Gå til innhold

AMD64 3000 S939 overklokking


Anbefalte innlegg

Ville stilt opp "HT Frequenzy". Satt den til 3x. Slik at HTT + HT Freq blir lik eller mindre 1000.

 

Spread Spectrum bør du skru av.. Vis du ikke har gjort det, så må du sette HTT med til 200 for å få muligheten til det.

 

Muliplier er låst til 9x på AMD 64 3000+ s. 939, så den kan du nok ikke få høyere.

 

Har du boxedkjøler, og god lufting i kabinettet, skal du få den opp mot 2.4GHz.

Min kjører nå på 2.52GHz :)

 

 

Kjører minnet ditt i dual-DDR? Still inn timing manuelt. Sett den saken jeg ikke husker hva var til "1T".

Ville stilt opp "HT Frequenzy". Satt den til 3x. Slik at HTT + HT Freq blir lik eller mindre 1000.

 

*Jeg har stilt dette til 3x :D

 

 

Spread Spectrum bør du skru av.. Vis du ikke har gjort det, så må du sette HTT med til 200 for å få muligheten til det.

 

*Det har jeg skrudd av :D

 

Muliplier er låst til 9x på AMD 64 3000+ s. 939, så den kan du nok ikke få høyere.

 

Har du boxedkjøler, og god lufting i kabinettet, skal du få den opp mot 2.4GHz.

Min kjører nå på 2.52GHz :)

 

Windows vil ikke boote når jeg setter høyere enn det jeg har nå. 9*237

 

Kjører minnet ditt i dual-DDR? Still inn timing manuelt. Sett den saken jeg ikke husker hva var til "1T".

 

Har satt denne til t1 :D

 

Tusen takkf or hjelpen!

 

Mvh

 

Reinert Andersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
NEI! RAM'en setter ingen grenser, det er derfor alle s-939 (som jeg vet om) har devidere, slik at man kan kjøre RAM'en på hastigheter som ikke er synkront med FSB'en... Altså kan man godt ha en FSB på 300, men fremdeles kjøre minnet på 400Mhz ved en 4/6 devider evt. En 133MHz devider

Det er riktig at minnet ikke setter grenser, men det skyldes at denne plattformen ikke har noen FSB. Bussen som er relatert til CPU-klokken (HTT) har ingen direkte sammenheng med minnet på AMD64-systemer, i motsetning til på andre systemer, hvor minnetrafikken passerer gjennom FSB.

 

Man har dividere tilgjengelig også på plattformer hvor det er svært ugunstig å bruke dem, som på nForce2. Minnebussen kjører på samme fart som CPUens interne klokke på AMD64, fordi den er integrert i selve prosessoren. Minnebussen vil altså ikke kjøre synkront med minnet uansett.

 

Hvor fort minnet kjører i forhold til HTT har ingen betydning, som du sier, ettersom minnet ikke bruker HT-bussen. Derfor yter minnet omtrent like bra så lenge klokken er på 200 MHz, uansett hvordan man oppnår denne hastigheten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Viser til denne tråden.

Etter at jeg fant ut at Abit/K8T800Pro ikke helt har klart å få orden på AGP/PCI-lock så har jeg greid å få til stabil klokk både med HT300x8(DDR266) og HT270x9(DDR333). I sistnvevnte tilfelle kjører da RAM et stykke over specs.. ,men med VDimm på 2.8 ser det ut til at det er stabilt (mer testing må til).

Den såkalte AGP-lock'en på 66Mhz må istedet settes til divider 8:2:1.

Når det gjelder HTx1,2,3,4,5 (eller 200,400,600,800 og 1000) som noen BIos'er velger å kalle det.. så har den svært lite å si på ytelsen.

Men.. skal man klokke lengst mulig bør det settes lavt.. gjerne til HTx2.

Det som noen over skriver her om at man skal holde seg under 1000 er jo helt korrekt, men som sagt.. mange erfarer at den må ned på 600 (HTx2 eller HTx3) for at en høy HT-klokk skal fungere.

 

Selv er jeg sålangt rimelig fornøyd med mitt første A64-bygg..

 

Abit AV8-3rd Eye (den uGuru-klokka "rulez") :)

Winchester 3000+ @ 2430 @ 270x9 @ HTx2 @ 1.5VCore

Corsair Twinx512-3200C2 @ CPU/11 (221Mhz) @ 2.8VDimm @ 3-3-3-8 (urk)

 

Med bedre kjøling og minne går dette sikkert lenger, men Bios tillater for det første ikke høyere VDimm som i mange tilfelle er nødvendig for "seriøs" klokk.

uGuru-software er glimrende til å teste ut max.klokk utifra en setting i BIOS..selv om endel på ABits forum kaller denne utility søppel... Jeg kaller det brukerfeil... Bios er best/sikrest, men akkurat uGuru-teknologien er den beste av Windows-utilities for OC jeg har prøvd sålangt.

:thumbup:

Heisan TL1000

Jeg henvender meg til deg siden du har samme kort som meg, dog jeg kan begynne å lure litt :)

Det jeg mener er at jeg ikke helt skjønner dette med HTx1,2 osv. hvor finner jeg dette i BIOS?

 

Specsene mine er:

Winchester 3000+

2x256 Twinmos m/winbond

AV8 third eye

 

Jeg satte FSB(?) til 220 og klarte fint å kjøre systemet da, men på 230 fikk jeg bare oppstartsfeil.

 

Du har helt rett i at å komme over fra gode gamle nForce2 system til dette her var ikke lett.

 

Håper du kan gi en lett forklaring på hva jeg må stille på for å få en brukbar OC.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Heisan TL1000

Jeg henvender meg til deg siden du har samme kort som meg, dog jeg kan begynne å lure litt :)

Det jeg mener er at jeg ikke helt skjønner dette med HTx1,2 osv. hvor finner jeg dette i BIOS?

