Gå til innhold

AMD64 3000 S939 overklokking


Anbefalte innlegg

Har lest en del om at AMD64 3000 CPUen er veldig klokkbar. Kan få den stabil til 2.6ghz (og mer kanske?).

 

Jeg har nettopp bestilt meg ny pc:

 

Hovedkortet er et MSI Nforce3 Ultra NEO2 platinum

Minne: Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 2,5-2,8V

 

Jeg kommer til å bruke orginal viften nå i starten (kjøpte AMD64 3000+ Boxed).. Men er det likevel mulig å overklokke pcen til f.eks 2ghz stabilt? Jeg har jo en "kjip" ram - så jeg aner ikke om pcen min har noe overklokkings-potensiale i det hele tatt. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja da var pcen satt i sammen! Har såvidt fått testet den.. Men virker som den fungerer 100% slik den skal.. MEEEEN - Jeg vil jo overklokke litt:D

 

Er det bare til å gå i biosen og tukle med settings? (270x9 eller no?) - må jeg røre noe på volt settings osv osv..

 

Temperaturen er 37 grader på CPUen slik den er nå (orginal)..

System temp er 28 tror jeg det var

 

Jeg bruker orginal vifta.

Lenke til kommentar

nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er i bios'en din...

 

men, multiplieren bør stå på 9 hele tiden!

 

FSB begynner på 200 og kan økes litt og litt...da vil man stort sett også øke hastigheten på minne...

 

men, minnet ditt takler ikke så mye mer enn 200, så derfor må du se om du kan finne en divider som gjør at minnet kjører på lavere hastighet enn FSB...

 

bruk gjerne CPU-Z for å sjekke hvilken hastighet ting faktisk går på...

 

:)

Lenke til kommentar

Er litt uenig i de rådene du gir her:

du bør ta et lite steg om gangen...f.eks. 10 mhz og sjekke temp og teste stabilitet for hvert hakk

For de som ikke liker å bruke en uke på å komme opp til 2,5GHz, kan man jo ta 100MHz om gangen. Når maskinen ikke kommer inn i windows lenger, eller ikke starter i det hele tatt, kan man rygge klokkingen litt, og deretter fininstille maskinen. Lange stresstester tar man bare når man tror at man har nådd maks. Det er bedre å bruke fem minutter på å finne ut at man har klokket for langt, enn 5 timer på å finne ut at man ikke har klokket langt nok!

men, multiplieren bør stå på 9 hele tiden!

Hvorfor det? Om han har RAM som tåler hastigheter over det han kan kjøre som multiplikator med 9 på CPU for å oppnå, er det jo gunstig å for eksempel ha 300x8 =2600MHz og med 1:1 på RAMen kan han altså ha hele 600MHz!

Lenke til kommentar

Tok den til 205 først.. Det går fint. - Dersom jeg har mer enn 205 FSB så blir plutselig "Spread Spectrum: DISABLED" - og når jeg skal reboote da, så vil ikke skjermen på.. Testet den på 206, 220.. Det samme skjer! Prøvde også å øke CPU volten litt (3.3% over vanlig eller noe slikt).

 

 

Hva er det jeg gjør feil?

 

Jeg har ikke rørt noen raminnstillinger forresten.

Lenke til kommentar
Er litt uenig i de rådene du gir her:
du bør ta et lite steg om gangen...f.eks. 10 mhz og sjekke temp og teste stabilitet for hvert hakk

For de som ikke liker å bruke en uke på å komme opp til 2,5GHz, kan man jo ta 100MHz om gangen.

 

 

altså...nå snakker jeg om 10 mhz på fsb...dvs 10*9 som er 90...dvs det samme som du anbefaler!

 

men, multiplieren bør stå på 9 hele tiden!

Hvorfor det? Om han har RAM som tåler hastigheter over det han kan kjøre som multiplikator med 9 på CPU for å oppnå, er det jo gunstig å for eksempel ha 300x8 =2600MHz og med 1:1 på RAMen kan han altså ha hele 600MHz!

 

Eeeh...joda, men om du finner value ram som klarer 600MHz så blir jeg imponert!!! En annen grunn til at jeg ga det rådet er at vår kjære trådstarter tydeligvis er en nybegynner og da er det like greit å ikke tenke så mye på multiplikatoren i starten....

 

 

Panneskjegg: trolig henger ikke minnet ditt med...prøvd å finn ut hvordan du kan holde minnet under 200 (dvs. 400)...trolig må du finne et sted å sette divideren til 5/6...

Lenke til kommentar
Eeeh...joda, men om du finner value ram som klarer 600MHz så blir jeg imponert!!! En annen grunn til at jeg ga det rådet er at vår kjære trådstarter tydeligvis er en nybegynner og da er det like greit å ikke tenke så mye på multiplikatoren i starten....

Som sagt var ddr600 kun et eksempel, men gitt han ikke vil kjøre CPU'en mer enn 2GHz (av grunner som fks. varme, ustabilitet, støy), det vil si 223x9, er det jo greit å kjøre 250x8 om han skulle være heldig nok til å kunne presse RAM'en hans til dette ved slakke timings...

 

Poenget mitt er at det ikke er noe problem å eksprimentere med lavere multiplikatorer, fordi ut ifra ditt utsagn kunne det virke slik...

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Ja - hva med noen kjappe tips hva jeg skal gjøre da?

 

"Spectum disabled" skal jeg gi f i d? Den kommer automatisk av om jeg klokker over 205fsb så..

 

Jeg tok en rask titt på minne-innstillingene.. Var masse rart der - alt stod på auto. Jeg kan velge om ram hastigheten skal stå på 100, 133, 166, 200, eller AUTO. Bør jeg kanskje sette den på 166 ? OG så blekker jeg FSB på 225 f.eks ? (Nå vet jeg ikke om den er 225x9 - men regner da med det - siden 200x9 er hva den er orginalt).

 

Er det noen andre innstillinger jeg skal tukle med?

Lenke til kommentar

Selv om jeg blekte rammen på 166 så skjer det samme.. Bare jeg er 1 hakk over (altså 206x9) så skjer det. (CPU-Z sier at rammen kjører på 167mhz).

 

Jeg prøvde også å øke volten litt på CPU'en.

 

Men med engang jeg restarter så bare blinker skjermen. :(

 

Er forresten et MSI NEO2 Platinum HK.

Lenke til kommentar

Jeg har minimal greie på overklokking.. Men slik kjører jeg det iallefall nå:

 

Cpu: (CPU-Z)

 

Core speed: 2070mhz (230x9)

Voltage: 1.424V

 

Memory:

 

Frequency: 188.2mhz

FSB:DRAM : CPU/11

Cas Latency: 2.0 clocks

 

I biosen:

 

Cpu temp er: 38grader

System temp er 30 grader..

 

 

 

Dersom jeg overklokker litt over (235x9) så vil ikke skjermen på (og jeg må dra ut bios-batteriet igjen).

Endret av Panneskjegg
Lenke til kommentar

Det er et kjent problem at dette hovedkortet liker å under-volte CPU, sett opp volten til det meste BIOS vil tillate, er CPU temp over 50c i windows bør du sette den ned igjen. Men bruk den høyeste voltinstillingen når du vil finne ut hvor mye du kan overklokke. Men som sagt, pass på tempen, over 60c er alt for mye, og over 50c er nok til at du bør klokke ned litt/sette ned volten

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...