Gå til innhold

Bulgaria, pent eller ikke?


nord

Anbefalte innlegg

etter mye om og men har klassen *host* dominerende jenter :p , bestemt at vi skal til Bulgaria på klassetur.

 

tok meg litt tid idag på internett for å kikke litt på nettopp Bulgaria.

det jeg ble klok på var at alt i Bulgaria styres av mafiaen, fattige barn tigger og prostituerer seg og at alle horene i øst-europa flytter sin virksomhet til Bulgaria på sommeren.

 

sitter her nå og tenker "Faen, er det så galt"? så må nesten undersøke om noen her inne har erfaring om Bulgaria som feriested?

Endret av nord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring fra landet, men jeg har lest en del om det...

 

Det jeg har lest, og sett, er at det er ganske billig der, både å reise og oppholde seg, og at det visstnok skal finnes noen steder med veldig vakker natur, og at kystlinjen der skal være vakker noen steder... som f.eks her:

 

edit: jeg tror det lønner seg å reise dit om sommeren, ellers så kan det være STUSSELIG!

Bulgaria-seaview-4937.jpg

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Bulgaria.. Det er billig land det. :) Da mener jeg ikke bare økomoniskt ;)

Jeg var på sommerferie der sommeren 04 og var riktignok på et partysted, så det var mye bedre på det stedet enn i byen. Byen var virkelig jalla. Jeg kommer nok ikke til å reise ned dit igjen, men jeg har mye gode minner fra turen :) MYE festing. Et tips, ta med deg sånne anti dritepiller. Maten der nede er ikke bra for å si det mildt.

 

IMG_2609.sized.jpg

 

IMG_2676.sized.jpg

Endret av letmein
Lenke til kommentar

Det var da svært til negativ du er til klasseturer. Personlig mener jeg at det er viktigere hva man gjør på et sted og hvem man er med enn hvor man er. Du hadde vel ikke tenkt til å bruke all tiden din til å kikke på gammle byggninger?

Kan komme med et eksempel da jeg var på klassetur i polen. Ikke verdens peneste og rikeste land, men vi hadde det alikevel sykt morro.

Lenke til kommentar

Var på Sunny Beach ved svartehavet i fjor. Kommer ikke til å reise til Bulgaria igjen for å si det sånn.

Synes ikke det var no billig, men alkoholen kostet selvfølgelig ingenting sammenlignet med norske priser.

 

I vannet var det noen larver som sugde seg fast, så det ble ikke mye bading nei.

Ja husk å ta med Idoform. Kjøpes på apotek.

Temperaturen kan være varierende, ta med genser og langbukse. En del regn og mye torden. Fin strand da :thumbup:

 

Byen er styrt av mafiaen. Lite bra mat å finne, men dem har MacDonalds :w00t:

Lenke til kommentar
Bulgaria.. Det er billig land det. :) Da mener jeg ikke bare økomoniskt ;)

Jeg var på sommerferie der sommeren 04 og var riktignok på et partysted, så det var mye bedre på det stedet enn i byen. Byen var virkelig jalla. Jeg kommer nok ikke til å reise ned dit igjen, men jeg har mye gode minner fra turen :) MYE festing. Et tips, ta med deg sånne anti dritepiller. Maten der nede er ikke bra for å si det mildt.

 

IMG_2609.sized.jpg

 

IMG_2676.sized.jpg

:thumbup: høres bra ut

Lenke til kommentar
Det var da svært til negativ du er til klasseturer. Personlig mener jeg at det er viktigere hva man gjør på et sted og hvem man er med enn hvor man er. Du hadde vel ikke tenkt til å bruke all tiden din til å kikke på gammle byggninger?

Kan komme med et eksempel da jeg var på klassetur i polen. Ikke verdens peneste og rikeste land, men vi hadde det alikevel sykt morro.

er jo en av de siste gangene i livet at alle vennene mine er samlet på ett reisemål, så vil ha det flott!

 

stemte selv på Stockholm. mitt poeng så langt når det gjelder reisemål er at vi har det moro uansett hvor vi drar.(og det er sant! mer sammetsveiset klasse skal man lete lenge etter ;))

men siden ingen har lidd av overnevnte problemer, så er jo Bulgaria et flott reisemål?

men festing er nok rimelig utelatt da ingen er over 16 år, en øl på verandaen er nok det nærmeste man kommer.

 

flere spørsmål:

 

-Maten, slik som man ofte finner i norge?

-renhold, er det rent på strendene/vannet?

-Folksomt?

-tigging?

-pent? regner med Bulgaria kan minne litt om hellas?

 

 

hm, kommer ikke på mer i farten. :)

 

takker for alle svar så langt!

Endret av nord
Lenke til kommentar

Jeg har selv vært to ganger i Bulgaria og sitter med blandede følelser. Først må jeg si at før du stiller flere spørsmål må du nesten finne ut nøyaktig hvor dere skal. Alt, og da mener jeg alt, avhenger av hvor dere skal. Bulgaria er veldig kontrastfylt, og da tenker jeg spesielt på forskjellen mellom turiststeder og resten av Bulgaria.

 

Begge gangene jeg var der var vi i et lite turiststed som het Albena. Stedet var temmelig polert i forhold til resten av det jeg så av landet, hovedsaklig på grunn av at vanlige bulgarere må ha tillatelse for å komme inn dit (litt sånn apartheid egentlig). Hele byen var selvfølgelig helt falsk og alt var konstruert for turister. Bartendere og servitører på utesteder snakker ofte skandinavisk og kjøttkaker og andre skandinaviske retter fant man ofte på menyen. Det hele toppet seg da vi besøkte en resturant litt utenfor stedet hvor de begynte å spille Åge Aleksandersen da de fant ut at vi var fra Norge (lol).