 

Specsene mine er:

Winchester 3000+

2x256 Twinmos m/winbond

AV8 third eye

 

Jeg satte FSB(?) til 220 og klarte fint å kjøre systemet da, men på 230 fikk jeg bare oppstartsfeil.

 

Du har helt rett i at å komme over fra gode gamle nForce2 system til dette her var ikke lett.

 

Håper du kan gi en lett forklaring på hva jeg må stille på for å få en brukbar OC.

 

På forhånd takk!

OK..

HT x1,x2,x3,x4,x5 finner du under Advanced Chipset Configuration (det *kan* hjelpe å lese manual :) )

Når du klokker over (FSB)HT250 må denne settes til x2.. da det er en bug i Bios som gjør at x3 ikke funker (alt av 3D-apps krasjer). Du kan dog fint kjøre HT x4 inntil (FSB)HT250 (uGuru-meny).

 

At det stopper ved (FSB)HT230 skyldes din billige RAM vil jeg tro..

Du prøver sikkert å kjøre synk (CPU/10).

Du må gå i ovennevnte meny og sette DRAM konfig.. til DDR333 og/alternativt slakke litt på timings fra 2.5-3-3-7 (dersom det er SPD) til f.eks. 3-4-4-10.

Men har du RAM som ikke liker/takler høyere HT må du bruke "divider"..dvs. sette RAM'n til å kjøre på en lavere hastighet..når du klokker CPU (HT-speed).

Mitt Corsair-minne klarer inntil 228 på 2.5-3-3-6.. over 228 hjelper det ikke å slakke timings til 3-4-4-10.. Dette er minne for lav latency ved HT200 (2-3-2-5).

Eks:

Dersom du klokker til HT250 og setter DRAM-frekvens til 166 blir effektiv DRAM-frekvens 200(tilnærmet).

 

På dette HK (som har en "bug" i BIOS/Hardware) så "stopper" klokking på HT250..

På alt over dette vil resultatet variere..

I mitt tilfelle kan jeg kjøre HT260, 270, 280...300 (med evt. lavere MP), men med AGP satt til 8:2:1 (isf. "fixed" 66Mhz).

AGP-lock funker forsåvidt.. Iflg. Abit-forum har en "geek" målt den med oscilloscop ved HT >250.. den er da 66 (og det "sier" også EverestHome)..

Av en eller annen grunn vil da alt av 3D-apps krasje.. , men funker ved divider 8:2:1 ( i uGuru-meny).. selv om da AGP-frekvens blir f.eks. 68 ved HT270 (74 ved HT300).

Som du skjønner.. Jeg har brukt "noe" tid på dette HK, men anser meg "ferdig" med det.. og bruker nå tid på ett S754-system som er langt villigere/bedre til å klokke..

 

Konklusjon:

Dette HK (AV8) er ikke klokkerens favorit... :mad:

(Men den uGuru klokka er fortsatt "kul").. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Skjønner du har brukt litt tid på dette ja :)

Og joda selvfølgelig burde jeg ha sjekket manualen...men det er så bedagelig å spørre,beklager det.

Men ellers takker jeg for forklaring og jeg skal se om jeg får gjort alt dette om til praksis.

Jeg håper egentlig bare å klare en ca. 2.2Ghz stabilt,en fin daglig bruk klokk synes jeg.

 

Igjen takk.

 

Edit: Mulig jeg er ekstra treig men HTx finner jeg under LDT bus frequensy?

Endret av HamiltonII
Lenke til kommentar

Ok etter en del leting fram og tilbake på nettet er jeg egentlig ikke noe klokere angående A64 klokking.

Spiller det ingen rolle at jeg har satt DDR til 333Mhz? mister jeg ikke ytelse i forhold til DDR400?

Prossesoren kjører nå på 2304 (9x256) men RAM settingene er som sagt satt til 333Mhz,jeg endret også HTx fra 5 til 4.

AGP lock står på 66.

Ikke endret volt på noen ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok etter en del leting fram og tilbake på nettet er jeg egentlig ikke noe klokere angående A64 klokking.

Du har da kommet godt igang nå..

..og har nå nådd ett punkt hvor akkurat ditt HK vil begynne å by på problemer..

Har du kjørt noen tester/spill på HT256?

Du bør forøvrig sette HTx til x2 som tidligere nevnt dersom du skal klokke lenger.. og AGP-lock til 8:2:1.

Det kan jo være at akkurat ditt HK ikke har de samme problemene som de fleste med dette HK har rapportert i div.fora..slik at du kan klokke greit med "fixed" 66Mhz og høyere HT.

Ja.. å sette DRAM til 333 isf. auto/400 vil gi dårligere ytelser, men du vil ikke merke den helt store forskjellen bortsett fra i ren minnebånbredde..

Når du nå kjører på HT256 kjører da minne på DDR33*(256/200) dvs. ca DDR400.

Sjekk slikt ut med CPU-Z (da ser du hva minnet kjører på ved klokking).

For å teste ut systemet mht. stabilitet må du være systematisk..

Først må du sjekke ut hva minnet klarer med Memtest86 (både FSB/HT og timings)..så kan du sjekke ut CPU/HK/Bios/chipset i Windows med Super-Pi, Prime95.. og 3DMark01 (sistnevnte er "rå" mht. å krasje systemet med den minste tegn til ustabilt system mht. 3D).

Dette *tar tid*, og du må kanskje regne med en reinstall...eller tre.. dersom du går for langt i klokking.. (Tro meg.. har prøvd dette "en stund")...

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...