterkt. Spill som Far Cry og Hitman 3 har floppet på historien og ødelagt mye av innlevelsen. Men Splinter Cell leverer også en god historie, om enn ikke så veldig original. Men den er absolutt til å leve med i et spill.

I bunn og grunn er det to meget gode spill som har sine likheter og forskjeller. Jeg foretrekker til syvende og sist realisme, og liker derfor SC best. Men jeg ser helt klart MGS sine styrker, samtidig som jeg ser SC sine svakheter.

Skrevet

Godt sagt Agres. :) Likte spesielt godt det du sa om at alt går så mye dypere i MGS.

Splinter Cell er et kjempebra spill, men det glir inn i mengden. Det skiller seg ikke like mye ut som Metal Gear.

Skrevet
CAMPARI:

Først takk for et skikkelig svar, med ordentlige argumenter uten fanboy takter :thumbup:

Men , du stadfester at både lydbildet og gameplayet er bedre enn Splinter Cell sitt. Gameplayet er smak og behag da spillene har vesentlige forskjeller, men bare denne lille uhøytidelige målingen viser at folk foretrekker Splinter Cell sitt gameplay. Og når det kommer til lydbildet er dette et element hvor begge spillene dominerer. Faktisk er jeg meget usikker på hvem som stikker av med seieren, da begge glitrer til med et herlig sortiment av musikk, skuespill og effekter.

Greit det. "Brente" meg litt der. Hvilket gameplay man liker kommer helt ann på din egen personlighet. For å putte hverandre i bås kan vi si at du liker realistisk sniking delt over flere oppdrag, jeg liker halvrealistisk sniking i ett stort mission, delt opp av urealisitske bosser og herlige cutsequencer.

Med lyd burde jeg kanskje spesifisert litt nærmere. PERSONLIG synes jeg at main themet til MGS er et av de beste og mest treffende musikkstykkene til et film/spill som er laget :) SCs musikk skilte seg ikke like mye ut. Altså er musikken bedre (fra min synsvinkel) i MGS. Samtidig synes jeg skuespillerne (stemmene) har gjort gode jobber i begge spillene. Lydbildet generelt (skytelyder, dører, gange, vann, fiender osv.) er vanskelig og sammenligne. Altså faller det ned på musikksmak, og det er et tema vi kan diskutere til evig tid ;)

I bunn og grunn er det to meget gode spill som har sine likheter og forskjeller. Jeg foretrekker til syvende og sist realisme, og liker derfor SC best. Men jeg ser helt klart MGS sine styrker, samtidig som jeg ser SC sine svakheter.

Da er vi ganske enige der ja. SC er ikke no dårlig spill, snarere tvert i mot. Det at du foretrekker realisme gjør selvfølgelig at SC blir et bedre spill for deg enn for meg. Det som hever MGS over SC for meg er en følelse av en bedre helhet :)

Vel, vel. Hver har sin smak. Respekterer selvfølgelig at folk har andre meninger enn meg :p

Skrevet

Campari satte hode på spikeren(botcha jeg utrykket?).

Selv like jeg splinter cell godt, men det er ikke min smak, det samme er det hos andre. Det er også grunnen til at avstemninga har vært likt uttallige ganger :D

Skrevet
Like avatarer....ERROR...ERROR! *HODE EKSPLODERER*

:!:

Liker vel egentlig ikke at MGS ikke leder jeg heller, men bryr meg egentlig ikke heller. Det er da samme for meg hva andre mener om saken. Jeg har funnet mitt favorittspill av de to uansett. :)

Og Fanta Boy, tenkt på å få fiksa noe ekstra cooling-system i hodet ditt så det ikke eksploderer så fort? Får sikkert kjøpt noe til en bra pris hvis du leter litt rundt ;)

Skrevet

Og Fanta Boy, tenkt på å få fiksa noe ekstra cooling-system i hodet ditt så det ikke eksploderer så fort? Får sikkert kjøpt noe til en bra pris hvis du leter litt rundt ;)

Takk for tipset :love:

Skrevet
hmm... lik avatar, nei det har jeg ikke sett... :p

;)

Forresten, nå mens jeg var borte en liten tur for å hente meg et glass cola, så kom det visst inn enda en stemme på Splinter Cell.

Men noen som har postet her at de stemte på det spillet? Niks :dontgetit:

Skrevet

Foretrekker Splinter Cell (eneren, Eneste jeg har spillt). Skal ærlig sies at jeg ikke har spillt MGS mer en en kveld hos en kompis men jeg syntes snikingen var mye mer intens i Splinter Cell. Alle dingsebomsene er jo stilige de og da.

Finnes MGS til pc? Hvis ikke er det spikeren i kista for MGS for min del.

Skrevet
Foretrekker Splinter Cell (eneren, Eneste jeg har spillt). Skal ærlig sies at jeg ikke har spillt MGS mer en en kveld hos en kompis men jeg syntes snikingen var mye mer intens i Splinter Cell. Alle dingsebomsene er jo stilige de og da.

Finnes MGS til pc? Hvis ikke er det spikeren i kista for MGS for min del.

MGS Substance finnes vel på PC, ellers så er det nok bare konsoll.

Synd alle de som spiller bare PC skal gå glipp av denne herlige spillserien, bare fordi de ikke gidder å spille konsoll :roll:

Skrevet

Jeg forstår at flere her liker MGS. Måten historien blir fortalt på, er at halve spillet er filmsekvenser. Dette liker ikke jeg så godt. Jeg synes det er bedre å styre selv, med andre måter å informere om historien underveis, og dette har Splinter Cell fått utmerket til! Da det ble laget en pc versjon av mgs, var den rett og slett tragisk. Grafikk, kameravinkler, bugs, ingen bruk av mus, osv osv. Derfor går min stemme til Splinter Cell. Er forresten enig med Campari sitt innlegg.

Stemmer:

Splinter Cell: 112

MGS: 104

Wohoo! Dette går Splinter Cell sin vei! :w00t:

Skrevet

Takk for tipset :love:

stikk på tiern, europris eller Lidl :w00t::p

når jeg tenker litt på det så minner historien i SC spesielt SCCT meg på en måte om 24, med attentater, bomber, terrorister osv. men Sam Fisher er mye tøffere enn Jack Bauer :thumbup: så jeg må nok si jeg liker SC best, men SCCT er mye bedre enn de to foregående spør du meg. i SCCT implementerte de mange features som jeg har etterlyst siden enern.

Skrevet

Dette var vanskelig ! Sitter for tiden å spiller Chaos Theory, og det er sykt underholdene! Og jeg synes egentlig MGS2 og 3 er langt ifra like bra som 1`en var når den kom ut. Men MGS 1 er et av de beste spill opplevelsene jeg har hatt, derfor stemmer jeg på MGS :)

• 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...