 

Vi måtte selvsagt bryte ut av disse kulissene og besøkte blant annet Varna som er noe sånt som den nest største byen i Bulgaria. Inntrykket herifra var selvfølgelig helt annerledes. Store deler av byen var så og si herjet hvis du skjønner hva jeg mener. Falleferdige hus overalt, dritt over alt og tiggere uten armer og bein, kort sagt et ukoselig sted.

 

Vi besøkte også landsbyga og selv om fattigdommen var tydelig her også hadde husene og landskapet en klar pittoresk sjarm.

 

Landet blir vel fortsatt regnet som et svært billig turistland selv om prisene har gått noe opp gjennom årene. Hvis dere beveger dere utenfor turiststedene får dere det meste til gibort-pris.

 

Hvis dere skal dit for å bade og feste og kose dere så tror jeg det er sannsynlig at dere blir fornøyd. Strendene er flotte, men pass opp for undervannsstrømmene som jeg fikk erfare selv et par ganger med det resultat at jeg måtte bli reddet av livvakter. Temperaturene pleier å være høye, men det avhenger jo selvsagt av når dere skal dra.

 

Dette er selvsagt mitt inntrykk fra stedet jeg var på og jeg garanterer selvsagt ikke at du og dinne venner kommer til å sitte igjen med det samme inntrykket når dere har kommet hjem igjen.

 

Jeg kan sikkert svare på flere spørsmål hvis det ønskes, men man finner jo mye info på nettet også.

 

Edit: Når det gjelder festing så var alderskontroller så og si ikke-eksisterende der. Sprit og annet kunne lett kjøpes av folk langt under 18 år. Jeg festet ikke akkurat så mye selv, men sånn var det i alle fall der jeg var.

Endret av Katalysator
Lenke til kommentar
flere spørsmål:

 

-Maten, slik som man ofte finner i norge?

-renhold, er det rent på strendene/vannet?

-Folksomt?

-tigging?

-pent? regner med Bulgaria kan minne litt om hellas?

Jeg snakker utifra erfaring på plassen Sunny Beach.

Maten var langt ifra norsk standard, jeg sleit lenge med å tilpasse meg. Ekkel pizza som består av ei blaut lompe med et halvt kilo ost på. McDon var greit og ofte redningen.

 

Strendene var rene nok de, men renhold på hotell var så som så. Larver i vannet...ikke moro.

Mye tyskere og en del engelskmenn.

 

Du finner noen tiggere, men ingen folk er innpåslitne slik som i Tyrkia.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei, skal ned der neste sommerferie. Jeg og noen kompiser skal til sunny beach. Vi skal bare feste og slappe av på stranden og sånn. Men jeg ser at folk har veldig blandete erfaringer derfra... Er maten virkelig så dårlig? Hvordan er utestedene, og bør man ha air condition på hotellet man bor på?

Takk

Lenke til kommentar

zupreme, du kan ikke ha veldig god matsmak da du syntes at mcdonalds er bedre enn mat på resturant.

Maten i Bulgaria kan være meget god og ikke minst billig. Det eneste problemet er at du oftepå bestille tilbehør på en egenn tallerken vedsiden av maten.

Nei, Bulgaria lingner ikke på Hellas. Jeg har vært i Sofia som minnet om en ganske typisk øst-europeisk storby. Det andre stedet jeg besøkte var Sozopol som var en liten turistby. Byen hadde sin skjarm, men var desverre overbefolket av rike Bulgarere.

 

Bulgaria er på mange måter ett litt mer kulturelt syden. Hvis du reiser litt vekk fra de typiske stedene kan du oppleve en helt annen kultur enn her hjemme. Men det krever selvfølgelig at du er litt frisinnet

Lenke til kommentar

Ser at mange snakker med erfaringer fra sunny beach her, som virker som en turistghetto fra helvete, og ikke særlig representabel for resten av Bulgaria.

 

Ved svartehavskysten ligger det mange eldgamle, nydelige byer, men dessverre er vannet ofte ikke så bra. Innlandet i Bulgaria virker heller kjedelig, ganske middelaldersk med folk som fortsatt bruker esler i jordbruket, og med gigantiske, rustne, nedlagte fabrikker fra jernteppets tid. Men det skal sies at jeg ikke har vært der, kun kjørt tog fra Sofia og ut til svartehavet.

 

Sofia vet jeg ikke med. Har av en eller annen grunn alltid hatt en forkjærlighet for Sofia uten å egentlig ane hvorfor. Har heller ikke visst noe om byen, har bare alltid forbundet navnet med noe spennende. Men når jeg var det var det ganske trist og grått, vel og merke i omtrent den ene bydelen jeg var.

 

Men det beste i Bulgaria er prisene, 3-4 kr for en halvliter, 3 kr for et glass vodka, og en full middag på restaurant for rundt 30 kroner.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
etter mye om og men har klassen *host* dominerende jenter :p , bestemt at vi skal til Bulgaria på klassetur.

 

tok meg litt tid idag på internett for å kikke litt på nettopp Bulgaria.

det jeg ble klok på var at alt i Bulgaria styres av mafiaen, fattige barn tigger og prostituerer seg og at alle horene i øst-europa flytter sin virksomhet til Bulgaria på sommeren.

 

sitter her nå og tenker "Faen, er det så galt"? så må nesten undersøke om noen her inne har erfaring om Bulgaria som feriested?

 

 

Var i en liten by i Bulgaria i fjor jeg, Nessebar! Trivdes kjempegodt, så ingen horer, fattige barn eller noen mafia.. :p

Men, Nessebar er jo en ganske rolig by da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...